Werken bij Unilever

Global Senior Vice President, Dove

"Unilever heeft een grote passie voor diversiteit. Daarbij moeten we ons realiseren dat het niet alleen gaat om seksediversiteit of etnische diversiteit, maar ook diversiteit in persoonlijkheid en manieren van denken." - Steve Miles

Voor het realiseren van onze ambitie – de omvang van ons bedrijf verdubbelen en onze milieuvoetafdruk halveren – hebben we mensen nodig met de wil om te winnen, een passie voor consumenten en de drive om hun persoonlijke prestatie naar een steeds hoger plan te tillen.

Een carrière bij Unilever betekent dat je aan de slag gaat bij een van de beste werkgevers wereldwijd. Wij bieden een omgeving die mensen de kans geeft hun doelen te behalen, zowel professioneel als persoonlijk. Bij Unilever bieden we je meer manieren om te profiteren van mogelijkheden om je te ontwikkelen, meer ruimte om succesvol te zijn en te groeien, een aantrekkelijke beloning en secundaire arbeidsvoorwaarden, en talloze richtingen die je kunt volgen bij het opbouwen van je carrière: ‘made by you’. Lees hieronder meer over al deze aspecten.

Onze cultuur

Onze waarden

Onze waarden zijn onderdeel van onze open cultuur waarin een persoonlijke benadering centraal staat bij het streven naar optimale prestatie. Ze vormen een leidraad voor onze dagelijkse beslissingen en acties. Ze onderbouwen alles wat we zeggen en doen.

Integriteit

Integriteit is voor ons essentieel, want het is de belangrijkste bouwsteen van onze reputatie. Daarom zullen we daar nooit concessies aan doen. Het bepaalt hoe we ons gedragen, waar ter wereld we ook opereren. Het is onze leidraad om het juiste te doen voor Unilevers succes op de lange termijn.

Respect

Respect staat bij ons hoog in het vaandel, want wij vinden dat mensen respectvol, eerlijk en rechtvaardig moeten worden behandeld. We juichen de diversiteit van mensen toe en we respecteren mensen om wie ze zijn en wat ze inbrengen.

Verantwoordelijkheid

Wij willen met zorg omgaan met onze consumenten, klanten en medewerkers, evenals met het milieu en de gemeenschappen waar we actief zijn. Wij zullen altijd doen wat we zeggen.

Pionieren

Onze pioniersgeest is wat ons heeft gemaakt en wat nog steeds onze motor is. Het geeft ons de passie om te winnen en een betere toekomst te creëren. Het betekent dat we altijd bereid zijn weloverwogen risico’s te nemen.

Merken en innovaties

Merken

Wij zijn het bedrijf achter enkele van de bekendste merken ter wereld, zoals Magnum, Knorr, Lipton en Dove. Maar ook het bedrijf achter sterke lokale merken zoals Andrélon, Conimex en Unox. In totaal hebben we meer dan 400 geweldige merken, waarvan er 14 elk een omzet hebben van meer dan € 1 miljard per jaar. Wij hebben wereldwijd ruim 250 fabrieken die onder andere 1 miljard deodorants en 2 miljard Magnums per jaar en 130.000 theezakjes per minuut produceren. Veel van onze merken hebben al vele jaren een maatschappelijke missie en we stimuleren onze medewerkers daaraan actief bij te dragen. Een voorbeeld is de missie van Lipton om alle thee op een duurzame manier te produceren om zo het milieu te beschermen en de levensstandaard te verbeteren van de arbeiders op de theeplantages, hun gezinnen en gemeenschappen.

Innovaties

Innovatie vormt de kern van ons toekomstige succes. We investeren bijna € 1 miljard per jaar in research & development (R&D) om ervoor te zorgen dat onze merken en producten voorzien in de uiteenlopende behoeften van consumenten. Een van onze recentste successen is Becel-margarine, waarvan we door een innovatieve gepatenteerde technologie vernieuwde varianten konden lanceren met een betere smaak en textuur en een lager totaal vetgehalte dan voorheen. Een andere recente innovatie is Dove Repair Therapy shampoo met vezelactieve stoffen die doordringen tot in de haarvezel en deze van binnenuit herstellen.

Duurzaamheid

Wij geloven dat wij de omvang van ons bedrijf kunnen verdubbelen en tegelijk onze mileu-impact kunnen reduceren door te groeien op een duurzame en rechtvaardige manier. Om deze duurzame groei te realiseren, integreren we duurzaamheid in onze strategie, merken en innovatie via het Unilever Sustainable Living Plan. In dit plan wordt – onderbouwd door concrete doelstellingen – beschreven hoe wij deze visie willen realiseren. Hiertoe werken we nauw samen met leveranciers en NGO’s, investeren we in lokale economieën en werken we aan de ontwikkeling van vaardigheden van mensen, binnen en buiten Unilever.

Flexibel werken

We geloven in flexibel werken (Agile Working), een benadering die iedere medewerker in staat stelt te werken op elk moment en op elke plek, terwijl kwaliteit en prestatie centraal blijven staan. Door mensen vrijheid te geven in de keuze hoe en waar ze willen werken, bouwen we aan een cultuur die is gericht op prestatie en resultaten in plaats van op tijd en aanwezigheid. Het vermindert ook de noodzaak tot reizen, wat beter is voor het milieu. We investeren in nieuwe samenwerkingstechnologieën, innovatief vormgegeven werkplekken en een gerichte HR-aanpak die onze medewerkers in staat stellen flexibel te werken en optimaal te presteren.

Gezondheid en welzijn van medewerkers

We streven ernaar onze medewerkers een veilige werkplek te bieden en hun gezondheid te verbeteren door betere voedingspatronen, werkwijzen en leefstijlen aan te moedigen.

Prestaties

Bedrijfprestaties

Onze producten worden verkocht in meer dan 190 landen en elke dag gebruiken 2 miljard consumenten wereldwijd een Unilever-product. Omdat duurzaamheid centraal staat in onze manier van zakendoen, zijn we er trots op dat de merken die duurzaamheid integreren in hun aanbod goed presteren. Behalve de prestaties van onze merken zijn ook de prestaties van onze medewerkers essentieel voor de groei van ons bedrijf. Wij bouwen daarom aan een cultuur die is gericht op winnen, een cultuur waarin iedere medewerker wordt gestimuleerd zich ten volle te ontplooien.

Persoonlijke prestatie

Bij Unilever hanteren we de Standards of Leadership; dit zijn belangrijke competenties die de motor zijn achter onze prestaties en cultuur. De Standards of Leadership omvatten vijf dimensies die het gedrag omschrijven dat wij graag zien in onze medewerkers, en de manier waarop we willen samenwerken en presteren.

Growth mindset

Dit is competitief leiderschap. Het is een positieve, maar realistische houding ten aanzien van de toekomst van de onderneming. Het is de passie om te winnen.

Consumer and Customer focus

Dit is doelgericht leiderschap waarbij onze consumenten en klanten altijd centraal staan. Het is onze merken zien door hun ogen.

Bias for Action

Dit is door actie gedreven leiderschap. Het is een gevoel voor urgentie bij het nemen van beslissingen. Het is het bepalen van effectieve acties en het nemen van risico’s op een weloverwogen manier.

Accountability and Responsibility

Dit is prestatiegedreven leiderschap. Het is de realiteit erkennen en verantwoordelijkheid nemen voor al je acties en prestaties.

Building talent and teams

Dit is op mensen gericht leiderschap, investeren in de ontwikkeling van mensen. Het is ook bouwen aan teams die hun krachten bundelen om te winnen.

Geweldige mensen, geweldige plek

Wij bieden onze medewerkers veel kansen om zich te ontwikkelen, te groeien en om optimaal te kunnen presteren. Bij Unilever kun je je carrière zelf richting geven, passend bij je interesses en kwaliteiten. Ondertussen werk je met geweldige merken en getalenteerde mensen in een informele werksfeer om duurzame groei te genereren.

Training en ontwikkeling

Wij vinden jouw persoonlijke ontwikkeling belangrijk, daarom investeren we tijd en energie om jou te ondersteunen, zodat je goed kunt presteren en je vaardigheden en kennis kunt ontwikkelen. Er zijn verschillende manieren waarop we jouw groei steunen en versnellen:

1. Je Performance & Development Planning (PDP) helpt je het beste te halen uit je tijd bij Unilever. Het proces begeleidt je bij het vaststellen en realiseren van uitdagende doelen die impact hebben op de onderneming. Het helpt je te plannen hoe je vaardigheden en leiderschapsgedrag kunt ontwikkelen voor je huidige functie en voor de jaren erna.

2. Wij bieden je een uitgebreide reeks algemene vaardigheidstrainingen in lijn met jouw ontwikkelingsbehoeften. Bovendien zullen we je verschillende mogelijkheden bieden om jezelf persoonlijk en professioneel te ontwikkelen via professionele trainingen aan de trainingsacademy van jouw discipline (bijv. Finance, Marketing).

3. Een andere manier waarop Unilever jouw groei ondersteunt is door te voorzien in leiderschapsprogramma’s die zijn toegesneden op de fase waarin je carrière zich op dat moment bevindt. Een daarvan is het Unilever Manager Development Programme (UMDP). Dit is Unilevers nieuwe, wereldwijde programma voor management development gericht op leidinggevenden, managers en managers van managers (WL 1-3). Het UMDP is het essentiële programma om lijnmanagers te ondersteunen bij de ontwikkeling van hun vaardigheden op het gebied van het aansturen van een team en op het gebied van leidinggeven. Het programma brengt je de onmisbare vaardigheden bij die je nodig hebt om een succesvol manager bij Unilever te zijn.

4. Medewerkers die ambitieuze doelen stellen en halen, die bijdragen aan een sterk bedrijfsresultaat en die onze Standards of Leadership uitdragen, kunnen het aanbod krijgen deel te nemen aan een programma voor high-potentials. Deze programma’s zijn erop gericht medewerkers te ontwikkelen op een breder vlak en met meer diepgang, als voorbereiding op aanzienlijk uitdagender functies in de toekomst.

Diversiteit

Diversiteit bij Unilever gaat om inclusiviteit, het omarmen en waarderen van verschillen, kansen creëren om samen een nog beter bedrijfsresultaat te realiseren. Unilever is vastbesloten een onderneming te worden waar daadwerkelijk sprake is van inclusie en diversiteit. Dit willen we niet alleen omdat het zo hoort, maar ook omdat wij ervan overtuigd zijn dat we alleen op deze manier in staat zijn om onze ambitieuze doelen te bereiken: de omvang van ons bedrijf verdubbelen en tegelijk onze milieu-impact verkleinen.

Om deze doelstellingen te realiseren, is het essentieel om te beschikken over mensen met grote creativiteit en de juiste talenten en vaardigheden. Wij geloven dat betrokken medewerkers, in de juiste man-vrouwverhouding, die een goede afspiegeling vormen van onze consumenten, een essentieel element zijn om onze groeistrategie te realiseren op de lange termijn. Wij verwelkomen diversiteit in ons personeelsbestand. Dit betekent dat we iedereen die solliciteert onze volledige en oprechte aandacht geven en dat we blijven werken aan de ontwikkeling van onze medewerkers, ongeacht hun sekse, nationaliteit, ras, geloofsovertuiging, handicap, stijl of seksuele geaardheid. Dit is vastgelegd in onze Gedragscode.

Beloning bij Unilever

Beloning bij Unilever

Omdat wij bouwen aan een cultuur waarin iedereen optimaal kan presteren, willen wij onze beloningen ook daarop aanpassen. We hebben een beloningsstructuur ontwikkeld die is gebaseerd op prestatie: wanneer je resultaten boekt en de waarden hanteert die passen bij onze onderneming zul je hiervoor worden beloond. Als de onderneming goed presteert en haar doelen realiseert, dan ligt onze beloning rond de top 25% van de markt. Dat betekent dat de beloning van mensen met een hoge kwalificatie die een uitzonderlijke bijdrage leveren rond de top van het marktsegment zal liggen.

Reward Development Plan

We creëren voor elk land een Reward Development Plan voor de langere termijn, zodat we de relevantie en effectiviteit van de beloningen die we onze mensen bieden voortdurend kunnen bewaken en waar nodig bijstellen. We weten dat beloning belangrijk is. Wij geloven dat beloningen ‘open, eerlijk, consistent en verklaarbaar’ moeten zijn en het is ons doel elk aspect hiervan waar te maken bij alles wat we doen.

Total Reward Statement

Wij willen een inspirerende en unieke werkervaring bieden met een bijpassende, aantrekkelijke beloning. Bij ons krijgt iedere medewerker toegang tot een Total Reward Statement. Hierin worden alle onderdelen van het individuele beloningspakket en andere extra’s (training en ontwikkeling) beschreven. Alle medewerkers krijgen de mogelijkheid ons te vertellen wat zij vinden van elk aspect van hun pakket. Zo kunnen wij de beloning optimaal afstemmen op de wensen van onze medewerkers.

Unilever-merken wereldwijd

Unilever brands around the world

Merken

“Bij Unilever zijn de werktijden heel flexibel; het moment dat je komt en weer vertrekt is erg vrij. Je kunt dus je werkuren aanpassen aan wat jou het beste uitkomt. Aan de andere kant wordt wel verwacht dat er wordt gepresteerd. Of dit thuis gebeurt of op kantoor maakt niet uit; iedereen kan dit zelf bepalen zolang de afspraken over prestaties maar worden nagekomen.”

Andre Pots, Research & Development Director Dressings Europa

Unilever Sustainable Living Plan

We hebben een benadering ontwikkeld om te helpen duurzaam leven tot gemeengoed te maken: de ‘Five levers for change’.

Ons plan