1990 - 1999: Herstructurering en consolidatie
De concentratie op een kleiner aantal activiteiten gaat door en het aantal categorieën waarin Unilever actief is gaat van 50 naar slechts 13 aan het eind van het decennium.
Ook het besluit van Unilever om een groot aantal merken te verkopen of van de markt te halen en zich te concentreren op de merken met het grootste potentieel is hierin begrepen.
De herstructurering resulteert in vier kernactiviteiten: Huishoudelijke Verzorging, Persoonlijke Verzorging, Voedingsmiddelen en Chemische bedrijven. De nieuwe structuur staat onder leiding van een nieuw team, ExCo (het Executive Committee) en omvat 12 business-groepen, elk verantwoordelijk voor een combinatie van geografische en productgebieden.
Tijdens dit decennium creëert Unilever ook een duurzaam landbouwprogramma als gevolg van de groeiende druk vanuit milieugroepen en zorgen van de consument over de voedselketen. Daarna volgen al spoedig andere initiatieven voor duurzaam waterbeheer en het betrekken van vis uit duurzame bronnen.
Hoogtepunten
1992
Unilever betreedt de markten van de Tsjechische Republiek en Hongarije en richt UniRus in Rusland op.
Unilever neemt Andrélon Cosmetics in Nederland over.
1993
Breyers ijs wordt gekocht in de VS en in Thailand wordt Organics shampoo gelanceerd. Tegen 1995 wordt Organics in meer dan 40 landen verkocht.
1994
De afstoting van United Africa Company, Unilevers gigantische West-Afrikaanse handelsorganisatie, brouwerij en textielbedrijf, wordt afgerond.
1995
Unilever publiceert haar Gedragscode.
De revolutionaire beslissing wordt genomen om transvetten bijna geheel te verwijderen uit de voedselproductie in een snelle reactie op nieuw wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt dat het effect ervan op het cholesterolgehalte in het bloed ten minste zo schadelijk is als dat van verzadigde vetten.
1996
Unilever verbindt zich om alle vis uit duurzame bronnen te betrekken en begint haar samenwerking met het Wereld Natuurfonds (WNF) voor het opzetten van een certificeringsprogramma voor duurzame visbedrijven onder de naam Marine Stewardship Council (MSC).
Hindustan Lever en Brooke Bond Lipton India fuseren, waardoor het grootste particuliere bedrijf van India ontstaat. Het haarverzorgingsbedrijf Helene Curtis in de VS wordt aangekocht.
In Nederland verkoopt Unilever Calvé borrelnootjes aan Duyvis.
Het Unilever Nutrition Centre wordt opgericht.
In India wordt Annapurna jodiumhoudend zout geïntroduceerd, dat een groot effect heeft op de bestrijding van jodiumtekort.
1997
Kibon ijs wordt overgenomen in Brazilië. Unilevers chemische bedrijven waaronder National Starch en Quest International worden verkocht.
1999
Aandeelhouders geven toestemming voor een speciaal dividend van €7,4 miljard en een aandelenconsolidatie om het aantal aandelen per uitgave te verkleinen.