2000 - 2009: Nieuwe wegen bewandelen
Met de toename van het aantal uitdagingen waar bedrijven, het milieu en gemeenschappen voor staan, transformeert Unilever organisatorisch en strategisch om te garanderen dat we een duurzaam bedrijf blijven.
De 21ste eeuw begon met de lancering van De Weg naar Groei – een strategie met als doel de onderneming om te vormen. Deze leidde tot meer overnames en tot rationalisering van productielocaties om zo ‘centres of excellence’ te creëren. Hierna volgde het programma One Unilever, waarmee de organisatie op één lijn werd gebracht onder één strategie die vereenvoudiging en effectiever gebruik van schaalgrootte als doel had.
In 2002 introduceerde ons zeepmerk Lifebuoy een voorlichtingsprogramma over hygiëne genaamd Swasthya Chetna. Dit programma heeft bijna 51.000 dorpen bereikt en een verschil gemaakt in de levens van 120 miljoen mensen in plattelandsgebieden in India.
In 2004 hebben we samen met andere organisaties de Ronde Tafel voor Duurzame Palmolie (RSPO) opgericht – een orgaan waarvan wij momenteel voorzitter zijn. In een poging een halt toe te roepen aan ontbossing, hebben we in 2008 aangekondigd dat we tegen 2015 al onze palmolie zullen betrekken uit duurzame gecertificeerde bronnen. In 2007 sloot Lipton een duurzame samenwerking op het gebied van thee met de Rainforest Alliance.
Daarbij kondigden we aan dat we tegen 2010 alle thee voor onze theezakjes van Lipton Yellow Label en PG Tips in West-Europa zullen betrekken van plantages met een certificering van de Rainforest Alliance en dat dit tegen 2015 voor alle theezakjes van Lipton wereldwijd zal gelden.
Nu het eerste decennium van de 21ste eeuw ten einde is, heerst er wereldwijd een ongekende economische onzekerheid. Unilever ontstond ten tijde van de crisis in de jaren 30 van de vorige eeuw en heeft sindsdien heel wat economische en financiële crises het hoofd moeten bieden. Omdat we in staat zijn snel te reageren op snel veranderende marktomstandigheden zullen we sterker dan ooit tevoren uit deze recessie komen.
Hoogtepunten
2000
Bestfoods gaat samen met Unilever in de op een na grootste contant betaalde overname in de geschiedenis. Andere acquisities zijn Slim-Fast Foods, Ben & Jerry’s en het culinaire bedrijf Amora-Maille in Frankrijk.
Introductie van Becel pro-activ en Flora pro-activ spreads met cholesterolverlagende plantensterolen; het worden de eerste door de FDA en de EU goedgekeurde functionele voedingsmiddelen.
Wij lanceren het Unilever Health Institute – een kenniscentrum in voeding, gezondheid en vitaliteit.
2001
Tegen 2001 heeft Unilever onze merken gereduceerd van 1.600 tot 900. DiverseyLever, Elizabeth Arden en Unipath worden verkocht.
2002
Onze merkenportefeuille heeft door de acquisities en de verkoop van 87 bedrijven een andere vorm gekregen. Dit levert € 6,3 miljard aan inkomsten op.
2003
Het Unilever Health Institute opent regionale centra in Bangkok, Thailand en Accra, Ghana.
Er wordt een begin gemaakt met ons voedingsbeleid en gezondheidsacademie.
2004
Unilever gaat zich richten op vitaliteit. Twee belangrijke mijlpalen vormden hiervan de start: de lancering van onze nieuwe vitaliteitsmissie en de introductie van het nieuwe Unilever-logo dat staat voor de diversiteit van Unilever, haar producten en haar mensen.
2005
Unilever verkoopt Unilever Cosmetics International (UCI) aan het Amerikaanse Coty Inc. De verkoop past in de strategie van Unilever om zich te richten op kerngroepen.
Het Nutrition Enhancement Programme (een voedingsverbeteringsprogramma) wordt afgerond. Met dit programma zijn 16.000 producten onderzocht op het gehalte aan transvetten, verzadigde vetten, zout en suiker en waar nodig worden ze aangepast.
2006
Antony Burgmans treedt terug als Voorzitter van Unilever na een dienstverband van 35 jaar. Hij wordt opgevolgd door Michael Treschow, die de eerste onafhankelijke Voorzitter wordt van de raden van bestuur van Unilever.
Met behulp van nieuwe technologie wordt Klein & Krachtig ontwikkeld, het eerste sterk geconcentreerde vloeibare wasmiddel. Het gebruik van verpakking en water en de uitstoot door transport worden hierdoor beperkt tot een derde van die van een normaal wasmiddel.
2007
Unilever kondigt overeenkomsten aan om Buavita, een merk dat vitaliteitsdrankjes produceert in Indonesië, en Inmarko, de belangrijkste producent van ijsjes in Rusland over te nemen.
Unilever geeft aan te streven naar het betrekken van al haar thee uit duurzame bronnen en vraagt de Rainforest Alliance met onmiddellijke ingang te beginnen met het toetsen van al haar theeleveranciers. Doel is certificering van alle theezakjes van Lipton Yellow Label en van PG tips in West-Europa in 2010 en van alle theezakjes van Lipton wereldwijd in 2015.
2008
Wij kondigen de verkoop van enkele bedrijven aan, inclusief onze Noord-Amerikaanse wasmiddelenactiviteiten, de bedrijven die onze eetbare olie produceren in Ivoorkust, onze belangen in locale oliepalmplantages, Palmci en PHCI, en de bedrijven van Bertolli olijfolie en azijn aan Grupo SOS.
We leggen ons toe om tegen 2015 over te stappen op de duurzame productie van palmolie, en kopen onze eerste partij van gecertificeerde duurzame palmolie in november.
In het tiende jaar wordt Unilever in de Dow Jones Sustainability Indices aangewezen als de leider in de voedingssector – het enige bedrijf dat dat ooit voor elkaar heeft gekregen.
2009
Paul Polman nam op 1 januari het roer over als Chief Executive Officer, waarmee de raden van bestuur voor het eerst een externe kandidaat verkozen voor deze functie. Hij volgde Patrick Cescau op die met pensioen ging na 35 dienstjaren bij de onderneming.
Unilever koopt 185.000 ton aan duurzame palmolie via certificaten van GreenPalm, dat ongeveer 15% van de totale behoefte bevat.
Ongeveer 80% van de Lipton Yellow Label- en PG Tips-theezakjes in West-Europa werden ingekocht van gecertificeerde plantages. Thee met certificering van de Rainforest Alliance kwam ook op de markt in de VS, Japan en Australië.
Er werden bijna 17 miljoen schoolmaaltijden uitgedeeld aan 80.000 kinderen in het kader van Unilevers samenwerking met het Wereldvoedselprogramma.
Tegen het einde van het jaar introduceerde Unilever een vernieuwde visie: de omvang van het bedrijf verdubbelen en tegelijkertijd de invloed op het milieu verkleinen.