Meisjes hebben positief rolmodel nodig

Dove lanceert een nieuwe campagne waarin zij vrouwen aanmoedigt een positief zelfbeeld door te geven aan de volgende generatie. Bekijk de korte film Dove Legacy.

Een verschil maken

Unilever logo on the entrance of deodorant factory in Jiutepec Mexico

Voel je je mooi omdat dat is aangeboren of omdat het is aangeleerd? Dove gelooft dat de manier waarop vrouwen over hun uiterlijk praten een grote invloed heeft op het zelfvertrouwen van meisjes in hun omgeving. Uit een wereldwijd onderzoek van Dove blijkt dat ruim driekwart van de meisjes de druk voelt om mooi te zijn*. Maar ook dat de kans dat zij zich hierdoor negatief laten beïnvloeden een stuk kleiner is als zij een positief rolmodel in hun leven hebben**. 

Omdat maar liefst 8 van de 10 vrouwen ontevreden is over minstens één aspect van hun uiterlijk, roept Dove alle vrouwen op om een verschil te maken voor de volgende generaties meisjes. Hoe? Door ervoor te zorgen dat zij een positief zelfbeeld doorgeven aan meisjes in hun omgeving. De korte film Dove Legacy laat zien hoe belangrijk het is dat vrouwen op een positieve manier over hun uiterlijk praten om zo gevoelens van onzekerheid bij de volgende generatie vrouwen weg te nemen.

Zo moeder, zo dochter

De video Dove Legacy toont met een simpele oefening aan hoe groot de invloed van moeders op hun dochters is en laat het directe effect zien van hun eigen ideeën over schoonheid, zowel positief als negatief. Aan de moeders en dochters (7-10 jaar oud) in de film werd gevraagd twee lijstjes te maken met wat ze wel en niet mooi vinden aan zichzelf. Hierna bleek hoezeer de lijstjes van de dochters op die van hun moeders leken.

Dit benadrukt op impactvolle wijze hoe sterk jonge meisjes beïnvloed worden door hun rolmodel en hoe ideeën over schoonheid en zelfvertrouwen – bewust en onbewust – worden doorgegeven. Hoe meisjes hun uiterlijk beoordelen, begint met wat vrouwen in hun directe omgeving over hun eigen schoonheid uitdragen. Dove Legacy laat zien dat vrouwen de mogelijkheid hebben het zelfbeeld op een positieve manier te veranderen voor de volgende generatie. 

“Onderzoek wijst uit dat een opgroeiend meisje gemiddeld drie rolmodellen heeft, dus of je nou moeder, tante, lerares of buurvrouw bent... jij kan het verschil maken”, benadrukt Joanny Lijbers, marketing manager Dove Nederland. “Door je goed te voelen over je eigen lichaam help je ook de volgende generatie een positief zelfbeeld te ontwikkelen.”

Dove Self Esteem

Het project Dove Self Esteem heeft al meer dan 13 miljoen jonge mensen bereikt met programma’s om zelfwaardering te stimuleren. Het streven is dit tot eind 2015 uit te breiden naar 15 miljoen. Dove is vastbesloten om van schoonheid niet een bron van spanning, maar een bron van zelfvertrouwen te maken voor alle vrouwen wereldwijd. Dove Self Esteem biedt daarom jonge mensen (voornamelijk meisjes tussen de 7 en 14 jaar oud) een leertraject met gastlessen op scholen, mentoractiviteiten, online informatie voor ouders en samenwerkingsverbanden met jongerenorganisaties wereldwijd.

Bekijk de film Dove Legacy op YouTube en laat de wereld weten voor wie jij je mooi voelt, met de hashtag #FeelBeautifulFor op Facebook en Twitter.

* Bron: onderzoek Dove Self Esteem 2010 en 2013

** Bron: Dove Global Research: The Real Truth About Beauty: Revisited

Terug naar top