Sterk voor een gezonde huid

Neutral en het Huidfonds gaan zich samen inzetten voor een gezonde huid en een betere kwaliteit van leven voor mensen met een huidaandoening.

Innovatief zorgprogramma

Logo van Unilever bij de ingang van de deodorantfabriek in Jiutepec, Mexico.

De samenwerking bestaat uit een financiële bijdrage van Neutral aan de ontwikkeling van ‘Kwaliteit van Leven’, een e-learningprogramma van het Huidfonds. Dit innovatieve zorgprogramma brengt patiënten met huidproblemen de kennis en vaardigheden bij om beter met de sociale én de emotionele impact van hun aandoening om te gaan.

Huidproblemen: niet alleen fysiek

Ruim 2 miljoen mensen in Nederland hebben te maken met een huidaandoening, 10 procent daarvan zelfs in ernstige mate. Een huidprobleem heeft vaak grote invloed op het leven van mensen. Dat uit zich niet alleen in fysieke klachten, zoals jeuk of pijn, maar vaak ook in psychische klachten. Patiënten schamen zich voor hun huid of zijn somber en dat heeft weer gevolgen voor hun sociale leven. Een laag zelfbeeld kan zo bijvoorbeeld een obstakel worden bij het vinden van werk of het aangaan van relaties.

Daarom draagt Neutral bij aan een initiatief van het Huidfonds dat zich specifiek richt op behandeling van de sociale en emotionele kant van huidproblemen. Het Huidfonds is gestart met de ontwikkeling van het zelfmanagementprogramma ‘Kwaliteit van Leven’, waarbij internettechnologie wordt toegepast om de patiënt gerichte hulp te bieden. Aan de hand van verschillende modules stelt een patiënt zelf een cursus op maat samen die tips, adviezen, zelftests en opdrachten bevat.

Via het programma kan ook informatie worden uitgewisseld met een behandelaar. Het doel is het programma in alle dermatologische behandelcentra in Nederland te implementeren en het via gespecialiseerde organisaties aan patiënten beschikbaar te stellen. Het programma zal vanaf 2015 beschikbaar zijn via een aantal dermatologen.

Krachten bundelen

“Het Huidfonds en Neutral vinden elkaar in een gedeelde missie: ze zetten zich samen in voor de gezonde huid. Het Huidfonds doet dat door wetenschappelijk onderzoek en voorlichting; Neutral doet dit met producten die het risico op allergische reacties of huidirritatie verminderen. We zijn er trots op dat we door deze samenwerking ook mensen met een huidprobleem op sociaal en psychisch vlak kunnen helpen via dit innovatieve zorgprogramma”, aldus Lauret Smits, brand manager van Neutral. 

Bezoek voor meer informatie de website van Neutral.

Terug naar top