1. Home
  2. ...
  3. Stages bij Unilever
  4. Stage Communicatie

Stage Communicatie

Stage communicatie

Communicatie is essentieel in elke organisatie. Van reputatiebewaking en het managen van in- en externe verwachtingen tot het verstrekken van informatie en bieden van ondersteuning aan onze leiders en merken zodat er optimaal gepresteerd kan worden. Een stage bij de afdeling Communicatie is dynamisch en geeft je snel inzicht in onze organisatie.

Meer over stages bij communicatie

Over Communicatie

Communicatie bij Unilever is een wereldwijde en dynamische discipline. Deze afdeling verzorgt zowel de externe als de interne communicatie.

Externe communicatie richt zich op de communicatie naar al die miljarden consumenten die dagelijks gebruikmaken van Unilever-producten: sterke en populaire merken die een bijdrage leveren aan de gezondheid en het welzijn van consumenten over de hele wereld. Het is van groot belang dat zij en alle belangrijke stakeholders van Unilever de juiste informatie kunnen vinden op de juiste plek en dat deze informatie consistent is in elk land waar wij actief zijn.

Interne communicatie is gericht op de medewerkers van Unilever en zorgt ervoor dat zij op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen binnen het bedrijf. Een onderdeel van interne communicatie is het inspireren van medewerkers om zich actief in te zetten voor de initiatieven die Unilever ondersteunt op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Bij Communicatie wordt gewerkt aan de opbouw van in- en externe netwerken. Daarnaast is deze afdeling altijd bezig om op creatieve en innovatieve manieren meetbare resultaten te bereiken. Bovenal is het in deze discipline belangrijk informatie vanuit verschillende bronnen samen te voegen en deze te gebruiken om aantrekkelijke en passende communicatie te creëren voor verschillende doelgroepen.

Stage bij Communicatie

Unilever biedt een dynamische werkomgeving waar mensen met energie, creativiteit en passie nauw samenwerken om ambitieuze doelen te bereiken. Wanneer je een stage gaat doen bij Communicatie, word je onderdeel van een team waarin experts je zullen ondersteunen en graag zullen luisteren naar jouw ideeën en input.

Bij Unilever krijg je als stagiair veel verantwoordelijkheid, wat je de gelegenheid geeft snel vertrouwd te raken met ons bedrijf en je persoonlijke en professionele vaardigheden te ontwikkelen. Daarnaast zul je, doordat je echte verantwoordelijkheden krijgt vanaf het begin, de kans krijgen écht impact te hebben. Bijvoorbeeld doordat je consumenten informeert over producten die minder zout of vet bevatten en daardoor bijdragen aan een goede gezondheid.

Als stagiair bij Communicatie zul je bijvoorbeeld verantwoordelijk zijn voor, of ondersteuning bieden bij:

  • Onderhoud van de Unilever-website. Daarbij zorg je ervoor dat deze altijd up-to-date is met het laatste nieuws over onze organisatie en onze merken.
  • Communicatie omtrent het Unilever Sustainable Living Plan, Unilevers strategische leidraad gericht op duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dit is een essentieel onderdeel van Unilevers communicatie.
  • Contact hebben met andere afdelingen en andere landen om op de hoogte te blijven van de juiste trends en ontwikkelingen.

De ervaring van Marlous den Bieman

Marlous den Bieman is ooit begonnen als stagaire en is nu communicatie adviseur. Lees hier hoe ze haar stage destijds heeft ervaren.

HET IS GEEN RAMP ALS JE STAGE NIET AANSLUIT OP JE STUDIE

(Voor volledig artikel zie: www.intermediair.nl )

Marlous den Bieman is opgeleid tot marketeer, maar verzorgt nu de corporate communicatie van Unilever Benelux.

“Ik wilde graag stage lopen bij een groot bedrijf met A-merken. Tijdens een diner ter gelegenheid van de uitreiking van de Reputation Award door het Corporate Communication Centre van de Erasmus Universiteit Rotterdam – waar ik een bijbaan heb van één dag in de week – raakte ik aan de praat met Corporate PR Manager Els van Rosse van Unilever Benelux. Van het een kwam het ander en zij is nu mijn stagebegeleidster.

Samen met haar verzorg ik de externe corporate communicatie, waaronder het up-to-date houden van de corporate websites van Unilever Nederland en België. We overleggen regelmatig met alle brand managers binnen Unilever over nieuwe productlanceringen. We publiceren erover wanneer deze thematisch interessant zijn voor onze stakeholders.

SUSTAINABLE LIVING PLAN

Onze afdeling heeft de taak de doelstellingen, waarden en successen van Unilever naar buiten te brengen. Zo communiceer ik bijvoorbeeld over het Unilever Sustainable Living Plan. Volgens dat plan wil Unilever de omzet verdubbelen en tegen 2020 haar milieu-impact reduceren. Ook willen we mensen stimuleren energie te besparen, onder meer via het WaterSpaarders-akkoord. Kinderen die dat ondertekenen beloven hun ouders, broers en zussen te vragen om korter te douchen. Dat is laatst gebeurd op een Haagse Montessorischool en daarover hebben we gepubliceerd. Ik zet dan de opdrachten uit bij tekstschrijvers en illustratoren en kies geschikte foto’s uit onze beelddatabank.

Daarnaast adverteren we regelmatig over wat we doen op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Bijvoorbeeld over de duurzame tomaten die in Knorr-maaltijdmixen en Bertolli-pastasauzen zijn verwerkt.

Ik voel me serieus genomen en onderdeel van het team. Er wordt echt naar me geluisterd. Heel anders dan bij de meeste stages, waarin je alleen bestaande projecten mag kopiëren. Ik ben daardoor veel zelfstandiger geworden. Wanneer ik iets niet snap stel ik niet meteen vragen, maar verzamel informatie en verdiep me daar in. En ik denk niet meteen meer: Wat moeilijk, dat kan ik niet.

LUNCH & LEARN

Daarnaast heb ik ook inhoudelijk veel opgestoken, bijvoorbeeld tijdens ‘Lunch & Learn’-sessies. Daarin worden we bijgepraat over de nieuwste marketingtrends. Ik vind het leuk dat Unilever via dit soort programma’s investeert in haar werknemers.

Ik ben opgeleid tot marketeer, maar corporate communicatie blijkt daar veel raakvlakken mee te vertonen: je moet ook bepalen welke boodschap je via welke kanalen wilt overbrengen aan welke doelgroep. Ik hoop dat ik mee kan doen aan het Unilever Future Leaders Programme. Dan zou ik twee jaar lang brand manager worden van één merk en gecoacht worden door een ervaren leidinggevende. Ik wil graag bij Unilever blijven werken.

Ik zou als advies aan andere stagiairs willen meegeven: zie je stage als een periode waarin je kunt ontdekken waar je interesses liggen. Daarom is het helemaal niet slecht wanneer de stage niet exact aansluit op je studie. Juist dan kun je veel leren.”

Leren terwijl je ervaring opdoet

Unilever biedt je de ondersteuning om je zowel persoonlijk als professioneel te ontwikkelen en om meer ervaring op te doen. Je krijgt vanaf dag één verantwoordelijkheid en je wordt daarbij gesteund door een team van inspirerende en getalenteerde professionals.

Unilever & Interns

Als stagiair bij Unilever zul je deel uitmaken van het Unilever & Interns-netwerk. Er worden lunches, speeches door senior managers en leuke activiteiten georganiseerd, zodat je andere stagiairs en Unilever kunt leren kennen!

Wist je dit?

Onze producten worden verkocht in meer dan 190 landen en elke dag gebruiken 2 miljard consumenten wereldwijd een Unilever-product. Als stagiair krijg je de kans hieraan bij te dragen.

“Tijdens mijn stage krijg ik snel te horen wat er bij alle unilever-merken speelt. Onder andere hoe deze merken en onze mensen bijdragen aan de doelstellingen van het unilever sustainable living plan. Ik vind het interessant dat ik alle stakeholders van deze inspirerende vorderingen op de hoogte mag brengen!”

Stagiaire externe communicatie
Terug naar top

WE KOMEN GRAAG MET JE IN CONTACT

We zijn altijd op zoek naar mensen die geïnteresseerd zijn in een duurzame toekomst.

NEEM CONTACT OP MET ONS

Neem contact op met Unilever en onze teams.

CONTACTINFORMATIE