Customer Development

Customer development

Customer Development (Sales) zorgt ervoor dat onze merken beschikbaar zijn voor onze consumenten en klanten overal ter wereld. Daarnaast werken onze Customer Development-teams samen met klanten om te pionieren met nieuwe producten, categorieën en concepten.

Meer over een carrière in Customer Development

Unilever Future Leaders Programme Customer Development

Elke dag gebruiken miljarden consumenten onze kwaliteitsproducten. Al die producten moeten voor hen verkrijgbaar zijn bij hun favoriete winkels en verkooppunten.

Bij Customer Development kom je dan ook in aanraking met een verscheidenheid aan klanten in allerlei markten. Dit biedt je veel interessante carrièremogelijkheden. Of je nu actief bent in categorie- of accountmanagement, de functies zullen je inzicht geven in ons bedrijf en je uitdagen op het gebied van je kennis van onze klanten en onze consumenten.

Als Customer Development Management Trainee ben je verantwoordelijk voor de omzet en groei van jouw productcategorie. Daarnaast kun je ook de verantwoordelijkheid krijgen voor de ontwikkeling en implementatie van geïntegreerde merken of van specifieke oplossingen en activiteiten voor een categorie. In elke functie vormen het faciliteren van de klant én een perfecte uitvoering van alle activiteiten de sleutel tot groei.  

Tijdens je Unilever Future Leaders Programme neem je deel aan de Customer Development Foundation Course van de Unilever Customer Development Academy. Daar ontwikkel je je vaardigheden om strategisch te denken en krijg je diepgaand inzicht in de financiële en economische uitdagingen die bij jouw klanten en in jouw kanaal een rol spelen. Je zult beter dan wie ook in de markt weten hoe je met hen moet samenwerken om gezamenlijk een winstgevend en groeiend bedrijf op te bouwen.

Klanten zullen je zelfs regelmatig vragen naar jouw visie op het gebied van winkeltrends en consumentengedrag en -gewoonten. Je zult nauw samenwerken met de afdeling Marketing om activiteiten rond productintroducties te coördineren. Daarnaast ga je contacten onderhouden met verschillende klanten in allerlei soorten markten.

Aan het eind van je Unilever Future Leaders Programme zet je een volgende stap om je verder te ontwikkelen op het gebied van Customer Development. Naarmate je je ontwikkelt, worden je functies uitdagender. Zo ga je bijvoorbeeld grotere merken, productcategorieën, budgetten of meer mensen managen.

Categoriemanagement en customer marketing

Begrijpen wat klanten willen maakt het mogelijk op verschillende manieren bij verkooppunten de vraag te stimuleren; van productpresentatie in de winkel tot promotiestrategieën en prijspositionering. Een belangrijk aspect is strategisch denken: je kennis van consumenten en concurrenten gebruiken om de beste besluiten te nemen over prijzen, promoties, marktonderzoek en groei.

Accountmanagement

Account management heeft alles te maken met het opbouwen van hechte relaties met klanten en het vergroten van omzet, winst en marktaandeel. Door de relaties met onze klanten te onderhouden, zorgt account management ervoor dat Unilevers merken en promotionele activiteiten in alle retailkanalen te vinden zijn. Account management is ook het plannen en implementeren van promoties en – nog belangrijker – het onderhandelen over prijzen en marges

Drie manieren waarop je bij ons leert

Tijdens het Unilever Future Leaders Programme zijn er drie manieren waarop je bij ons leert; in de praktijk, via onze mensen en door formele trainingen.

In de praktijk: Vanaf dag een krijg je veel verantwoordelijkheid en werk je aan uitdagende projecten. Ook leer je door verschillende rotaties in je discipline en internationale plaatsingen. Dit levert een brede en verdiepende basis aan werkervaring op, die zal bijdragen aan je groei tot manager.

Via onze mensen: Door ondersteuning en begeleiding van mentors, senior leaders, Vice Presidents, directors en experts in jouw gebied krijg jij als Future Leader (trainees) de ruimte om jouw vaardigheden te ontwikkelen. Tijdens het UFLP word je gekoppeld aan een ‘buddy’, een huidige of voormalige trainee, die je ontwikkeling begrijpt. Via deze wegen zal je veel individuele coaching krijgen.

Formeel: Als Future Leader (trainee) krijg je een traject waarin je drie jaar lang een reeks vak gerelateerde trainingen zal krijgen. De trainingen worden inhouse gegeven en bestaan uit meer algemene trainingen (time management, project management, leiderschapstrainingen, presentatievaardigheden) en trainingen om je business acumen te versterken.

Unilever Take off schema

Onboarding

Unilever Future Leaders (trainees) hebben een uitgebreid onboarding programma, waarin ze beginnen met het verwerven van de benodigde kennis, skills, en vaardigheden om hun rol effectief te vervullen. De gestructureerde onboarding bestaat o.a. uit trainingen, workshops, en interactie met Unilever senior leaders, op lokaal en Europees niveau. Dit zorgt ervoor dat alle Future Leaders consistent worden opgeleid en snel integreren in Unilever; en dus sneller impact kunnen maken op de business.

We vinden het belangrijk dat Future Leaders zich welkom voelen, en steun krijgen vanuit de organisatie tijdens hun overgang naar een uitdagende baan. Wij denken dat dit ervoor zal zorgen dat ze succesvol zijn in hun rol, en zichzelf sneller kunnen ontwikkelen.

Alle Future Leaders hebben in de eerste 2 maanden van hun traineeship een verplichte rotatie in de ‘Field Force’ buitendienst. Dit is bedoeld om Future Leaders al vroeg in hun carrière kennis te laten maken met de core-business van Unilever, namelijk op de winkel vloer.

Rotaties

Binnen het UFLP programma vinden verschillende rotaties plaats. Een rotatie is een project, of rol waar Future Leaders voor een bepaalde, vooraf vastgestelde, periode aan zullen werken tijdens het programma. Alle Future Leaders zullen verschillende rotaties doen, de duur en hoeveelheid is o.a. afhankelijk van de discipline. Deze rotaties zijn bedoeld om Future Leaders kennis te laten maken met verschillende facetten van Unilever. Dit levert een brede, en verdiepende basis aan werkervaring op, die kan bijdragen aan de groei van trainee naar een Managers rol (WL2A) na afsluiting van het programma.

UFLP Steps

Young Unilever Managers-netwerk

Alle Management Trainees worden opgenomen in het Young Unilever Managers-netwerk (YUM). Je kunt deelnemen aan een groot aantal leuke en interessante activiteiten, zoals workshops, borrels en de Intercompany wintersport. Naast je baan zijn er andere mogelijkheden om je te ontwikkelen én leuke dingen te doen. Zo kun je bijvoorbeeld campus manager worden, evenementen voor een goed doel organiseren of voorzitter worden van het YUM-netwerk.

“TIJDENS MIJN TRAINEESHIP HEB IK GEWELDIGE KANSEN GEKREGEN OM MEZELF TE ONTWIKKELEN VIA PERSOONLIJKE COACHING. DAARDOOR KON IK ONTDEKKEN WAT IK ECHT WILDE EN MEZELF UITDAGENDE DOELEN STELLEN. VOOR MIJ IS DIT NIET ALLEEN EEN BAAN, HET IS EEN ERVARING.”

Michiel Schonk, Management Trainee Customer Development
Terug naar top