Kansen voor vrouwen
We willen graag bijdragen aan een wereld waarin elk meisje en elke vrouw voor zichzelf het soort leven kan creëren dat zij wil leiden en waarin ze niet beperkt wordt door negatieve normen en stereotypen. We zijn van mening dat een wereld waarin vrouwen economisch zelfstandig zijn, een eerlijkere, gelukkigere en meer welvarende plek zal zijn om te leven. En dat ons bedrijf zal floreren in een dergelijke wereld.
Het veranderen van normen en het dichten van de genderkloof
Gezien de mate waarin nu vooruitgang wordt geboekt, zouden vrouwen nog zo'n 108 jaar moeten wachten voordat de kloof tussen mannen en vrouwen is gedicht. Dit is een termijn die, ondanks de vorderingen die op sommige vlakken geboekt zijn het laatste decennium, niet echt korter lijkt te worden. In het jaarlijkse Global Gender Gap Reportdat in november 2017 werd gepubliceerd, constateerde het World Economic Forum dat de grootste uitdaging ligt in het dichten van de kloof tussen mannen en vrouwen op het gebied van economische zelfstandigheid. Volgens het rapport zal het 202 jaar duren voordat deze kloof gedicht is
Dit is onacceptabel voor zowel de huidige als toekomstige generaties meisjes en vrouwen en voor de gemeenschappen en economieën waar zij, en ons bedrijf, onderdeel van uitmaken.
We willen dat onze onderneming een leidende rol speelt bij het dichten van die kloof en dat wij de negatieve normen en stereotypen die een belemmering vormen voor de economische zelfstandigheid van vrouwen en de normen en stereotypen waar mannen mee te maken krijgen en die ook een belemmering vormen, aan de kaak stellen en veranderen.
Hoe we de wereld kunnen veranderen door vrouw economisch zelfstandig te maken
Door vrouwen economisch zelfstandig te maken, kunnen we mensenlevens en gemeenschappen, maar ook ons bedrijf, veranderen. Het vormt een essentieel onderdeel van de agenda voor duurzame ontwikkeling in 2030 en de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG's) van de Verenigde Naties.
SDG 5 ‘Gelijke rechten voor mannen en vrouwen’ is gericht op het vergroten van de economische zelfstandigheid van vrouwen en meisjes. Maar net zoals het versterken van de mondiale samenwerking (SDG 17), loopt het vergroten van de economische zelfstandigheid van vrouwen als een rode draad door alle SDG’s. Het vormt de basis voor de SDG’s die gericht zijn op het verbeteren van toegang tot vaardigheden en werkgelegenheid en de economische zelfstandigheid die hieruit voortvloeit. Kortom, zoals Phumzile Mlambo-Ngcuka, Executive Director van UN Women heeft gezegd: “Als we er niet in slagen om de genderkloof te dichten, zullen we de andere doelen waarschijnlijk ook niet behalen."
Ons bedrijf zal eveneens veranderen als vrouwen economisch zelfstandig worden. 70% van ons klantenbestand bestaat uit vrouwen en 50% van het potentiële talent waaruit we ons personeel werven, bestaat uit vrouwen. Vrouwen bekleden belangrijke functies in onze toeleveringsketen en zorgen ervoor dat we de consument bereiken met onze producten. Door kansen voor vrouwen in de samenleving en de economie te ondersteunen en te creëren, kunnen we onze markten, merken en activiteiten laten groeien.
We hebben de belemmeringen onderzocht waar mensen met een beperking (of anders begaafden) tegenaan lopen. In 2018 hebben we ons ten doel gesteld om tegen 2025 wereldwijd door anders begaafden gekozen te worden als meest favoriete werkgever. Daarnaast willen we het percentage anders begaafden in ons bedrijf verhogen naar 5% van het totale aantal werknemers. Hiermee raken we de kern van onze ambitie, namelijk ‘om niemand buiten te sluiten’ en dragen we bij aan de vijf Duurzame Ontwikkelingsdoelen die expliciet gericht zijn op mensen met een beperking en aan de bredere agenda voor duurzame ontwikkeling.
Net zoals de economische zelfstandigheid van vrouwen als een rode draad door de SDG’s loopt, zo is het verbeteren van de kansen voor vrouwen een belangrijk thema in ons hele Unilever Sustainable Living Plan. Een thema waar we nog eens extra aandacht aan schenken middels onze whitepaper over Kansen voor Vrouwen.