1. Home
  2. ...
  3. Laatste nieuws
  4. Hoe doen we het ten opzichte van onze doelen in het Sustainable Living-plan?

Hoe doen we het ten opzichte van onze doelen in het Sustainable Living-plan?

Terwijl de wereld hard werkt aan het bereiken van de Sustainable Development Goals, is het cruciaal dat bedrijven betrouwbaar zijn en het goede voorbeeld geven. Belangrijk hiervoor is dat we nauwer samenwerken met onze partners en transparant zijn in wat we doen.

Line of schoolgirls in Pakistan

En met transparantie in ons achterhoofd delen wij onze vooruitgang van ons Unilever Sustainable Living Plan (USLP). Het is ons fundament waarop wij vertrouwen creëren in elk onderdeel van onze waardeketen.

Het laatste rapport laat zien dat we op koers zijn om ongeveer 80% van onze doelen te behalen en het is duidelijker dan ooit waar de belangrijkste uitdagingen liggen. Het laat ook zien waar we onze ervaringen kunnen delen om andere bedrijven te ondersteunen in hun weg naar duurzaamheid.

Duurzame merken zijn gewild

Er is sterk bewijs dat de consumentenvraag naar duurzame merken groeit. Uit ons eigen onderzoek blijkt dat 54% van consumenten duurzaam willen kopen en dat een derde van hen dat al doet. Dit is een aanzienlijk percentage en we willen er zeker van zijn dat onze merken hier het voortouw nemen.

Een manier waarop we dat in de afgelopen jaren hebben gedaan, is via onze Sustainable Living-merken. Deze combineren een sterke sociale of milieudoelstelling, met producten die bijdragen aan het behalen van onze USLP-doelen. We hebben nu 26 Sustainable Living-merken, in 2016 waren dat er 18, verspreid over al onze divisies. Nieuw dit jaar zijn Vaseline, Sunlight, Sunsilk en Wall’s.

In 2017 zorgden zij bovendien voor 70% van onze groei, en ze groeiden 46% sneller dan de rest van het bedrijf. In de afgelopen vier jaar hebben zij continu beter gepresteerd dan het gemiddelde groeiratio.

Nieuwe bedrijven, merken en innovaties

We vormen en bouwen ons portfolio ook via nieuwe bedrijven die zich aansluiten bij Unilever en die in lijn zijn met onze Sustainable Living-waarden. Een aantal van deze nieuwe merken van de afgelopen 12 maanden die in dit profiel passen zijn Pukka thee, Seventh Generation, Mãe Terra en Sundial.

En we kopen niet alleen aan, we groeien zelf ook met het creëren van nieuwe merken met duurzaamheid aan de basis. Bijvoorbeeld het vega-vriendelijke Love Beauty Planet-persoonlijke verzorgingsassortiment dat gebruik maakt van natuurlijke ingrediënten en gerecyclede verpakkingen. En de glutenvrije en veganistische snackpots Red Red, die eerder dit jaar in Engeland werden gelanceerd.

Daarnaast brengen wij onze belangrijkste merken elke dag naar meer mensen, zowel bewezen favorieten als innovaties. Zo lanceerde Domestos afgelopen jaar een aantal innovaties op het gebied van sanitaire voorzieningen en waterschaarste, waaronder een nieuw, betaalbaar schoonmaakmiddel voor toiletten in poederformaat in India, en de 'Flush Less'-spray in Zuid-Afrika.

601m

Mensen zijn bereikt via onze programma's voor handenwassen, sanitatie, mondgezondheid, zelfvertrouwen en veilig drinkwater in 2017.

109

van onze fabrieken in 36 landen gebruikten tegen eind 2017 100% hernieuwbare elektriciteit van het elektriciteitsnet, goed voor 65% of het totale elektriciteitsverbruik van het elektriciteitsnet.

56%

van onze landbouwgrondstoffen hebben we betrokken uit duurzame landbouw in 2017.

Onze USLP-voortgang in 2017

Het goede nieuws is dat na zeven jaar vooruitgang ongeveer 80% van onze doelen op koers liggen of zijn bereikt.

Verbeteren van de gezondheid en het welzijn van meer dan 1 miljard mensen in 2020

We lopen op koers met ons ambitieuze doel om tegen 2020 het deel van ons portfolio te verdubbelen dat voldoet aan de hoogste voedingskundige normen. 39% van het volume voldoet al aan deze normen. We passen de samenstelling van producten in al onze categorieën aan en we hebben vorderingen gemaakt met het verminderen van zout, verzadigd vet, calorieën en suiker. Bijvoorbeeld, in 70% van de markten waar we ijsjes verkopen hebben we nu mini-uitvoeringen. In 2017 lanceren we Mini Magnums in India en Mini Cornetto’s in Brazilië.

Wat betreft gezondheid en hygiëne waren aan het einde van 2017 ongeveer 600 miljoen mensen bereikt via onze programma's voor handenwassen, sanitatie, mondgezondheid, zelfvertrouwen en veilig drinkwater. Eén merk met een enorme impact is Dove, met een focus op een beter lichaamsbeeld. We hebben ruim 29 miljoen jonge mensen bereikt en lopen op schema om 40 miljoen te bereiken tegen 2020.

Halveren van de milieuvoetafdruk van onze producten in de waardeketen tegen 2030

Als het gaat om onze eigen voetafdruk, hebben we op bijna alle gebieden goede vooruitgang geboekt. Zo hebben we sinds 2008 de CO₂-uitstoot van energie in onze productie verminderd met 47%, watergebruik verminderd met 39% en de totale hoeveelheid afval voor de vuilstort heeft 98% gehaald. We hebben ook vooruitgang geboekt in onze uitgebreide toeleveringsketen. Zo hebben we aan het einde van 2017 56% van onze landbouwgrondstoffen betrokken uit duurzame landbouw.

Het verminderen van de milieu-impact van hoe consumenten onze producten gebruiken, blijft een uitdaging. We hebben bijvoorbeeld het waterverbruik met slechts 2% kunnen verminderen sinds 2010. Maar het is niet allemaal slecht nieuws. We zien bemoedigende vooruitgang op het gebied van verpakkingsmaterialen, waar we ons als doel hebben gesteld om ervoor te zorgen dat in 2025 al onze plastic verpakkingen volledig herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar zijn.

Verhogen van de levensstandaard van miljoenen mensen tegen 2020

In 2017 hebben we ons Responsible Sourcing Policy opnieuw gelanceerd, om onze aanpak te versterken en het aantal leveranciers dat zich aansluit bij het programma te verhogen. Bijna 55% van onze inkoopuitgaven is besteed bij leveranciers die voldoen aan de vereisten van dit beleid. Het is onze ambitie dat dit tegen 2020, 100% zal zijn.

Wij geloven dat het versterken van de positie van vrouwen de sleutel is tot maatschappelijke ontwikkeling en economische groei. We bouwen een organisatie met evenwicht tussen mannen en vrouwen: aan het einde van 2017 was 47% van ons totale management vrouw, ten opzichte van 46% in 2016. Ons Shakti-programma creëert werk voor meer dan 70.000 vrouwen met een laag inkomen in plattelandsgemeentes. In 2017 hebben we 1,2 miljoen vrouwen in staat gesteld deel te nemen aan initiatieven die zijn gericht op hun veiligheid en het ontwikkelen van hun vaardigheden en kansen.

En als het gaat om het creëren van een inclusiever bedrijf; in 2017 hebben we ongeveer 716.000 kleinschalige boeren toegang gegeven tot initiatieven gericht op het verbeteren van landbouwpraktijken. Daarnaast hebben we 1,6 miljoen kleinschalige winkeliers ondersteund om hun inkomen te verbeteren.

Graph showing increase
70%

70% aandeel van onze algehele groei is geleverd door Sustainable Living-merken

Foto van Son Ng-Hoang, Unilever-werknemer, Vietnam

En nu?

De wereld is flink veranderd sinds we in 2010 het USLP lanceerden. We begonnen te denken aan de evolutie en wilden de meningen van medewerkers en externe aandeelhouders horen over wat we doen en waar we vanaf hier heengaan. En dus zijn we begonnen met onze grootste luisteroefening ooit voor de toekomst van onze duurzaamheidsbusiness bij Unilever.

Naast het interviewen van experts in onze hele waardeketen - waaronder investeerders, leveranciers, consumenten, creatieve bureaus, andere bedrijven, thought-leaders, ngo's en academici - hebben we medewerkers over de hele wereld gevraagd een enquête in te vullen zodat wij weten welke problemen het meest op hen van toepassing zijn.

Uit de resultaten blijkt dat het USLP een bron van trots en motivatie is in ons bedrijf en een belangrijke reden waarom zoveel medewerkers zich bij ons bedrijf hebben aangesloten. Tegelijkertijd waarderen wij het enorm dat ons USLP extern hoog wordt aangeschreven.

Het zal geen verrassing zijn dat dergelijke positiviteit samengaat met een hoog verwachtingsniveau. Zoals een externe respondent zei: “Unilever bevindt zich in een oncomfortabele positie. De verwachtingen zijn hoger dan ooit. Het legt de lat voor iedereen binnen Unilever hoger als het gaat om de volgende stappen.”

Het doel van dit project was dieper inzicht krijgen in hoe het USLP zich ontwikkeld voor de toekomst op basis van de meningen van onze eigen mensen en onafhankelijke experts op het gebied van duurzame bedrijfsvoering. We nemen nu deze waardevolle feedback in de volgende fasen van het proces. We zullen jullie regelmatig op de hoogte houden van onze vooruitgang, dus kom snel weer langs om te zien hoe we het doen.

Bovenste foto van Muhammad Taha, Unilever-werknemer, Pakistan

Terug naar top