Onze kijk op plastic verpakkingen: van lineair naar circulair | Duurzaam leven en duurzame groei | Unilever Nederland | Unilever Nederland
Afval en verpakkingsmateriaal
  1. Home
  2. Duurzaam Leven
  3. Onze kijk op plastic verpakkingen: van lineair naar circulair

We willen toe naar een circulaire economie, zodat zo veel mogelijk plastic verpakkingen hergebruikt of gerecycled kunnen worden. Daarbij gebruiken we waar mogelijk geen plastic. Als er nog geen kwalitatief goed alternatief beschikbaar is, gebruiken we minder plastic of beter plastic.

Voorbeelden in de Benelux: geen, minder en beter plastic

Hieronder vind je concrete voorbeelden van geen, minder en beter plastic gebruik in de Benelux.

GEEN PLASTIC

Solero ijsjes zonder jasje

Solero ijsjes zonder jasje

Onze Solero ijsjes zitten binnenkort zonder extra verpakking in de doos, maar mét gerecyclede stokjes.

Love Beauty & Planet

Love Beauty and Planet bamboo tooth brushes

Love Beauty and Planet maakt gebruik van aluminium verpakkingen en maakt haar tandenborstels van bamboe in plaats van de plastic alternatieven. Lees meer over Love Beauty and Planet’s vijf doelen voor een betere toekomst.

Kartonnen verpakking

Onze deodorant-sticks en zeep verpakken we steeds vaker in 100% gerecyclede kartonnen verpakkingen.

De ‘Perfect serve’ van Lipton Ice Tea zonder stamper

Lipton

De ‘Perfect serve’ van Lipton Ice Tea in het iconische bolglas is al 25 jaar een begrip. Vanaf 2019 zal deze perfect serve er echter iets anders uit gaan zien; namelijk zonder een stamper. Door het stoppen met stampers, besparen we 4.050 kilo plastic per jaar dat neerkomt op een gewicht gelijk aan 5 volwassen giraffes. De grote hoeveelheid plastic afval in de wereld is een serieus probleem. 

Lipton heeft zich daarom voorgenomen zo min mogelijk ‘single use’ plastic te gebruiken. Onze POS materialen worden daarom zo veel mogelijk gemaakt met gerecycled plastic en we stoppen onder andere met de productie van plastic rietjes en stampers, aangezien die vaak na een keer gebruik al in de prullenbak belanden. Uiteraard pakken we de benodigde hoeveel nieuw plastic in onze verpakkingen ook aan. Onze ambitie hierbij is om tegen 2023 alle plastic flessen te maken van 100% gerecycled PET. Lees meer over de plastic ambitie van Lipton.

MINDER PLASTIC

CIF schoonmaakmiddel zelf aanlengen

CIF introduceert binnenkort super geconcentreerde navulverpakkingen waarmee je zelf schoonmaakmiddel aanlengt met water om opnieuw te gebruiken.

Robijn Klein en Krachtig heeft 20 miljoen kilo plastic bespaard

Robijn+Klein+en+Krachtig

In 2008 is Robijn Klein en Krachtig gelanceerd: een meer geconcentreerd wasmiddel. Deze wasmiddelen gebruiken tot 70% minder plastic. Sinds de lancering hebben we 20 miljoen kilo plastic bespaard én de CO2 impact met 50% verlaagd.

Dove Douchecrème en handzeep pomp met luchtbelletjes

Dove Mucell Technologie

In 2014 lanceerden we een verpakkingstechnologie waarbij we luchtbelletjes in de wanden van de fles blazen, waardoor er 15% minder plastic nodig is. Deze MuCell®-technologie wordt toegepast op alle flacons Dove Douchecrème en handzeep pomp. Daarnaast worden de flessen van 100% gerecycled plastic gemaakt en zijn ze 100% recyclebaar. Kom meer te weten over deze verpakkingstechnologie. 

BETER PLASTIC

Hellmann’s & Calvé knijpflessen

Hellmann's+met+Ioniqa+technologie

Hellmann’s & Calvé knijpflessen worden dit jaar gemaakt van 50% gerecycled plastic en in 2020 gaan we naar 100%, met gebruik van de innovatieve technologie van Ioniqa. Lees hoe Ioniqa eindeloos PET recyclet.

De Lipton 100% rPET festival fles

Lipton

De ‘Perfect serve’ van Lipton Ice Tea in het iconische bolglas is al 25 jaar een begrip. Vanaf 2019 zal deze perfect serve er echter iets anders uit gaan zien; namelijk zonder een stamper. Door het stoppen met stampers, besparen we 4.050 kilo plastic per jaar dat neerkomt op een gewicht gelijk aan 5 volwassen giraffes. De grote hoeveelheid plastic afval in de wereld is een serieus probleem. 

Lipton heeft zich daarom voorgenomen zo min mogelijk ‘single use’ plastic te gebruiken. Onze POS materialen worden daarom zo veel mogelijk gemaakt met gerecycled plastic en we stoppen onder andere met de productie van plastic rietjes en stampers, aangezien die vaak na een keer gebruik al in de prullenbak belanden. Uiteraard pakken we de benodigde hoeveel nieuw plastic in onze verpakkingen ook aan. Onze ambitie hierbij is om tegen 2023 alle plastic flessen te maken van 100% gerecycled PET. Lees meer over de plastic ambitie van Lipton.


Dove Men+Care

Dove Men+Care gaat naar 100% recyclebare verpakkingen gemaakt van 100% gerecycled plastic.

Love Beauty and Planet

Woman holding love beauty planet product

De Love Beauty and Planet flesjes zijn van 100% gerecycled materiaal gemaakt, alleen de dopjes en pompjes helaas nog niet. Daarom doen we er alles aan om al onze dopjes en pompjes van ten minste 50% gerecycled plastic te maken en dit steeds verder te verbeteren. Love Beauty and Planet is opgezet door een groep gelijkgestemden die geloven dat er goed uitzien en goeddoen hand in hand horen te gaan, ontdek hun verhaal

Neutral

In 2019 gaat Neutral gebruik maken van verpakkingen voor haar vloeibare wasmiddelen die voor 97% uit gerecycled plastic bestaan.

Seventh Generation

seventh generation products

Ons nieuwste schoonmaakmiddelen merk heeft de belofte gemaakt dat zij in iedere beslissing, ieder product, nadenken over de impact op de volgende zeven generaties. Zij geloven dat je hier over na moet denken, want je kan geen gezond leven leiden op een zieke planeet. De producten van Seventh Generation worden gemaakt van 99% gerecycled en 100% recyclebaar materiaal. Lees meer over Seventh Generation.

Andrélon

Andrélon gaat dit jaar over op 50% PCR en 100% recyclebare flessen en is op weg naar 100% gerecycled plastic in 2020.

Plastic afval: een groeiend probleem

Iedere minuut lekt er net zoveel plastic afval weg in stroompjes en rivieren als de inhoud van één vuilniswagen. Dit afval belandt uiteindelijk in de oceaan en heeft een verwoestend effect op de flora en fauna in de zee. Er sterven elk jaar ongeveer 100 miljoen zeedieren als gevolg van weggegooid plastic. In het rapport van de Ellen MacArthur Foundation over de Nieuwe Plastic Economie wordt geschat dat er tegen 2050 meer plastic dan vis in de wereldoceanen te vinden zal zijn. De onderliggende oorzaken van het plastic in de oceaan zijn complex. Een van de oorzaken waar Unilever zich zorgen over maakt, is het feit dat slechts 14% van de plastic verpakkingen die wereldwijd worden gebruikt, terecht komen bij recyclingbedrijven. Een derde komt terecht in kwetsbare ecosystemen en 40% belandt op de vuilstortplaats.

Hoe heeft het kunnen gebeuren?

In de huidige snel veranderende economie wordt vooral gebruik gemaakt van het overal aanwezige goedkope, flexibele en multifunctionele plastic. De maatschappij van nu kan niet zonder dit plastic. Het huidige lineaire ‘take-make-dispose’ consumptiemodel houdt in dat producten worden gemaakt en gekocht, een of twee keer worden gebruikt en vervolgens worden weggegooid.

Lineair consumptiemodel

Wij zijn ons als bedrijf dat consumentengoederen verkoopt bewust van de oorzaken en gevolgen van dit lineaire model. En we willen daar verandering in brengen. We moeten toe naar een circulaire economie, waarbij we minder verpakkingsmateriaal gebruiken én de verpakkingen die we gebruiken zo vormgeven dat ze kunnen worden hergebruikt, gerecycled of gecomposteerd.

Wat is een circulaire economie?

Een circulaire economie is een economie waarin de reststromen die bij de productie vrijkomen en de eindproducten na gebruik goed en veilig kunnen worden hergebruikt. Dit betekent dat materialen constant rondcirkelen in een gesloten kringloopsysteem in plaats van te worden weggegooid na gebruik. De voordelen van de circulaire economie zijn duidelijk: effectiever gebruik van materialen, lagere kosten, minder afval, nieuwe waardebronnen voor klanten en consumenten en meer zekerheid in de beschikbaarheid van grondstoffen.

Unilever naar een circulaire economie


Wij willen een pioniersrol vervullen bij de ontwikkeling van een circulaire economie voor al onze verpakkingsmaterialen – maar met name voor plastic. In januari 2017 hebben wij toegezegd dat we ervoor zullen zorgen dat tegen 2025 100% van onze plastic verpakkingen volledig herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar zijn. Om ook bij te dragen aan de ontwikkeling van een afzetmarkt voor deze materialen, hebben we ook toegezegd dat tegen 2025 onze verpakkingen uit minstens 25 gerecycled plastic zullen bestaan. Hiermee bouwen we voort op onze bestaande doelstellingen uit het Unilever Sustainable Living Plan.

Wat doen wij?

Geen enkel bedrijf kan in zijn eentje een circulaire economie voor plastic verpakkingen opzetten. Wat doen wij om deze verandering in te zetten?

  1. We passen het ontwerp van onze producten aan: We maken gebruik van onze Design for Recyclability richtlijnen om nieuwe gebieden te verkennen zoals modulaire verpakkingsmaterialen. Dit zijn ontwerpen waarvan het materiaal makkelijk losgemaakt en opnieuw gebruikt kan worden, om sortering en recycling van plastic te vereenvoudigen, waardoor materialen ook hoogwaardig gerecycled kunnen worden na gebruik.
  2. Het realiseren van een systeemverandering: met als doel een versnelling aan te brengen in transitie naar een circulaire economie voor verpakkingen, en plastics in het bijzonder. Dit vereist ontwikkeling van waardevolle kennis - o.a.. via de Ellen MacArthur Foundation, en samenwerking met overheden, om in de samenleving de verandering te realiseren die een circulaire economie mogelijk maakt. Daarom werken we samen om inzamelinfrastructuur om te zetten in landen waar dit nog beperkt bestaat om zo materialen in te zamelen, te sorteren en te recyclen.
    Tijdens het World Economic Forum in Davos in 2018 presenteerde Unilever de vier belangrijkste maatregelen die de consumentengoederenindustrie moet nemen om een circulaire economie mogelijk te maken:
    1. Bedrijven moeten investeren in innovaties gericht op nieuwe productiemodellen gebaseerd op recycling.
    2. Meer bedrijven moeten toezeggen dat tegen 2025 hun verpakkingen 100% herbruikbaar, recyclebaar en composteerbaar zullen zijn. En zichzelf uitdagende doelen stellen voor het gebruik van gerecyclede materialen.
    3. Er moet een Global Plastics Protocol worden opgesteld waarin gezamenlijk overeengekomen definities en industriële normen voor de materialen die op de markt worden gebracht, worden vastgelegd om ervoor te zorgen dat onze verpakkingen geschikt zijn voor de bestaande en kostenefficiënte recyclingvoorzieningen.
    4. Bedrijven moeten deelnemen aan constructieve discussies met overheden over de noodzaak om de afvalbeheervoorzieningen te verbeteren, zoals de implementatie van uitgebreide maatregelen wat betreft de verantwoordelijkheid van de producent.
  3. Samenwerken partners in de keten: Om over te kunnen gaan op een meer circulaire economie, moeten we al onze productieprocessen zorgvuldig bestuderen en samenwerken met nationale overheden om een infrastructuur gericht op afvalbeheer te ontwikkelen. We kunnen dit niet alleen. We blijven samenwerken met overheden om beleidslijnen en kaders op te stellen om deze fundamentele verandering te bewerkstelligen, zoals bijvoorbeeld de implementatie van uitgebreide maatregelen inzake de verantwoordelijkheid van de producent. Daarnaast kunnen we door gezamenlijk innovatieve recyclingtechnologieën te ontwikkelen de waarde van plastic verpakkingen in de keten houden. Bijvoorbeeld onze samenwerking met Ioniqa Technologies gericht op 100% PET om verpakkingen oneindig te kunnen gebruiken, zelfs als veilige verpakking voor voedingsmiddelen
  4. Verkennen van radicale en innovatieve strategieën om de circulaire economie vorm te geven middels nieuwe bedrijfsmodellen, waaronder hervulbare verpakkingen via het partnership met LOOP.

    De inspanningen met onze partners leiden onder andere tot een reductie van CO2-impact en circulaire plastics door geregenereerd plastic en biobased plastic.

Waarom gebruiken wij op dit moment plastic verpakkingen?

Plastic is tegenwoordig niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Waarom is dat zo? Plastic heeft veelzijdige eigenschappen: het is sterk, stijf, flexibel, vormvast of juist vormvrij. Het houdt producten veilig en beschermt ze tegen verontreiniging. Bovendien kan het de houdbaarheid van een product verlengen. Maar de grootschalige toepassing van plastics brengt ook nadelen met zich mee en daar zijn wij ons van bewust. Daarom hebben wij toegezegd dat tegen 2025 100% van onze plastic verpakkingen volledig herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar zijn.

Het biologisch afbreekbare theezakje

We hebben een methode ontwikkeld om plantaardige materialen te gebruiken voor de productie van onze theezakjes. Materialen die afkomstig zijn van duurzame bronnen, zoals maïszetmeel, dat industrieel composteerbaar is. Onze merken Saga in Polen, Red Rose in Canada en de theemerken SariMelatie en SariMurni in Indonesië hebben hun productieproces dusdanig aangepast dat de theezakjes van plantaardige materialen kunnen worden gemaakt. In maart 2018 hebben we het eerste volledig biologisch afbreekbare theezakje van PG Tips in het Verenigd Koninkrijk geïntroduceerd. Dit zakje is gemaakt van maïszetmeel.

Terug naar top

VOLG ONS

We zijn altijd op zoek naar mensen die geïnteresseerd zijn in een duurzame toekomst.

CONTACT

Neem contact op met Unilever en onze teams.

CONTACTINFORMATIE