Transformationele verandering mogelijk maken door partnerships

We zetten ons in om meer dan een miljard mensen te helpen hun gezondheid, hygiëne en voeding te verbeteren. Partnerships spelen daarbij een essentiële rol.

Vrouw in de deuropening in landelijk Afrika

Overal in de wereld kampen mensen met problemen op het gebied van gezondheid en welzijn. Geen toegang tot veilig drinkwater en goede sanitaire voorzieningen, gebrekkige hygiëne en honger houden miljoenen mensen gevangen in een slopende cyclus van slechte gezondheid en slechte vooruitzichten, zoals gemist onderwijs en een beperkte productiviteit.

Wij zijn van mening dat bedrijven een cruciale rol dienen te spelen bij het aanpakken van deze mondiale ontwikkelingsproblemen. Gezien onze expertise ten aanzien van gedragsverandering van consumenten, ons wereldwijde bereik en ons assortiment producten op het gebied van gezondheid, hygiëne en voeding, bevinden we ons in de unieke positie dat we daadwerkelijk een verschil kunnen maken.

Ons maatschappelijke doel staat centraal in ons bedrijfsmodel en we kunnen zowel ons bedrijf laten groeien als een impuls geven aan het soort transformationele verandering dat nodig is voor een betere toekomst. Om een systemische en schaalbare verandering te realiseren, is het echter nodig dat we samenwerken met anderen die onze visie voor een betere wereld delen. Wij geloven dat we door samen te werken met ngo's, VN-organisaties, het maatschappelijk middenveld en bedrijven Unilevers ambitie kunnen realiseren om tegen 2020 1 miljard mensen te helpen in actie te komen om hun gezondheid en welzijn te verbeteren.

Gezondheid en hygiëne van mensen veranderen via WASH

Voor miljoenen mensen overal ter wereld kan gebrek aan veilig water, sanitaire voorzieningen en hygiëne (WASH) leiden tot vermijdbare ziekten en soms tot de dood. Zo sterven elke dag bijna 1.000 kinderen jonger dan vijf jaar aan diarree, en houden anderen er negatieve gevolgen zoals ontwikkelingsachterstand aan over.

Als onderdeel van ons Unilever Sustainable Living Plan (USLP) zetten we ons in om de gezondheid en het welzijn van meer dan een miljard mensen te verbeteren. Samen met onze partners hebben we geholpen beter gedrag op het gebied van gezondheid en hygiëne te bevorderen, wat ertoe heeft geleid dat minder mensen in de open lucht hun behoefte doen, dat meer mensen hun handen wassen op belangrijke momenten van de dag, en dat meer mensen toegang hebben tot veilig drinkwater.

Lifebuoy, Pureit, Domestos, Signal en Knorr hadden, samen met hun partners, tegen eind 2015 de gezondheid, hygiëne en voeding van miljoenen mensen helpen verbeteren.

Daarnaast hebben we geholpen nieuwe bedrijfsmodellen te creëren die innovatie hebben gestimuleerd, de levensstandaard van lokale ondernemers hebben verhoogd en de vraag naar onze producten hebben vergroot. Deze partnerships zijn voor ons van groot belang om onze USLP-doelstellingen te realiseren.

Zorg bieden in de frontlinie

Onze merken kunnen ook op veel andere manieren een positieve invloed hebben op de maatschappij, terwijl ze tegelijkertijd bijdragen aan Unilevers groei als bedrijf.

Zo is Vaseline® een missie gestart in samenwerking met Direct Relief, een humanitaire hulporganisatie die zich inzet voor het verbeteren van de gezondheid en levens van mensen in armoede en in noodsituaties. Via ons partnership, het Vaseline® Healing Project, willen we tegen 2020 de huid van 5 miljoen mensen helpen genezen.

Voor mensen in crisis- of rampgebieden kan de eenvoudigste huidaandoening een groot probleem zijn, waardoor zelfs de simpelste dagelijkse handelingen moeilijk worden. Volgens een onderzoek van Direct Relief geeft 67% van de gezondheidswerkers ter plekke aan dat vermijdbare huidaandoeningen veel mensen ervan weerhouden gewone dingen te doen, zoals naar hun werk of naar school gaan.

In een poging deze mensen dermatologische zorg te bieden, put Vaseline® uit 140 jaar expertise op het gebied van het gezond houden van de huid. Het Vaseline® Healing Project benut de schaalgrootte en de mogelijkheden van het merk om de mensen te helpen die het nodig hebben. Het project heeft meer dan 1 miljoen Vaseline®-producten gedoneerd via Direct Reliefs partnernetwerk van klinieken en ziekenhuizen wereldwijd.

Daarnaast biedt het Vaseline® Healing Project trainingen op het gebied van huidgezondheid aan lokale gezondheidswerkers en stuurt het teams van dermatologen en artsen op medische missies, uitgerust met medicijnen, voorraden en Vaseline®-producten. In 2015 hebben de missies van het Vaseline® Healing Project mensen bereikt die zijn getroffen door natuurrampen, evenals mensen die leven in vluchtelingenkampen en in plattelandsgebieden.

Het Vaseline® Healing Project nodigt ook consumenten uit een verschil te maken door hulppakketten samen te stellen om mensen in nood te helpen.

1. Gebaseerd op een intern onderzoek onder 127 partnerklinieken van Direct Relief, in 39 landen wereldwijd

De wereldwijde uitdaging: in cijfers

  • 2,4 miljard mensen hebben geen toegang tot verbeterde sanitaire voorzieningen1
  • 805 miljoen mensen hebben elke dag honger2
  • 663 miljoen mensen hebben geen toegang tot een goede bron van drinkwater3
  • 443 miljoen schooldagen gaan ieder jaar verloren door gebrek aan veilig water, sanitaire voorzieningen en hygiëne4
  • Meer dan 340.000 kinderen jonger dan vijf sterven ieder jaar aan diarree-gerelateerde ziekten door slechte sanitaire omstandigheden, slechte hygiëne of onveilig drinkwater5

Onze 2020-doelstellingen voor gezondheid en welzijn

  • Het hygiënegedrag van 1 miljard mensen helpen veranderen door de voordelen te promoten van handen wassen met zeep op belangrijke momenten
  • 25 miljoen mensen helpen beter toegang te krijgen tot een toilet
  • 150 miljard liter veilig drinkwater leveren
  • Honderden miljoenen mensen helpen van goede voeding te genieten en een gezonder eetpatroon te realiseren
  • Helpen de huid te genezen van 5 miljoen mensen die in kwetsbare omstandigheden leven.

1World Health Organization, Lack of sanitation for 2.4 billion people is undermining health improvements, http://www.who.int/mediacentre/news/releases/2015/jmp-report/en/ 

2World Food Programme, Hunger Statistics, https://www.wfp.org/hunger/stats

3WHO-UNICEF Joint Monitoring Programme Report 2015, Progress on Sanitation and Drinking Water, WHO-UNICEF Joint Monitoring Programme Report 2015 (PDF | 8MB) (PDF / 7,6 MB)

4The World Bank, Sanitation: Facts, Figures, Resources, http://www.worldbank.org/en/topic/sanitation/brief/sanitation-facts-figures-resources

5WHO-UNICEF Joint Monitoring Programme Report 2015, Progress on Sanitation and Drinking Water, WHO-UNICEF Joint Monitoring Programme Report 2015 (PDF | 8MB)(PDF / 7,6 MB)

Terug naar top