Toggle Zoeken

  1. Home
  2. ...
  3. Nieuws van onze merken
  4. Mooier dan je denkt!

Mooier dan je denkt!

De Dove Real Beauty Schetsen-campagne illustreert via een experiment met een forensisch tekenaar het grote verschil tussen het zelfbeeld dat vrouwen hebben en hoe anderen hen zien.

Kritisch over het eigen uiterlijk

Logo van Unilever bij de ingang van de deodorantfabriek in Jiutepec, Mexico.

Hoe vrouwen zichzelf zien, verschilt sterk van hoe hun omgeving hen ziet. Meer dan de helft (54%) van alle vrouwen wereldwijd geeft aan dat zij veel negatiever en kritischer zijn over hun uiterlijk dan hun omgeving. Dit zijn in totaal 672 miljoen vrouwen wereldwijd1. Dove wil een wereld creëren waarin schoonheid een bron van zelfvertrouwen is en niet van angst. Om dit te illustreren heeft Dove een overtuigend experiment uitgevoerd. In de korte film ‘Real Beauty Schetsen’ wordt getoond hoe een aantal vrouwen zichzelf ziet en hoe anderen diezelfde vrouwen zien en omschrijven.

Forensisch tekenaar

De film toont Gil Zamora, een oud-forensisch tekenaar voor de FBI. Tijdens zijn 28-jarige carrière maakte hij op basis van de beschrijving van getuigen meer dan 3000 schetsen van mensen (meestal verdachten). Voor deze campagne van Dove tekent hij opnieuw portretten. Hij doet dat op basis van de beschrijving die zeven vrouwen van zichzelf geven vanachter een gordijn, zodat de tekenaar hun gezichten niet kan zien.

Voorafgaand aan de sessie met Zamora heeft elk van de vrouwen onverwacht korte tijd doorgebracht met iemand die zij niet kennen, zonder dat hun is verteld waarvoor. Daarna vraagt Zamora aan die ander om de vrouw die zij heeft ontmoet te beschrijven en maakt hij opnieuw een schets. Dan blijkt dat de meeste schetsen waarbij de vrouwen zichzelf moesten omschrijven minder mooi zijn geworden, minder vrolijk en minder gelijkend dan de schetsen gebaseerd op de omschrijving van de onbekende.

Dit experiment toont aan dat vrouwen zichzelf het meest in de weg staan bij het accepteren van hun eigen schoonheid.

Helpen en stimuleren

De Dove Real Beauty Schetsen-campagne maakt duidelijk hoe vrouwen zichzelf zien en confronteert hen met het feit dat mensen in hun omgeving hen anders zien: zij zien meer positieve elementen van hun uiterlijk. Het experiment wil vrouwen helpen zichzelf te zien door de ogen van anderen en hen stimuleren zich ten volle bewust te zijn van hun eigen schoonheid.

Bekijk het filmpje Dove Real Beauty Schetsen.

Praat mee via Twitter: #WeAreBeautiful

En vergeet niet: Je bent mooier dan je denkt!

1) Dove Research: The Real Truth About Beauty: Revisited

Terug naar top