1. Home
  2. ...
  3. Nieuws van onze merken
  4. Dove Self Esteem voor meer zelfvertrouwen

Dove Self Esteem voor meer zelfvertrouwen

Wereldwijd vindt slechts 11% van de meisjes zichzelf mooi. Het Dove Self Esteem-programma helpt meisjes en vrouwen hun zelfvertrouwen te vergroten via educatieve initiatieven.

Werken aan een positief zelfbeeld

Logo van Unilever bij de ingang van de deodorantfabriek in Jiutepec, Mexico.

“I see your true colours shining through. I see your true colours, and that’s why I love you. So don’t be afraid to let them show. Your true colours are beautiful, like a rainbow.” De tekst van dit liedje is erg mooi, maar veel jonge meiden en vrouwen durven dit niet over zichzelf te zeggen.

Uit onderzoek van Dove* blijkt dat driekwart van de meisjes tussen 10 en 17 jaar een grote druk voelt om mooi te zijn. In hoge mate leggen de meisjes zichzelf deze druk op, maar ook (sociale) media, de maatschappij en vrienden spelen een rol. Alarmerend is dat wereldwijd, maar ook in Nederland, slechts 1 op de 10 meisjes zichzelf mooi vindt. Dit negatieve zelfbeeld zorgt ervoor dat maar liefst 60% van de meisjes stopt met activiteiten die ze leuk vinden.

Dove vindt dat dit moet veranderen en wilde stereotypes ten aanzien van schoonheid bijstellen en het zelfvertrouwen bij vrouwen – jong en oud – vergroten. Daarom heeft Dove in Nederland een nieuw Self Esteem-programma gelanceerd. Via dit programma wil Dove schoonheid een bredere definitie geven en bijdragen aan het verbeteren van het zelfbeeld van meisjes en jonge vrouwen. Want als je een positief zelfbeeld hebt, kun je het beste uit jezelf en uit je leven halen.

Kritisch

"Dove gelooft dat schoonheid een bron van vertrouwen moet zijn en niet van angst, en verplicht zich alle vrouwen en meisjes te inspireren om te doen waar zij gelukkig van worden."

ESTHER VAN SPRONSEN, DOVE NEDERLAND

Vergeleken met het wereldwijde beeld dat meisjes van zichzelf hebben, zijn Nederlandse meisjes extreem kritisch over hun uiterlijk. Wereldwijd zegt 49% van de meisjes dat zij het meest kritisch zijn over zichzelf, in Nederland ligt dit percentage met 72% aanzienlijk hoger. 20% van de meisjes vindt zelfs dat je niet van jezelf moet zeggen dat je er goed uitziet. 

Dan vraag je erom gepest te worden. Slechts 30% van de meisjes in Nederland is tevreden over hun uiterlijk; veel meisjes zouden iets aan hun uiterlijk willen veranderen. Ruim een derde van de meisjes zou gelukkiger zijn met een mooier uiterlijk. Deze onzekerheid over hun uiterlijk zorgt er in Nederland voor dat een op de vijf meisjes stopt met activiteiten die ze leuk vindt, zoals sporten, uitgaan of naar school gaan.

Esther van Spronsen, senior brand manager Dove Nederland: “Met 22% ligt dit percentage in Nederland gelukkig iets lager. Het geeft echter wel aan dat ook Nederlandse meisjes zich door hun negatieve zelfbeeld laten weerhouden dingen te doen die ze leuk vinden.

Dove gelooft dat schoonheid een bron van vertrouwen moet zijn en niet van angst, en verplicht zich alle vrouwen en meisjes te inspireren om te doen waar zij gelukkig van worden. Het goede nieuws is dat we ervoor kunnen zorgen dat meisjes niet te stoppen zijn en dat iedereen het verschil kan maken in het leven van een jong meisje. Met het Nederlandse Self Esteem-programma en de ambassadrices zetten we een stap in de goede richting. 

We hopen in 2015 met dit programma 750.000 Nederlandse meisjes bereikt te hebben.”

Dr. Greta Noordenbos, senior onderzoeker en universitair docent Klinische Psychologie Universiteit Leiden, over de onderzoeksresultaten: “Dat Nederlandse meisjes zo kritisch over zichzelf zijn, is deels te wijten aan onze cultuur. Het is nog steeds een taboe om trots op jezelf te zijn, maar dat mogen we best eens loslaten. Zelfvertrouwen is voor iedereen belangrijk en het is goed dat dit programma jonge meiden hierbij gaat helpen.”

Opmerkelijke verschillen tussen Nederland en wereldwijd

Uit het Dove-onderzoek* blijkt dat wereldwijd 60% van de meisjes stopt met activiteiten die ze leuk vinden als gevolg van een negatief zelfbeeld tegen 22% in Nederland. Daarnaast is wereldwijd 49% van de meisjes het meest kritisch over zichzelf, terwijl dit in Nederland bij maar liefst 72% van de meisjes het geval is. En (sociale) media oefenen wereldwijd de grootste druk (20%) uit op meisjes om mooi te zijn. Bij meisjes in Nederland komt deze druk met name vanuit zichzelf en spelen (sociale) media nauwelijks een rol.

Invloed van moeders

De resultaten van het onderzoek waren voor Dove aanleiding voor de voortzetting van het Nederlandse Self Esteem-programma om het zelfbeeld van meisjes te verbeteren. Dove ziet daarbij een belangrijke rol voor moeders. Uit het wereldwijde onderzoek blijkt namelijk dat zij hun dochters sterk beïnvloeden. Meer dan de helft van de meisjes ziet hun moeder zelfs als persoonlijk rolmodel. Dove heeft daarom speciaal voor moeders workshopboekjes ontwikkeld (gratis te downloaden via de Self Esteem-site van Dove) om samen met hun dochters aan de slag te gaan met het verbeteren van hun zelfbeeld.

Diverse activiteiten

Het Dove Self Esteem-programma helpt jonge mensen via educatieve initiatieven om hun zelfvertrouwen te vergroten door een positief zelfbeeld aan te moedigen. Zo worden verschillende activiteiten georganiseerd, zowel op locatie als online, om schoonheid een bredere definitie te geven. Er zijn diverse online (les-)materialen beschikbaar voor meisjes en hun moeders, docenten en begeleiders. Hiermee wil Dove niet alleen bevorderen dat vrouwen een positiever zelfbeeld krijgen, maar ook jongeren helpen hun eigen schoonheid ten volle te ontwikkelen. Want schoonheid wordt niet alleen bepaald door de buitenkant, maar komt vooral ook van binnen.

November self esteem-maand

De maand november werd door Dove Nederland uitgeroepen tot Self Esteem-maand. Onder leiding van ambassadrice Vilna van Betten (coach en ervaringsdeskundige) vonden er in het hele land workshops voor meisjes plaats, waarbij zelfvertrouwen centraal stond.

Dove werkte hiervoor samen met Scouting Nederland, vrouwenplatform Vrouw&Passie, online platformProud2Bme en blog Beautyscene.nl. Tijdens de Self Esteem-maand speelden (naast ambassadrice Vilna van Betten) drie vrouwen een belangrijke rol: Elle van Rijn, Fabienne Chapot en Debbie Zwiers. Deze drie inspirerende ambassadrices van het programma dienden als voorbeeld van vrouwen die het beste uit zichzelf halen, ondanks het feit dat zij soms zelf ook onzeker zijn over hun uiterlijk.

Unilever Sustainable Living Plan

De inspanningen van het Dove Self Esteem-programma sluiten goed aan bij de doelen die Unilever zich heeft gesteld in het wereldwijde Unilever Sustainable Living Plan. Zo willen we tegen 2015 wereldwijd 15 miljoen meisjes helpen hun zelfvertrouwen te vergroten.

In Nederland hebben we in 2011 meer dan 25.000 jonge mensen bereikt met ons programma en in België 20.000. Wereldwijd hebben we al 8,5 miljoen meisjes weten te bereiken via het Dove Self Esteem-programma. Op deze manier hebben we al veel mensen geholpen zich gelukkiger te voelen over zichzelf. Ook dat is echte schoonheid.

* Representatief onderzoek in opdracht van Dove, in augustus 2012 uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Panelwizard onder 503 Nederlandse meisjes tussen 10 en 17 jaar. Het wereldwijde onderzoek is uitgevoerd onder 1.200 meisjes tussen 10 en 17 jaar in Amerika, Canada, Groot-Brittannië, Duitsland, Brazilië en Rusland.

Meer weten?

Meer informatie over het Dove Self Esteem-programma is te vinden op www.dove.com.

Volg ons op Twitter: @Dove_NL - #girlsunstoppable.

Word fan van de Facebook pagina: www.facebook.com/dove.

Terug naar top