Drie jaar geleden kondigden we onze belofte aan om te stoppen met stereotyperingen in onze reclame. Sindsdien hebben we daar in al onze merken en al onze markten aan gewerkt.
Wij geloven dat het weerspiegelen van een progressieve en inclusieve wereld bijdraagt aan positieve culturele veranderingen en daarnaast kan leiden tot resultaten. Uit de meest recente gegevens van data- en inzichtenbedrijf Kantar blijkt dat niet-stereotypische reclame 37% meer merkimpact heeft, leidt tot 28% meer koopintentie en zorgt voor 35% meer plezier bij het zien van de advertenties.
Daarom werken we samen met creatives om ervoor te zorgen dat onze campagnes geen verouderde en schadelijke culturele normen bevatten maar in plaats daarvan inclusieve, diverse en progressieve portretten van mensen laten zien om op deze manier het publiek dat we bereiken te inspireren, ondersteunen en versterken.
Blader door de onderstaande casestudy’s om erachter te komen hoe onze merken onze unstereotype-belofte waarmaken.
Wetenschap tegen stereotypering
Eerder dit jaar werkten we – samen met academici van University College London – aan een experiment waarbij onze marketeers uitgedaagd werden om de manier waarop hun campagnes een beeld geven van consumenten, te heroverwegen.
Meer dan 60 reclame- en marketingprofessionals van Unilever en onze belangrijkste partners in Londen, New York en Rotterdam meldden zich vrijwillig aan om een DNA-monster in te leveren dat werd gebruikt om hun geografische oorsprong te onderzoeken.
Naar aanleiding van hun resultaten namen de vrijwilligers met de UCL deel aan een workshop over gedragsverandering om een beter inzicht te krijgen in hoe en wanneer stereotypen worden geleerd, de hersenmechanismen die hen beheersen en hoe we stereotiepe denkpatronen kunnen afleren om creatief en inclusief denken te bevorderen.
Het Unstereotype Experiment toonde een statistisch significante vermindering van 35% in het stereotype denken en een significante verandering in het oorspronkelijke denken bij de deelnemers.
"Bewustwording van onze blinde vlekken"
"Door mensen mee te nemen op een reis door hun eigen DNA-profiel, creëer je een moment van bewustwording en heroverweging. En in veel gevallen bleek de afkomst van hun voorouders een grote verrassing voor hen te zijn," legt Associate Professor Experimentele Psychologie Dr. Lasana Harris uit.
"Gekoppeld aan de training over hoe de hersenen stereotypen vormen, hebben we hun perceptie van zichzelf en, op hun beurt, die van anderen op de proef gesteld".
Aline Santos, EVP van Global Marketing en Chief Diversity and Inclusion Officer, voegt hieraan toe: "We innoveren voortdurend om nieuwe manieren te vinden om Unstereotype in ons personeel en in onze reclame te versnellen. Bewustwording van onze blinde vlekken en de vooroordelen die ons tegenhouden is van fundamenteel belang, maar onbewuste vooroordelen bij het trainen heeft zijn beperkingen.
"We hebben deze experimentele aanpak getest en de impact ervan gemeten, omdat ontwrichtende technieken en wetenschappelijke methoden ons allemaal zullen helpen om de acties te stimuleren die nodig zijn om progressiever te zijn in ons creatieve werk.
Bekijk hier een film over het experiment.