Unilever viert eerste lustrum Wereldhandenwasdag.

Oktober 2012 – Op 15 oktober viert Unilever het eerste lustrum van Wereldhandenwasdag in scholen en gemeenschappen overal ter wereld.

Lifebuoy wil miljoenen kinderen helpen via Wereldhandenwasdag

Unilever logo

Via ons zeepmerk Lifebuoy, mede-initiatiefnemer van Wereldhandenwasdag in 2008, helpen we het belang van handen wassen met zeep zo veel mogelijk bekendheid te geven en van handen wassen een gewoonte te maken die levens kan redden.

In samenwerking met de vele partners van Lifebuoy zullen we op Wereldhandenwasdag miljoenen mensen in meer dan 100 landen bereiken via allerlei activiteiten op het gebied van handen wassen en via mediacampagnes.

Eenvoudig, maar effectief

Sinds de start van Wereldhandenwasdag vijf jaar geleden, is het aantal kinderen dat jaarlijks overlijdt aan diarree met de helft gedaald – dat komt neer op 1,1 miljoen geredde levens.

Toch sterven er elke dag nog 3.000 kinderen jonger dan 5 jaar alleen al aan diarree, waardoor dit wereldwijd de op één na belangrijkste oorzaak is van kindersterfte.

Er is een eenvoudige manier om het aantal sterfgevallen verder terug te dringen. “De handen wassen met zeep is een van de effectiefste en goedkoopste manieren om ziekten als diarree en longontsteking te voorkomen,” aldus Myriam Sidibe, Lifebuoy Global Social Mission Director.

“Uit klinisch onderzoek weten we dat op cruciale momenten je handen wassen met zeep de kans op diarree kan verkleinen tot zo’n 45%. Dat betekent dat handen wassen met zeep ervoor zou kunnen zorgen dat jaarlijks meer dan 600.000 kinderen hun vijfde verjaardag halen.”

Geef je steun

Voortbouwend op de campagne van vorig jaar, doet Lifebuoy samen met zijn partners een beroep op iedereen om een bijdrage te leveren aan Wereldhandenwasdag door op Facebook je steun toe te zeggen en zo een kind te helpen zijn vijfde verjaardag te halen.

Voor elke steunbetuiging geeft Unilever een kind voorlichting over hygiëne, om zo de verspreiding van vermijdbare ziekten een halt toe te roepen en het aantal schoolverzuimdagen door ziekte te verminderen.

Waar ter wereld je ook bent, ook jij kunt helpen de boodschap van het belang van handen wassen uit te dragen. Bekijk Lifebuoy’s video over handen wassen, deel deze met familie en vrienden en gebruik de eenvoudig te downloaden handleiding van Lifebuoy om een kind te helpen een levenslange gewoonte aan te leren die levensreddend kan zijn.

Doe mee en help ons het verschil te maken

Via voorlichtingsprogramma’s over hygiëne in 2010 en 2011 is Lifebuoy erin geslaagd het gedrag van 48 miljoen mensen op het gebied van handen wassen te veranderen.

Dit jaar zal Unilever – door voortzetting van programma’s en activiteiten als Wereldhandenwasdag – nog eens vele miljoenen mensen meer bereiken, als onderdeel van haar doelen op het gebied van duurzaam leven.

Deze doelen zijn erop gericht meer dan een miljard mensen te helpen hun gewoonten op het gebied van hygiëne te verbeteren en zo een positieve bijdrage te leveren aan hun gezondheid en welzijn tegen 2020.

Meer over deze onderwerpen te weten komen
Terug naar top