Ouders denken te rooskleurig over gezond eten en bewegen

Juni 2012 - In opdracht van JOGG (Jongeren op Gezond Gewicht) onderzocht GfK hoe ouders en hun kinderen aankijken tegen gezond eten en voldoende bewegen.

Snoepen en snacken

Ouders denken er alles aan te doen om hun kind gezond op te laten groeien. Denken, want hun kinderen merken er niet altijd iets van. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK in opdracht vanJongeren Op Gezond Gewicht(JOGG) onder ruim 1.000 ouders van kinderen van 4 tot 16 jaar en hun kinderen (12-16 jaar).

Kinderen pakken vaak zelf iets te snoepen, twee keer zo vaak (38%) als ouders denken (19%) en ruim een derde van de ondervraagde kinderen bekent meerdere keren per dag te snacken, terwijl maar een kwart van de ouders dat vermoedt. Ook zakgeld gaat veel vaker dan ouders denken op aan iets vets, zouts of zoets (ouders: 49%, kinderen: 57%). Al met al snoept een op de drie kinderen vaker dan één keer per dag en ondervinden kinderen meer vrijheid dan ouders denken te geven.

“Het onderzoek geeft een aardig inkijkje in de problematiek van overgewicht. Iedereen wil het uiteraard graag goed doen”, zegt Paul Rosenmöller, voorzitter Convenant Gezond Gewicht en ambassadeur Jongeren op Gezond Gewicht. “Een gezonde omgeving, waar de gezonde keuze de gemakkelijke keuze is, is belangrijk voor kinderen. We moeten gezond eten en meer bewegen gemakkelijker maken voor kinderen. Maar ouders kunnen het niet alleen. Daarom moeten alle partijen landelijk en lokaal, de handen ineen slaan!”

Gezondere omgeving

Unilever logo

Uit het onderzoek van GfK blijkt dat ouders behoefte hebben aan een gezondere omgeving. Volgens een op de vijf ouders kunnen kinderen te gemakkelijk aan ongezonde voeding komen en een op de zes ouders vindt het vervelend hierover geen controle te hebben. Vooral de snoep- en frisdrankautomaten op school zijn hun een doorn in het oog (40%).

Het zou fantastisch zijn, zeggen ouders, als er meer ondersteuning van buiten zou komen, vooral van school en vanuit de buurt. Lessen op school over gezonde voeding en bewegen, meer speel- en sportmogelijkheden in de buurt en een dagelijks fruit-tienuurtje op school zijn de drie grootste wensen. Ruim een derde heeft wel eens behoefte aan hulp of aan advies over gezond eten en voldoende bewegen, het liefst van familie, vrienden of andere ouders.

Een op de zeven Nederlandse kinderen is te dik. Dat is bijna de helft meer dan 30 jaar geleden en de teller loopt nog steeds. JOGG is het initiatief waarbij iedereen in een stad, dorp of wijk zich inzet om gezond eten en bewegen voor jongeren gemakkelijk en aantrekkelijk te maken. In een JOGG-gemeente werken overheid, (lokaal) bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties samen aan een gezonde omgeving voor de jeugd. Het is een lokale, duurzame aanpak die effectief bewezen is om overgewicht bij de jeugd om te zetten in een daling.

Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG)

Unilever logo

(0-19 jaar), hun ouders en omgeving. Nederland telt al 17 JOGG-gemeenten. Alle gemeenten in Nederland kunnen zich aansluiten bij JOGG. JOGG is gebaseerd op het Franse EPODE en is een aanpak die alle initiatieven in een gemeente bundelt en handvatten biedt om gezond eten en meer bewegen gemakkelijker te maken voor kinderen, ouders, scholen, hulpverleners e.a.

Het JOGG-bureau werkt samen met zes landelijke partners: Albert Heijn, Albron, FrieslandCampina, Nutricia, Unilever en Zilveren Kruis Achmea. Meer informatie is te vinden op de website van JOGG.

Unilever en JOGG

Unilever is partner van JOGG en gelooft in deze opzet, omdat JOGG alle betrokkenen in staat stelt gebruik te maken van elkaars reeds bestaande initiatieven op het gebied van bewegen en gezonde voeding. Als alle deelnemende partijen - bedrijven en gemeenten - elkaar in deze initiatieven kunnen opzoeken en gebruik kunnen maken van bestaande projecten en programma’s, kan JOGG gezamenlijk tot een groot succes worden gemaakt.

Meer over deze onderwerpen te weten komen
Terug naar top