Unilever en FrieslandCampina bouwen samenwerking verder uit

Oktober 2012 – Op 29 oktober werd bekendgemaakt dat Unilever en FrieslandCampina hun gezamenlijke activiteiten gaan uitbouwen, gericht op verdere verduurzaming en innovaties in zuivel.
Over de aangekondigde uitbreiding van de samenwerking gaf FrieslandCampina op 29 oktober het onderstaande persbericht uit.

Krachten bundelen voor verdere verduurzaming en innovaties in zuivel

De samenwerking tussen Unilever en FrieslandCampina bereikt een nieuwe mijlpaal met de vandaag aangekondigde overeenkomst om hun gezamenlijke activiteiten verder uit te bouwen. Beide bedrijven hebben toegezegd hun krachten te bundelen op het gebied van ontwikkeling en innovatie en de promotie van duurzame productie, verpakking en logistiek.

Het Joint Business Development Plan (JBDP) maakt deel uit van het ‘Partner to Win’-programma van Unilever om nauwer te gaan samenwerken met de belangrijkste toeleveranciers. Het JBDP beschrijft de strategische bedrijfsplannen van Unilever en biedt een helder kader voor de wijze waarop FrieslandCampina en Unilever deze plannen op de lange termijn gezamenlijk willen realiseren. Onderdeel hiervan zijn bijvoorbeeld de doelstellingen in het ‘Sustainable Living Plan’ van Unilever om de CO2-uitstoot, kosten en afvalstromen terug te dringen.

De twee bedrijven willen ook de logistieke activiteiten stroomlijnen door wereldwijd gebruik te maken van innovatieve processen en het uitwisselen van best practices. FrieslandCampina is de preferred supplier van Unilever voor ingrediënten die in de zakelijke markt worden gebruikt, zoals boter, boterolie, room in spuitbussen, ingrediënten voor ijs, soepen en sauzen en andere voedingsmiddelen.

Volgens Hans Dröge, Senior Vice President R&D Operations bij Unilever, is de samenwerking een goed voorbeeld hoe Unilever samen met leveranciers de milieuprestaties binnen de keten wil verbeteren en innovatieve ontwikkelingen in gang wil zetten.

‘Het is voor Unilever van essentieel belang dat we nauw met onze strategische toeleveranciers samenwerken, zodat we onze ambitie kunnen realiseren, dat wil zeggen verdubbeling van onze omvang en halvering van de milieubelasting – dat kunnen we niet alleen,’ aldus Dröge ’FrieslandCampina en Unilever werken inmiddels al vele jaren samen en hebben dezelfde waarden, passie en doelstellingen. Vandaar dat FrieslandCampina onze preferred supplier is voor zuivel en zuivelingrediënten bij het realiseren van onze plannen voor duurzame groei.’

Frank van Ooijen, Director Sustainability Affairs bij FrieslandCampina, merkt op dat de samenwerking goed aansluit bij het duurzaamheidsprogramma, een van de pijlers van de Route2020-strategie van het bedrijf: ‘Unilever en FrieslandCampina willen beide groeien op de Aziatische en Afrikaanse markt. Beide organisaties vinden het belangrijk om dat op duurzame wijze te doen. Zo zijn onze leden-melkveehouders betrokken bij verschillende projecten om het energieverbruik en de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Door hun krachten te bundelen zijn beide bedrijven beter in staat ambities en duurzaamheidsdoelstellingen te realiseren.’

Over FrieslandCampina

Koninklijke FrieslandCampina N.V. voorziet honderden miljoenen mensen over de wereld van gezonde voeding, die rijk is aan waardevolle voedingsstoffen. Het assortiment bestaat uit zuiveldranken, baby- en kindervoeding, kaas, boter, room, desserts en functionele ingrediënten op basis van zuivel. Naast consumentenproducten worden ook producten geleverd aan professionele afnemers in bakkerij en horeca, aan de voedingsmiddelenindustrie en aan de farmaceutische sector.

De jaaromzet van Koninklijke FrieslandCampina N.V. bedraagt, op basis van de cijfers van 2011, 9,6 miljard euro. De onderneming telt circa 19.000 medewerkers en beschikt over ruim 100 productielocaties en verkoopvestigingen in 26 verschillende landen. 

FrieslandCampina heeft haar commerciële activiteiten ondergebracht in vier business groups: Consumer Products Europe; Consumer Products International; Cheese, Butter & Milkpowder en Ingredients. Bekende merken zijn onder meer: Campina, Chocomel, Fristi, Friesche Vlag, Mona, Optimel, Vifit, Milner, Frico, Botergoud, Valess, Appelsientje, DubbelFrisss, CoolBest, Landliebe, Fruttis, Joyvalle, Yazoo, Milli, Pöttyös, Napolact, NoyNoy, Dutch Lady, Frisian Flag, Foremost, Peak, Rainbow, Debic Valess, DMV, Kievit, Domo, Creamy Creation en Nutrifeed.

Zuivelcoöperatie FrieslandCampina U.A. met 14.400 leden-melkveebedrijven in Nederland, Duitsland en België, is de eigenaar van Koninklijke FrieslandCampina N.V.

Over Unilever

Unilever is een van de leidende producenten van consumentengoederen met een hoge omloopsnelheid (fast moving consumer goods) ter wereld met vestigingen in meer dan 100 landen. Onze producten worden in 190 landen verkocht. Jaarlijks gaan er wereldwijd 170 miljard Unilever-producten over de toonbank en onze producten worden meer dan 2 miljard keer per dag gebruikt. We hebben meer dan 171.000 medewerkers en behaalden in 2011 een jaaromzet van 46,5 miljard euro. 

Meer dan de helft van onze verkoop realiseren we in opkomende markten (56% in 2011). Unilever werkt aan een betere toekomst, iedere dag. Wij helpen mensen zich goed te voelen, er goed uit te zien en meer uit het leven te halen met merken en diensten die goed zijn voor hen en voor anderen. Onze portfolio telt een aantal van ’s werelds bekendste merken als Knorr, Lipton, Dove, Becel/Flora, Blue Band/Rama/Country Crock, Wall’s/OLA/Langnese, Calvé, Pond’s, Lux, Axe/Lynx, Sunsilk, Rexona/Sure, Omo, Surf, Cif, Signal, Glorix/Domestos en Lifebuoy.

Het is onze ambitie om onze omzet te verdubbelen en tegelijkertijd onze milieu-impact (met inbegrip van inkoop, gebruik door consumenten en afval) te verkleinen. Daarnaast doen we alles wat we kunnen voor het verbeteren van gezondheid, voeding en hygiëne. Onze doelstelling is tegen 2020 meer dan een miljard mensen te helpen in actie te komen om hun gezondheid en welzijn te verbeteren, en al onze landbouwgrondstoffen duurzaam in te kopen. Ter ondersteuning van onze drie grootste doelstellingen hebben we meer dan 50 targets, voorzien van een tijdsplanning, uiteengezet in ons Unilever Sustainable Living Plan.

Unilever is voor het veertiende jaar op rij leider in de sector Voedingsmiddelenproducenten in de Dow Jones Sustainability World Indexes. In 2012 werden we tevens leider in de supersector Voedingsmiddelen en Dranken. We zijn opgenomen in de FTSE4Good Index Series en hebben op milieugebied een topscore van 5 behaald, waardoor we zijn opgenomen in de FTSE4Good Environmental Leaders Europe 40 Index. 

In 2011 stond Unilever bovenaan in de Climate Counts Company Scorecard en eindigden we volgens de laatste jaarlijkse onderzoeksresultaten van GlobeScan Inc. en SustainAbility Ltd. op nummer 1 in de lijst van Global Corporate Sustainability Leaders. Meer informatie over Unilever en haar merken is te vinden op www.unilever.com

Meer over deze onderwerpen te weten komen
Terug naar top