1. Home
  2. ...
  3. News & features
  4. Unilever en MCF; Raad van Kinderen in actie

Unilever en MCF; Raad van Kinderen in actie

De Raad van Kinderen, onder auspiciën van de Missing Chapter Foundation aan Unilever gekoppeld, helpt Unilever met een belangrijk duurzaamheidsdilemma.

Unilever en MCF; Raad van kinderen in actie

De Missing Chapter Foundation en Unilever geloven dat kinderen met hun onbevangen en open kijk op de wereld een geweldige raadgever en inspirator kunnen zijn bij het oplossen van maatschappelijke dilemma’s. “Zij zijn degenen die ons nu kunnen inspireren tot het nemen van de juiste beslissingen voor een duurzame toekomst en ze zijn de consumenten van morgen die ons duurzame gedachtegoed verder kunnen brengen en dit vervolgens overdragen op hún kinderen”, aldus Frank Weijers, Chairman Unilever Benelux.

In het najaar van 2011 startte Unilever, als een van tien toonaangevende bedrijven, een dialoog met haar eigen Raad van Kinderen op de Montessorischool in Leidschenveen.

Gedragsverandering consumenten

“Een van de grootste uitdagingen waarvoor we ons de komende jaren gesteld zien, is de gedragsverandering van consumenten”, aldus Anniek Mauser, Sustainability Director, Unilever Benelux. “Twee derde van onze broeikasgas- en ongeveer de helft van onze waterimpact worden namelijk veroorzaakt tijdens gebruik door de consument. Wat kunnen we doen om de bewustwording van consumenten op het gebied van duurzaamheid te vergroten en het bijbehorende gedrag te stimuleren?” Unilever hoopt dat de Raad van Kinderen kan helpen door met verrassende ideeën en nieuwe inzichten te komen.

Onderzoek op locatie

De Raad van Kinderen is voortvarend aan de slag gegaan. Na een kennismaking en een eerste discussie over het thema was het tijd voor een volgende stap: een bezoek aan de Unilever-fabriek aan de Nassaukade in Rotterdam. Daar zagen de kinderen hoe de productie van margarine en pindakaas in z´n werk gaat en konden ze hun kritische vragen kwijt over onderwerpen als verpakkingskeuze, afvalverwijdering en hergebruik.

Ook werd een bezoek gebracht aan een supermarkt om met consumenten te praten. Uit die gesprekken bleek dat consumenten vaak kiezen voor een product waarmee ze vertrouwd zijn en dat ze daarnaast vooral letten op gemak en prijs. Milieu en duurzaamheid spelen meestal geen of maar een kleine rol bij de keuze voor een bepaald product.

Ideeën toetsen

Op basis van hun locatiebezoeken en de gesprekken die ze voerden, formuleerden de kinderen allerlei ideeën, die ze vervolgens gezamenlijk bespraken. Want de ideeën moeten natuurlijk wel toepasbaar zijn. Daarbij werd een brede benadering gehanteerd: een deel van de kinderen had letterlijk elk een eigen ´pet´ op, zodat alle voorstellen vanuit meerdere invalshoeken werden belicht. Ook werd een aantal ideeën voorgelegd aan een duurzaamheidsdeskundige, die hielp om ook de aspecten te belichten waaraan de kinderen nog niet hadden gedacht.

Eind maart zullen de kinderen in een speciale dialoogsessie hun ideeën presenteren aan Unilever. Die ideeën gaat Unilever vervolgens toetsen op haalbaarheid.

Unilever en de Missing Chapter Foundation

In november 2010 lanceerde Unilever haar Sustainable Living Plan. Een wereldwijd ambitieus plan om de omzet te verdubbelen en tegen 2020 de milieu-impact te halveren.

Deze ambitie sluit perfect aan bij het gedachtegoed van de Missing Chapter Foundation, in 2010 opgericht door Laurentien van Oranje. Dit is een ondernemende non-profit organisatie die zich ten doel stelt huidige besluitvormers in contact te brengen met de verfrissende ideeën van kinderen, jongeren en jonge professionals op het gebied van strategische dilemma’s rondom duurzaamheid. Onder de vlag van de Raad van Kinderen koppelt de Missing Chapter Foundation basisscholen aan bedrijven.

Meer over deze onderwerpen te weten komen
Terug naar top

WE KOMEN GRAAG MET JE IN CONTACT

We zijn altijd op zoek naar mensen die geïnteresseerd zijn in een duurzame toekomst.

NEEM CONTACT OP MET ONS

Neem contact op met Unilever en onze teams.

CONTACTINFORMATIE