Unilever en MCF; want de jeugd heeft de toekomst

Kinderen geven lastige thema’s vaak gemakkelijk (verrassende) handen en voeten. Niet gek dus dat de Raad van Kinderen meedenkt over een voor Unilever belangrijk duurzaamheidsdilemma.

Verfrissende ideeën

In november 2010 lanceerde Unilever haar Sustainable Living Plan. Een wereldwijd ambitieus plan om de omzet te verdubbelen en tegen 2020 de milieu-impact te halveren.

MCFDeze ambitie sluit perfect aan bij het gedachtegoed van de Missing Chapter Foundation, in 2010 opgericht door Laurentien van Oranje. Dit is een ondernemende non-profit organisatie die zich ten doel stelt huidige besluitvormers in contact te brengen met de verfrissende ideeën van kinderen, jongeren en jonge professionals op het gebied van strategische dilemma’s rondom duurzaamheid. Onder de vlag van de Raad van Kinderen koppelt de Missing Chapter Foundation basisscholen aan bedrijven. Ook Unilever heeft een ‘eigen’ Raad van Kinderen.

Vliegtuigen met zonnepanelen

“Kan Unilever die shampooflessen niet gewoon opnieuw vullen?” “Waarom hebben vliegtuigen geen zonnepanelen?” “Als de zeespiegel stijgt, diepen we de zee toch uit?” De Missing Chapter Foundation en Unilever geloven dat kinderen met hun onbevangen en open kijk op de wereld een geweldige raadgever en inspirator kunnen zijn bij het oplossen van maatschappelijke dilemma’s. “Zij zijn degenen die ons nu kunnen inspireren tot het nemen van de juiste beslissingen voor een duurzame toekomst en ze zijn de consumenten van morgen die ons duurzame gedachtegoed verder kunnen brengen en dit vervolgens overdragen op hún kinderen”, aldus Frank Weijers, Chairman Unilever Benelux.

Terug in de schoolbanken

In het najaar van 2011 zijn tien toonaangevende bedrijven, waaronder Unilever, een dialoog gestart met hun eigen Raad van Kinderen. Deze bedrijven hechten veel waarde aan de onbevangen en inspirerende kijk van kinderen op hun strategische dilemma’s – niet om de beslissingen te nemen, maar om aan te zetten tot anders denken. Samen met de Montessorischool in Leidschenveen gaat Unilever in gesprek over de belangrijke vraag: hoe kan Unilever ervoor zorgen dat haar producten bij gebruik door consumenten een minder groot negatief effect hebben op ons milieu.

Gedragsverandering consumenten

“Een van onze grootste uitdagingen de komende jaren is immers de gedragsverandering van consumenten”, aldus Frank Weijers. Twee derde van onze broeikasgas- en ongeveer de helft van onze waterimpact worden veroorzaakt in de ‘consumentengebruiksfase’. Dus hoe kunnen we het consumentenbewustzijn op het gebied van duurzaamheid vergroten en het bijbehorende gedrag stimuleren? Kinderen denken veel vrijer, nog niet cynisch. Hun onbevangenheid kan tot verrassende ideeën en inzichten leiden. We gaan die ideeën toetsen op haalbaarheid en in de toekomst misschien zelfs producten ontwikkelen die door de kinderen zijn bedacht.”

Later weten we het wél

En het mes snijdt aan twee kanten. Want ook voor de kinderen en scholen is dit een waardevol traject. Hun blik en een nieuwe manier van kijken worden serieus genomen en het meedenken over dit soort maatschappelijke vraagstukken bereidt de leerlingen voor op het participeren in maatschappelijke processen en debatten. Laurentien van Oranje, oprichter en voorzitter van de Missing Chapter Foundation: “Laatst zei een jongetje tegen mij: ‘Kinderen gaan naar school, zodat er later grote mensen zijn die wél weten hoe je goed met onze planeet moet omgaan.’”

Meer over deze onderwerpen te weten komen
Terug naar top