Unilever doet mee aan Low Car Diet

September 2014 – Meer dan 100 bedrijven en een recordaantal van 1.094 deelnemers, onder wie 100 directeuren, doen mee aan Low Car Diet 2014, een initiatief gericht op duurzame mobiliteit.

Unilever logo

30 dagen anders reizen

Unilever doet mee met 21 medewerkers, onder wie Fleur van Bruggen, Annemarieke de Haan en Vincent Weijers van de Unilever Benelux Board. Samen met 18 collega’s laten zij van 10 september tot en met 10 oktober zo veel mogelijk hun auto staan.

Een maand lang zullen zij waar dit kan met de mobiliteitskaart gratis gebruikmaken van de OV-fiets, highspeed e-bikes, de bus, metro, tram, trein, deelauto’s en werk- en vergaderruimtes op stations en onderweg om zo uit te vinden of hun dagelijkse reis van A naar B goedkoper, meer ontspannen, schoner en gezonder kan. Zo wil Unilever de uitdaging aangaan om te kijken waar de mogelijkheden liggen voor haar medewerkers om duurzamer te reizen en tegelijk zo’n 20% te besparen op zakelijke mobiliteit.

Speeddate met mobiliteit

Op 10 september om 9.00 uur wordt via een videoboodschap met staatssecretaris Mansveld het landelijk startschot gegeven voor Low Car Diet 2014. “Het Low Car Diet is een speeddate met mobiliteit, om achter elkaar snel meerdere (nieuwe) vervoersoplossingen uit te proberen. Het werkt heel verfrissend”, aldus Geert Kloppenburg, projectleider duurzame mobiliteit van initiatiefnemer Urgenda, een actieorganisatie voor duurzaamheid en innovatie.

“Unilever zoekt in het kader van haar mobiliteitsproject naar praktische mogelijkheden om onze mobiliteit duurzamer te maken. Het Low Car Diet biedt de uitgelezen kans om andere vormen van vervoer in de praktijk uit te proberen”, aldus deelnemer Roderick Rodenburg, werkzaam bij Unilever als project manager Supply Chain.

Uit gegevens van het Planbureau voor de Leefomgeving blijkt dat Nederland jaarlijks 136 miljard kilometer rijdt in 7,6 miljoen auto’s. Van de zakelijke kilometers wordt 85% met de auto afgelegd, 14% met het openbaar vervoer en 1% op de fiets. Het openbaar vervoer en de fiets maken maar 1-2% uit van de mobiliteitskosten. Autokilometers zijn de duurste en meest inefficiënte kilometers: de meeste auto’s staan zo’n 23 uur per dag stil.

Wedstrijd

De deelnemers aan deze derde editie van het Low Car Diet ontdekken in 30 dagen de verschillende vormen van vervoer en gaan met elkaar de strijd aan welk bedrijf de meeste duurzame kilometers aflegt. Daarmee zijn prijzen te winnen zoals een Gold-kaart van Regus en een dag treinen van de NS met eigen conducteur en machinist. De deelnemers die hun ervaringen het leukst via een verhaal of blog beschrijven en delen, worden ook beloond met een prijs.

Via blogs op www.lowcardiet.nl en social media met #lowcardiet en www.facebook.com/lowcardiet kunnen de ervaringen van de deelnemers worden gevolgd.

Dag van de Duurzaamheid

Tijdens het slotevent op 10 oktober, de Dag van de Duurzaamheid, worden de prijswinnaars bekendgemaakt en ervaringen uitgewisseld. Tevens wordt vooruitgekeken hoe de bedrijven hun mobiliteitsbeleid structureel kunnen verbeteren.

Initiatiefnemers

Het Low Car Diet 2014 is een initiatief van Urgenda in samenwerking met Arriva, Connexxion, EY, Greenwheels, Ministerie I&M, NS, Samen op Reis en Regus. Low Car Diet 2014 is tevens een project binnen het samenwerkingsinitiatief Samen op Reis, OpStap naar een beter OV.

Unilever Sustainable Living Plan

De doelstelling van het Low Car Diet sluit aan bij Unilevers inzet om het milieu minder te belasten zoals vastgelegd in het Unilever Sustainable Living Plan dat in 2010 werd gelanceerd. In het Sustainable Living Plan verbonden wij ons aan een tienjarige reis op weg naar duurzame groei. Het Plan wordt onderbouwd door meer dan 50 commitments en is samen te vatten in drie hoofddoelstellingen voor 2020: 1) meer dan 1 miljard mensen helpen hun gezondheid en welzijn te verbeteren; 2) onze milieuvoetafdruk op productniveau halveren en 3) 100% van onze landbouwgrondstoffen betrekken uit duurzame landbouw.

Meer over deze onderwerpen te weten komen
Terug naar top