Unilever ziet dat duurzaamheid bijdraagt aan groei

Mei 2015 – Het wordt steeds duidelijker dat de integratie van duurzaamheid in Unilevers bedrijfsvoering een aanjager is van groei, kostenefficiëntie en veerkracht.

Unilever logo

Merken met een missie

Unilever is nu vier jaar op weg met haar ambitieuze en uitgebreide Sustainable Living Plan en meldt dat het Plan een steeds grotere en positieve impact heeft op haar activiteiten in termen van groei, kostenefficiëntie en veerkracht. In een tijd waarin steeds meer bedrijven het hebben over ‘merken met een missie’, heeft Unilever meer definitie en meetbaarheid gegeven aan wat zij ‘merken gericht op duurzaam leven’ noemt – oftewel merken die bijdragen aan een of meer doelen uit Unilevers Sustainable Living Plan en die duurzaam leven hebben geïntegreerd in hun doelstelling.

Veel van Unilevers merken die op het gebied van duurzaam leven het voortouw hebben genomen, zoals Dove, Lifebuoy, Ben & Jerry’s en Comfort, realiseren meer dan gemiddelde groei, met hoge enkel- en dubbelcijferige verkopen de afgelopen drie jaar.

Deze bevindingen werden gedeeld met duurzaamheidsexperts van NGO’s, de overheid, de academische wereld en bedrijven die op 5 mei bijeen waren in het hoofdkantoor van Unilever in Londen om van gedachten te wisselen over de voortgang na vier jaar Unilever Sustainable Living Plan.

Paul Polman, CEO van Unilever: “In een onstabiele wereld met toenemende sociale ongelijkheid, een groeiende bevolking, uitdagingen op ontwikkelingsgebied, en een veranderend klimaat is het overduidelijk dat bedrijven zich moeten aanpassen; ook de voordelen en de kansen zijn duidelijk. Als we willen blijven groeien, is een transformationele aanpak nodig binnen de totale waardeketen. Consumenten zien dat ook en zij eisen meer en meer dat bedrijven en merken hun verantwoordelijkheid nemen. 

Het is onze ervaring dat merken die met hun missie en producten inspelen op die eis – ‘merken gericht op duurzaam leven’ – sterker en sneller groeien. Die merken waren goed voor de helft van onze groei in 2014 en zij groeiden tweemaal zo snel als de rest van ons bedrijf.”

Veelbelovende voortgang

Binnen onze toeleveringsketen is de voortgang veelbelovend. Meer dan 55% van Unilevers landbouwgrondstoffen wordt nu duurzaam ingekocht, wat het risico op leveringsproblemen verkleint. Daarmee zijn we over de helft van onze doelstelling van 100% tegen 2020. Het doel om binnen ons totale fabrieksnetwerk geen niet-gevaarlijk afval meer naar de vuilstort te brengen hebben we behaald en we hebben zowel de CO2-uitstoot uit energie als ons waterverbruik aanzienlijk verlaagd – met respectievelijk 37% en 32% per ton productie sinds 2008.

Lees voor meer informatie het uitgebreide persbericht (Engels).

Een gedetailleerd verslag over de voortgang ten aanzien van de doelen zoals vastgelegd in het Unilever Sustainable Living Plan en Unilevers aanpak op het gebied van transformationele verandering is online beschikbaar op: unilever.com/sustainable-living.

Meer over deze onderwerpen te weten komen
Terug naar top