1. Home
  2. ...
  3. News & features
  4. Focus op duurzaamheid laat Unilever sneller groeien

Focus op duurzaamheid laat Unilever sneller groeien

Op dit moment zijn we vijf jaar onderweg met het Unilever Sustainable Living Plan. In deze periode hebben we veel bereikt én veel geleerd. We hebben bestaande ambities aangescherpt én zijn nieuwe uitdagingen aangegaan.

Duurzaam Leven-merken

Unilevers Duurzaam Leven-merken lieten opnieuw zeer goede prestaties zien, zo blijkt uit het verslag over de voortgang in het vijfde jaar van het Unilever Sustainable Living Plan. Tegenwoordig verwachten consumenten méér van merken en bedrijven – en zij belonen degene die naast een goed product tegen een betaalbare prijs ook op een breder vlak bijdraagt aan de samenleving.
Duurzaam Leven-merken – merken die duurzaamheid hebben geïntegreerd in hun missie en hun producten:

• groeiden in 2015 nog sneller dan in 2014
• zorgden in 2015 voor bijna de helft van Unilevers groei
• groeiden in 2015 aanzienlijk sneller – in feite 30% sneller – dan de rest van het bedrijf
• omvatten onder meer Unilevers vijf grootste merken: Knorr, Dove, Vuil is Goed, Lipton en Hellmann’s.

Deze conclusies werden gedeeld met duurzaamheidsspecialisten van ngo’s, de academische wereld en het bedrijfsleven die op 10 juni 2016 bijeenkwamen in Rotterdam om te bepalen hoe gezamenlijke actie kan helpen de Sustainable Development Goals te realiseren. Bekijk hier (PDF | 8MB) het Unilever Sustainable Living Plan voortgangsverslag wereldwijd en in de Benelux. De Nederlandse en Engelse versie van dit verslag zijn rechts op deze pagina te downloaden. 

Consumenten willen verantwoordelijkheid én inhoud

Paul Polman, Unilever CEO: “Bedrijven kunnen een leidende rol spelen bij het opschudden van markten ten gunste van duurzaam leven – en ze zullen worden beloond door consumenten die naast producten van hoge kwaliteit tegen de juiste prijs ook zoeken naar verantwoordelijkheid en inhoud. Duurzaamheid gaat niet ten koste van bedrijven, het creëert daadwerkelijk waarde voor Unilever.”

Deelnemers spraken ook over veranderende trends in de houding van consumenten ten aanzien van duurzaamheid en over nieuw onderzoek1 van Unilever dat vraagtekens plaatst bij de algemeen heersende gedachte dat duurzaamheid niet verkoopt. Het onderzoek toont aan dat:

• duurzaamheid niet langer een niche-aangelegenheid is; 
• 54% van de consumenten duurzamer wil kopen. Velen doen dat al. En het vertelt ons dat er meer zijn die dat willen; 
• consumenten alles in één willen: goed presterende producten, de juiste prijs en met een missie die hen aanspreekt.

1 Speciaal ontwikkeld onderzoeksproject in opdracht van Unilever, uitgevoerd door Europanel in vijf markten. De onderzochte huishoudens legden hun daadwerkelijke aankopen vast en kregen vragen over specifieke aankopen, niet alleen over aankoopintentie.

Minder risico en meer vertrouwen

Unilever bevestigde dat zij, vijf jaar op weg, op koers ligt om het overgrote deel te realiseren van de doelen in haar Sustainable Living Plan – de blauwdruk van de onderneming om het bedrijf te laten groeien en tegelijk de milieuvoetafdruk los te koppelen van groei, en haar positieve maatschappelijke impact te vergroten. Duurzaamheid draagt bij aan meer groei en lagere kosten, en ook aan minder risico en meer vertrouwen.

Onzekerheid in de wereld neemt toe

Dit speelt zich af tegen een achtergrond van toenemende volatiliteit en onzekerheid in de wereld, wat Unilevers voortgang ten aanzien van haar doelstellingen voortdurend op de proef stelt. Een extra complicerende factor daarbij is de consumentengebruiksfase van de waardeketen. Daar is een bredere systeemverandering nodig om de milieu-impact door productgebruik verder omlaag te brengen. Unilever zal haar inspanningen opvoeren om producten te ontwikkelen die minder koolstof- en waterintensief zijn, en zal blijven samenwerken met partners om de uitdagingen die de consumentengebruiksfase oplevert aan te pakken en consumenten te helpen om te begrijpen hoe zij duurzamer kunnen leven.

Goede voortgang

Sinds de lancering van het Plan heeft Unilever ongeveer 482 miljoen mensen geholpen hun gezondheid en hygiëne te verbeteren, onder meer door handen wassen, zelfvertrouwen vergroten en mondhygiëne. Het merendeel van haar voedingsmiddelen- en drankenportfolio voldeed al aan, of is beter dan, maatstaven op basis van nationale voedingskundige aanbevelingen – en 34% voldeed aan de hoogste voedingskundige normen. 

Unilever heeft ook circa 600.000 kleinschalige boeren en 1,8 miljoen kleinschalige winkeliers in staat gesteld training en ondersteuning te krijgen. Ten aanzien van haar eigen activiteiten boekt Unilever nog steeds goede voortgang: sinds 2008 heeft zij haar CO2-uitstoot uit energie verlaagd met 39% per ton productie, waterverbruik met 37% per ton productie en afval voor de vuilstort met 97% per ton productie.

Meer over deze onderwerpen te weten komen
Terug naar top

WE KOMEN GRAAG MET JE IN CONTACT

We zijn altijd op zoek naar mensen die geïnteresseerd zijn in een duurzame toekomst.

NEEM CONTACT OP MET ONS

Neem contact op met Unilever en onze teams.

CONTACTINFORMATIE