1. Home
  2. ...
  3. Overig nieuws
  4. Merken met een missie

Merken met een missie

Op het gebied van verpakkingen zijn we binnen Unilever continu aan het innoveren: een lagere CO₂-uitstoot door de levensloop heen, minder restproduct en minder materiaal.

Circulair denken is daarmee geïntegreerd in al onze verpakkingsinnovaties. Rolf van Sprang en Xavier Lauteslager geven een kijkje achter de schermen van drie verpakkingsinnovaties waar we een belangrijke verduurzamingsslag wisten te realiseren.

Luchtige materie

Op het gebied van verpakkingen zijn er binnen Unilever steeds meer concrete voorbeelden van circulair denken terug te zien. Hoewel deze verpakkingen nog niet volledig circulair zijn, illustreren deze wel perfect de transitiefase waarin Unilever zich bevindt. Een goed voorbeeld is de Mucell-technologie toegepast in de Dove douchecrème verpakkingen. “Deze bevatten 15% minder plastic doordat er bij de productie lucht/luchtbelletjes worden geïnjecteerd,” vertelt Xavier.

"Maar er wordt aan veel meer gedacht. Zo is er veel research gedaan naar de recyclebaarheid van dit soort plastic. Het materiaal krijgt door de bewerking andere eigenschappen, waardoor we voor een volgende uitdaging stonden: is het plastic dat na gebruik overblijft nog wel goed te recyclen? Na tal van testen bleek dat het Mucell-plastic uitstekend te recyclen is. Cyclisch denken betekent dat er niet alleen gefocust wordt op het besparen van grondstoffen, maar dat ook gekeken wordt naar het terugwinnen van de verpakkingen na gebruik. Die kunnen dan weer dienen als grondstof van nieuwe plastic verpakkingen.”

Hoe groot wil je worden

Rolf is als verpakkingsontwikkelaar verantwoordelijk voor de Local Jewels van de Nederlandse markt, zoals Calvé en Unox. Hij illustreert het circulaire verpakkingsdenken aan de hand van de nieuwe kilo-pot van Calvé Pindakaas: “Vanuit de consument kwam er steeds meer vraag naar een grotere pot pindakaas. Vooral in gezinnen met kinderen zijn de potten niet aan te slepen. Een grotere verpakkingsinhoud zou daarmee een goede aanvulling zijn op de bestaande range.

Doordat de nieuwe verpakking is aanpast aan het grootverbruik in gezinnen is het gevolg dat er toch minder verpakkingsmateriaal wordt gebruikt. De verpakking-inhoudratio is gunstiger: Zo bevat de grotere pot 400 gram verpakkingsmateriaal op 1000 gram pindakaas (40%) tegen 190 gram verpakkingsmateriaal op 350 gram pindakaas (54%). Daarnaast bestaat de nieuwe pot voor 40 tot 50% uit gerecycled glas. Dit ontwikkelingstraject heeft ongeveer één jaar geduurd.

Kleine krachtpatser

Xavier verklapt het geheim achter de revolutionaire compressed deodorants: “Eigenlijk hebben we hier een oude truc opnieuw toegepast. In het verleden hebben wij onze wasmiddelen geconcentreerd door er minder water aan toe te voegen. In de deodorants worden draaggassen gebruikt om de actieve bestanddelen te verspreiden als de consument de deo gebruikt. Door de hoeveelheid gas te reduceren, zijn de deodorants geconcentreerder geworden. Hierdoor kunnen we de verpakkingen kleiner maken, waardoor er minder verpakkingsmateriaal nodig is. We hebben een besparing van tot 25% aluminium kunnen realiseren zodat de milieu-impact significant is verminderd.

Als je een product geconcentreerder maakt, is een aangepaste dosering heel belangrijk. We hebben de spray rate, oftewel de snelheid waarmee het product uit de fles komt, weten te reguleren waardoor je dezelfde hoeveelheid onder je oksel krijgt als een reguliere deodorant. De kleinere verpakkingsgrootte reduceert het transportvolume en er kan effectiever gebruik worden gemaakt van het schapvolume in de winkel.

Uitdaging voor Unilever is nu om het draagvlak van compressed deo’s te vergroten door uit te leggen dat een kleinere verpakking even lang meegaat als een reguliere deodorant. Ook voor de consument is een kleinere verpakking prettig die gemakkelijk meegenomen kan worden reis en daarnaast de milieu-impact aanzienlijk verkleint. ”

Meer over deze onderwerpen te weten komen
Terug naar top