Duurzame cassave smaakt naar meer | Nieuws & Media | Unilever Nederland
  1. Home
  2. ...
  3. News & features
  4. Duurzame cassave smaakt naar meer

Vruchtbare grond

Verse cassave – de eetbare wortel van de cassaveplant – is het belangrijkste ingrediënt voor Conimex’ cassavekroepoek. De cassave wordt verbouwd in Bogor, een van de vruchtbaarste stukken grond op Java, Indonesië; het land waar kroepoek zijn oorsprong vindt. Naast cassave zijn in het gebied onder andere veel Aziatische kruiden en specerijen, thee, koffiebonen en cacao te vinden.

Een duurzaam plantje

Van de cassaveplant wordt haast alles gebruikt. De wortel natuurlijk, voor de cassavekroepoek. Maar ook de bladeren zijn eetbaar en te bereiden als verse spinazie. Uit de steel laten de boeren weer nieuwe cassaveplanten groeien. Er kunnen ongeveer 5 nieuwe planten groeien uit de steel van één cassaveplant. Dat proces duurt ongeveer 9 maanden.

Samen sterk

“Onze Indonesische leverancier koopt de cassave direct van de boer, verwerkt deze tot ongebakken kroepoek en verscheept het product naar Nederland, waar het door Intersnack Nederland wordt afgebakken”, vertelt Pleun Lauwerier, marketing manager van Conimex. “Wij trekken samen met hen op in het verduurzamen van onze ingrediënten en ketens, zo ook voor garnalen.”

Ons doel? Dat steeds meer boerderijen de benodigde verbeterslagen maken om de Rainforest Alliance-certificering te krijgen.

Duurzame ervaring

“In 2017 hebben we onze cassave onder de loep genomen en zijn we op zoek gegaan naar een certificeringsorganisatie waarmee we onze ideeën en ambities in praktijk konden brengen”, vervolgt Pleun. “Unilever heeft vanuit haar Sustainable Living Plan veel ervaring met het verduurzamen van landbouwgrondstoffen Hierbij ligt de focus op onze top-10 grondstoffen waarmee we de grootste impact kunnen behalen.” Voor de inkoop van duurzame thee en cacao in landen als Kenia, Ghana en Ivoorkust werkt Unilever al jaren samen met de Rainforest Alliance. Pleun: “Ook voor ons cassaveproject kwam de Rainforest Alliance als beste partner uit de bus. Ze hanteren scherpe richtlijnen voor onder meer verantwoorde teeltmethodes en goede arbeidsomstandigheden en geven duidelijk richting aan de verduurzamingsstappen.”

Voortrekkersrol

Cassavekroepoek van Conimex is de eerste en enige kroepoek met Rainforest Alliance-gecertificeerde cassave. “Dat is een mooie prestatie voor én van alle betrokkenen”, vindt Pleun. “Samen met onze leveranciers willen wij ook deze sector in beweging brengen met als doel: zorgen voor een groeiende vraag naar gecertificeerde cassave én steeds meer boerderijen die de benodigde verbeterslagen maken om de Rainforest Alliance-certificering te krijgen.”

Nieuwe loot

De groene Rainforest Alliance-kikker prijkt al op producten als thee, koffie, bananen en tropische vruchten; cassave is een heel nieuwe loot aan de boom. Stephanie Gerteiser, Senior Standards Manager bij de Rainforest Alliance: “Samen met alle partners hebben we daarom eerst de productcyclus en -keten geanalyseerd. Hoe wordt cassave bijvoorbeeld verbouwd? Hoeveel velden zijn nodig om alle Conimex-cassave duurzaam in te kopen en welke van deze velden komen als eerste in aanmerking voor certificering?”

Het beter runnen van hun cassavebedrijf heeft immers een betere oogst, kwalitatief betere producten en meer biodiversiteit tot gevolg.

Betere oogst en producten

“We zijn gestart met een cassaveboerderij waarmee de cassaveleverancier in Indonesië al een lange en goede relatie heeft”, vervolgt Stephanie. “Uit gesprekken en onze pre-audits kwam een aantal verbeterpunten naar voren. Onze collega Intan Fardinatri is toen direct aan de slag gegaan met het opleiden en trainen van de boer en de mensen op het veld. Daarnaast hebben we geholpen met beter farm- en landmanagement: hoeveel grond is er, hoeveel oogst, welke verbeteringen zijn nodig in het productieproces, gebruikt men wel de juiste agrarische technieken, etc. Want het beter runnen van het cassavebedrijf heeft immers een betere oogst, kwalitatief betere producten en meer biodiversiteit tot gevolg.”

Cassaveboer Safei levert al 20 jaar cassave aan onze Indonesische leverancier. Hij is trots op de certificering die we mede dankzij zijn inspanningen, en die van zijn team, hebben behaald.

Blijven verbeteren

De certificering is een eerste stap; de komende jaren wordt de cassaveboer verder geholpen om verdere verbeteringen door te voeren en te borgen. Elk jaar voert een onafhankelijke partij nieuwe audits uit. Stephanie: “Een verbetering die op sommige velden nog moet worden geïmplementeerd, is bijvoorbeeld het creëren van bufferzones: vrije stroken land tussen de productievelden en rivieren of slootjes om natuur te ontwikkelen en het milieu te beschermen. Een uitdaging is er ook nog, namelijk zorgen voor gedragsverandering bij de lokale bevolking: een aantal van de cassavevelden grenst aan dorpen en in Indonesië wordt helaas veel afval op straat gegooid. En afval in het milieu, is natuurlijk nooit wenselijk.”

Commitment

“In het hele traject hebben onze collega’s op locatie intensief samengewerkt met de Indonesische leverancier van de Conimex-cassavekroepoek”, aldus Stephanie. “Zij hebben veel tijd en energie in de certificering gestoken, en doen dat nog steeds. Ze coördineren en controleren bijvoorbeeld alle gemaakte afspraken met de leverancier, gaan het veld in en stimuleren de mensen om steeds weer nieuwe verbeteringen door te voeren. Want het kan altijd nóg groener.”

  • Cassavekroepoek wordt gemaakt in Indonesië en in Nederland verkocht sinds de jaren 80.
  • Belangrijkste ingrediënt is verse cassave, de eetbare wortel van de cassaveplant (+ onder andere tapiocabloem, bosui, rode peper en een authentieke kruidenmix).
  • Het proces van planten tot oogsten van cassave duurt 9 maanden.
  • De cassavewortel wordt uit de grond getrokken en op het land gesneden en geschild.
  • In 2018 verkocht Conimex ruim 5 miljoen zakken cassavekroepoek: hiervoor is ongeveer 500.000 kilo verse cassave nodig.
  • Deze cassave verkrijgen we via door Rainforest Alliance gecertificeerde cassavevelden.

Meer over deze onderwerpen te weten komen
Terug naar top

VOLG ONS

We zijn altijd op zoek naar mensen die geïnteresseerd zijn in een duurzame toekomst.

CONTACT

Neem contact op met Unilever en onze teams.

CONTACTINFORMATIE