27 merken strijden mee om Europa's verbod op dierproeven te beschermen | Nieuws & Media | Unilever Nederland

Vorige week heeft Dove, ons grootste beautymerk, de handen ineengeslagen met The Body Shop en meer dan 100 dierenbeschermingsorganisaties om een standpunt in te nemen tegen het beleid dat het langlopende verbod van de EU op dierproeven voor cosmetica in gevaar brengt. Nu sluiten de 27 andere PETA-goedgekeurde merken van Unilever zich hierbij aan.

Al onze door PETA goedgekeurde merken, inclusief TRESemmé, Simple, Love Beauty and Planet, Sunsilk en nog vele andere roepen consumenten op om actie te ondernemen en er bij de Europese Commissie op aan te dringen het verbod te handhaven.

Hoe EU-burgers kunnen helpen het verbod te redden

Ondanks het verbod van de EU op dierproeven voor cosmetica als blauwdruk,die heeft geleid tot soortgelijke verboden in andere landen over de wereld, , vraagt het Europees Agentschap voor Chemische stoffen (ECHA) nu om nieuwe dierproeven op ingrediënten die al vele jaren veilig in consumentenproducten worden gebruikt en veilig worden verwerkt in fabrieken.

Onze door PETA goedgekeurde merken, samen met Dove, The Body Shop en partners zoals People for the Ethical Treatment of Animals (PETA), Cruelty Free Europe, Humane Society International, Eurogroup for Animals en de European Coalition to End Animal Experiments, roepen consumenten op in actie te komen. Samen hebben ze een Europees Burgerinitiatief (EBI) gelanceerd, waarin EU-wetgevers wordt gevraagd het verbod te handhaven en zich in te zetten voor het opstellen van een stappenplan om dierproeven in de EU volledig uit te bannen.

Het EBI staat open voor alle EU-burgers en is een formeel mechanisme voor consumenten om bij te dragen aan de vormgeving van wetten in de EU. Het doel is om zo snel mogelijk de vereiste 1 miljoen handtekeningen te verzamelen.

Wanneer 1 miljoen handtekeningen zijn bereikt, zal dit een duidelijk signaal afgeven aan Europa dat ECHA’s eisen voor nieuwe proeven in strijd zijn met het eigen beleid van de Europese Commissie dat dierproeven een laatste redmiddel zijn en tegen de wensen van EU-burgers ingaan.

Alleen al in de afgelopen week heeft het EBI 83,000 handtekeningen ontvangen en dat aantal neemt met de dag toe. Scroll naar beneden op deze pagina voor een link naar het EBI om deze te ondertekenen.

Gebruik wetenschap, geen dieren

Onze wetenschappers hebben al meer dan 40 jaar de grenzen verlegd voor dierproefvrije methodes om productveiligheid te beoordelen. Wij werken wereldwijd samen met meer dan 70 toonaangevende wetenschappelijke teams om de ontwikkeling, het gebruik en de wettelijke acceptatie van alternatieven voor dierproeven te versnellen. Wij werken samen met collega's, NGO's en overheden om onze wetenschappelijke inzichten op het gebied van veiligheid te delen en te laten zien hoe we deze toepassen om ervoor te zorgen dat onze producten veilig zijn. Als gevolg hiervan is Unilever een van slechts vijf bedrijven die door PETA worden aangemerkt als een 'bedrijf dat zich inzet voor verandering in de regelgeving'.

"Er is geen enkele reden om cosmetische producten, of de ingrediënten ervan, op dieren te testen. De voorstellen van ECHA vormen een aanzienlijke bedreiging voor de vooruitgang die onze industrie heeft geboekt bij het beëindigen van dierproeven om de veiligheid van cosmetica en andere consumentenproducten te waarborgen", aldus Julia Fentem, hoofd van Unilevers Safety and Environmental Assurance Centre.

Julia voegt daaraan toe: "Als deze voorstellen doorgaan, zouden honderdduizenden dieren kunnen worden onderworpen aan onnodige tests, terwijl innovatieve dierproefvrije benaderingen op basis van geavanceerde wetenschap en technologie betrouwbare alternatieven voor dierproeven bieden. Wij zeggen: gebruik de wetenschap, niet de dieren."

Deze verandering kan gevolgen hebben voor alle cruelty free merken in de hele sector, met inbegrip van de door consumenten gewenste en erkende vermeldingen dat er geen dierproeven worden uitgevoerd en dat de producten veganistisch zijn. Driekwart van de volwassenen in de EU-lidstaten is het ermee eens dat dierproeven voor cosmeticaproducten en de ingrediënten daarvan onder alle omstandigheden onacceptabel zijn*.

Onze beloften op het gebied van Positive Beauty in de praktijk brengen

Eerder dit jaar hebben we Unilevers Positieve Beauty visie gelanceerd, met de belofte om meer goed te doen voor mensen en de planeet, en niet alleen minder schade. Als onderdeel van onze toezeggingen hebben we ons werk en onze partnerschappen geïntensiveerd om oproepen voor een wereldwijd verbod op dierproeven voor cosmetica tegen 2023 te ondersteunen - eisen die in 2018 voor het eerst door het Europees Parlement werden gesteld.

"Unilevers baanbrekende werk op het gebied van dierproefvrije benaderingen is van cruciaal belang geweest voor de vooruitgang die de wereld heeft geboekt op weg naar een wereldwijd verbod op dierproeven voor cosmetica", vertelt PETA-woordvoerder Mimi Bekhechi .

"Alleen met collectieve actie van bedrijven, consumenten, NGO's en regeringen kunnen we de veranderingen bewerkstelligen die burgers zo graag willen zien. Het is betreurenswaardig dat we opnieuw een strijd moeten voeren waarvan de Europese burgers dachten deze al gewonnen te hebben, maar met een succesvol Europees Burgerinitiatief (EBI) kunnen we ervoor zorgen dat besluitvormers luisteren, de baanbrekende verboden beschermen en gecoördineerde actie veiligstellen om voorgoed een einde te maken aan het lijden van dieren in EU-laboratoria."

*Een enquête door Savanta ComRes namens Cruelty Free Europe onthult dat driekwart van de volwassenen in de EU-lidstaten het ermee eens is dierproeven voor cosmetica en ingrediënten daarvan onder alle omstandigheden onaanvaardbaar zijn.

Meer over deze onderwerpen te weten komen

Terug naar top

VOLG ONS

We zijn altijd op zoek naar mensen die geïnteresseerd zijn in een duurzame toekomst.

CONTACT

Neem contact op met Unilever en onze teams.

CONTACTINFORMATIE