Gemeente Amsterdam en Unilever werken aan kansen voor werkloze jongeren

Amsterdam, 13 april 2015 - Vandaag start het Amsterdam City Project, een samenwerking tussen de Gemeente Amsterdam en Unilever Nederland gericht op het terugdringen van jeugdwerkloosheid en het stimuleren van ondernemerschap onder jongeren zonder werk.

Binnen het Amsterdam City Project creëren de partijen gezamenlijk werkervaringsplaatsen voor jonge werklozen die gedurende 6 maanden aan de slag kunnen in een commerciële functie, trainingen krijgen en toegang tot een netwerk van bedrijven waardoor voor hen de kans op een duurzame baan na afloop van de periode aanzienlijk wordt vergroot.

Unilever en de Gemeente Amsterdam hebben verschillende soorten banen gecreëerd, waarvoor de afgelopen weken reeds 20 jongeren zijn geselecteerd en getraind. Het gaat hier om profielen variërend van sales talent dat nieuwe ijs-verkooppunten gaat identificeren, commercieel talent dat de zichtbaarheid en beschikbaarheid van huidige ijs-outlets moet verbeteren, banen voor ondernemende jongeren die ijs willen verkopen.

Daarnaast zorgen de Gemeente Amsterdam, Unilever, Manpower en Hamilton Bright ervoor dat de jongeren in contact komen met een breed netwerk aan potentiële werkgevers, zowel door middel van hun dagelijkse werk, als door middel van de bijeenkomsten die specifiek voor dit doel worden georganiseerd. Op korte termijn krijgt het project een vervolg met het werven van nieuwe talenten voor het verkopen van ijs via mobiele verkooppunten.

Binnen het regioplan ‘Werk maken van Talent’ van de Amsterdam Economic Board valt het project binnen het programma ‘Brug onderwijs-arbeidsmarkt’. In totaal brengt de gemeente Amsterdam in samenwerking met Manpower binnen dit programma 1.000 jongeren in contact met 25 bedrijven waar kansen zijn op werk. Wethouder Arjan Vliegenthart: “De jeugdwerkloosheid is hoog en daarom is het goed dat de gemeente en bedrijven samenwerken om jongeren een baan te geven.”

Voor Unilever is het terugdringen van jeugdwerkloosheid een belangrijk punt in haar Europese HR-beleid. Frank Weijers, general manager Unilever Benelux: “Het mes snijdt hier aan meerdere kanten. De jongere generatie voelt op het moment de gevolgen van de huidige vertraagde economie die hen minder mogelijkheden biedt op de arbeidsmarkt. 

Dit is voelbaar in heel Europa. Gebleken is echter dat jongeren die een half jaar aan de slag zijn geweest in een tijdelijke functie, duidelijk meer kans hebben op een vaste baan daarna. Dit project helpt daarbij, brengt ons in contact met commercieel talent en levert tegelijkertijd een bijdrage aan onze ijs-business in Amsterdam. Win-win-win dus.”

Unilever Nederland B.V.

Media Relations
Weena 455
3013 AL Rotterdam 


+31 (0) 10 217 4844 - (Na 17.30 uur: +31 (0) 10 217 4000)
mediarelations.rotterdam@unilever.com

Meer over deze onderwerpen te weten komen
Terug naar top