1. Home
  2. ...
  3. Press releases
  4. Unilever eerste FMCG-partner van Google Assistent in Nederland

Unilever eerste FMCG-partner van Google Assistent in Nederland

Rotterdam, 26 juli 2018 – Vandaag lanceert Google de Nederlandstalige versie van de Google Assistent. Als eerste Nederlands FMCG-bedrijf introduceert Unilever een eigen voice app of ‘Action’1 onder de naam ‘Andrélon’. Als Google Assistent-partner van het eerste uur wil Unilever samen met retailpartners de mogelijkheden van deze Actions onderzoeken en nieuwe shopperervaringen creëren. Unilever gaat hiervoor een samenwerking aan met Kruidvat.

‘Oké Google, praat met Andrélon!’

Google Assistant

De Google Assistent is je eigen persoonlijke Google. Begin gewoon met ‘Oké Google’ of houd de Home-knop ingedrukt2 en praat met Google om dingen gedaan te krijgen, handenvrij. De Google Assitent vertelt je bijvoorbeeld wat er op jouw agenda voor die dag staat of hoe je het snelst bij je favoriete restaurant kunt komen.

Vanaf vandaag hebben consumenten ook toegang tot de Google Assistent realisaties van een aantal Nederlandse bedrijven, ontwikkeld met behulp van Google's open ontwikkelingsplatform, Actions on Google. Als partner van Google zal Unilever in Nederland voor diverse merken een Action lanceren. ‘Andrélon’ is de eerste Action van Unilever.

‘We vinden het fantastisch om vandaag de Nederlandse Google Assistent te kunnen introduceren. De Google Assistent staat altijd voor je klaar om te helpen in alledaagse situaties, simpelweg door een opdracht te geven of een vraag te stellen. We zijn er zeer trots op dat Unilever een unieke en innovatieve Action on Google heeft ontwikkeld, die meteen bij lancering van de Google Assistent beschikbaar is’, aldus Tim van de Rijdt, Product Marketing Manager Google Nederland.

Primeur

De ‘Andrélon’ Action inspireert (hoe maak je een mooie vlecht, hoe steek je haar op) en geeft productadvies. Bovendien biedt de Action de gebruikers van de app de mogelijkheid om producten meteen in het online winkelmandje van een retailer te plaatsen, een wereldprimeur. Tot nu toe verwijzen merken en retailers in de voice apps immers uitsluitend naar eigen platformen of websites. Unilever gaat een stap verder door zijn retailpartners te linken aan de Action om zo het gebruiksgemak en het aantal directe aankopen te vergroten. Kruidvat is de eerste retailpartner die aan de Andrélon Action werd gekoppeld.

Merijn Koelewijn, Directeur e-commerce Unilever Nederland: ‘We verwachten dat voice apps pas binnen twee tot vier jaar breed door consumenten zullen worden omarmd om boodschappen te doen. Als marktleider willen we in een vroeg stadium leren hoe ontwikkelingen zoals voice technologie, chatbots en artificiële intelligentie kunnen bijdragen aan positieve winkelervaringen. De Google Assistent en de Andrélon Action passen perfect binnen onze e-commerce strategie waarbij we samen met retailpartners zoals Kruidvat nieuwe aankoopmomenten creëren die aansluiten bij de wensen van onze consumenten.’

Roland van den Berg, Director e-commerce A.S. Watson Health & Beauty Benelux: ‘Wij willen daar zijn waar onze klanten zijn. Klanten kopen hun producten via verschillende kanalen. Als omnichannel retailer zien wij dat Kruidvat.nl en onze fysieke drogisterijwinkels elkaar uitstekend aanvullen. Wij onderzoeken voortdurend de mogelijkheden van nieuwe ontwikkelingen om onze klanten nog beter van dienst te kunnen zijn. Door de samenwerking met Google en Unilever maken we de Andrélon Action en ons online platform voor een groot publiek bereikbaar. Een prachtig initiatief waardoor de online klantbeleving verder wordt geoptimaliseerd.’

‘Build, Measure, Learn’-methode

De Andrélon Action is gebouwd volgens de ‘Build, Measure, Learn’-methode. De eerste versie die live gaat is niet het eindproduct maar een allereerste versie die op basis van ervaringen steeds verder wordt geoptimaliseerd. Voor de realisatie van de Actions wordt samengewerkt met een specialist op het gebied van Actions on Google: Scrambled Voice, onderdeel van Scrambled Group uit Amsterdam. De door Unilever ontwikkelde Actions zijn zowel voor de Google Assistent als voor Google Home (nog niet gelanceerd in Nederland) geschikt. De Google Assisitent kan gebruikt worden op elke Android-telefoon 5.0+ (Lollipop en hoger) en Iphone, iOS 10.0+.

Voor meer informatie:

Unilever Media Relations, tel. +31 (0)10 217 4844 of mediarelations.rotterdam@unilever.com
Freek Bracke, tel. +32 (0)494 60 49 06

Unilever in Nederland

Bij Unilever in Nederland, inclusief het Corporate Centre, deBrug (kantoor Unilever Benelux), Unilever Research & Development Vlaardingen (URDV) en de Ben & Jerry's fabriek in Hellendoorn, werken in totaal circa 2.700 mensen.
Unilever heeft in Nederland een sterke merkenportefeuille met bekende merken als Andrélon, Axe, Ben & Jerry’s, Bertolli, Calvé, Conimex, Dove, Glorix, Knorr, Lipton, Neutral, OLA, OMO, Prodent, Rexona, Sun, Unox en Zwitsal. Meer informatie over Unilever en haar merken is te vinden op www.unilever.nl

1Actions on Google is het ontwikkelaarsplatform van de Google Assistent en biedt app-ontwikkelaars en bedrijven, de mogelijkheid om een voice-app of ‘Action’ te maken voor de Assistent. Wereldwijd zijn meer dan een miljoen Actions on Google beschikbaar.
2Voor Android-gebruikers, iOS-gebruikers dienen de Google Assistent-app te downloaden.

Meer over deze onderwerpen te weten komen
Terug naar top

WE KOMEN GRAAG MET JE IN CONTACT

We zijn altijd op zoek naar mensen die geïnteresseerd zijn in een duurzame toekomst.

NEEM CONTACT OP MET ONS

Neem contact op met Unilever en onze teams.

CONTACTINFORMATIE