Unilever ontwikkelt duurzame, herbruikbare en navulbare verpakkingen | Nieuws & Media | Unilever Nederland

Unilever ontwikkelt duurzame, herbruikbare en navulbare verpakkingen

Negen merken testen nieuwe producten op Loop™, het eerste afvalvrije webwinkelplatform ter wereld

LONDEN/ROTTERDAM/NEW YORK/PARIJS, donderdag 24 januari 2019 – Unilever heeft vandaag bekend gemaakt dat negen van haar merken diverse innovaties op het gebied van herbruikbare verpakkingen op de markt gaan brengen. Onder deze innovaties bevinden zich ook vier nieuwe productconcepten. De nieuwe productconcepten zullen worden getest via Loop™, het eerste afvalvrije webwinkelplatform ter wereld dat vandaag werd aangekondigd.

Loop™ is een platform waarin een coalitie van bedrijven gericht op consumentenproducten samen wordt gebracht, samen met TerraCycle, een internationaal toonaangevend bedrijf op het gebied van recycling. Het innovatieve businessmodel achter Loop™ richt zich op het rechtstreeks leveren van hoogwaardige, duurzame verpakkingen aan de klant, die deze verpakkingen vervolgens weer terugstuurt om ze te laten navullen.

Het platform biedt ook de mogelijkheid om op grote schaal samen te werken met andere partijen om verschillende modellen te testen gericht op hergebruik, en om een verandering in het gedrag van consumenten teweeg te brengen. Dit helpt om circulaire verpakkingen in commercieel opzicht levensvatbaar te maken.

Het toonaangevende huidverzorgingsmerk REN Clean Skincare, Hellmann’s, Love Beauty and Planet, Love Home and Planet en Seventh Generation gaan experimenteren met nieuwe herbruikbare verpakkingen die gemaakt zijn van aluminium en glas.

Daarnaast zullen vier Unilever merken als eerste een aantal nieuwe concepten testen via het Loop™-systeem. De drie wereldwijd toonaangevende merken op het gebied van deodorant Dove, Rexona (in het VK bekend als Sure en in de VS als Degree) en Axe (in het VK bekend als Lynx), wiens producten op jaarbasis door meer dan één miljard mensen wereldwijd worden gebruikt, gaan een hoogwaardige, navulbare deodorantstick, genaamd minim™, uittesten via het platform.

Het ontwerp dat gemaakt is van roestvrijstaal, is minimaal, compact en duurzaam. Het biedt de klant een nieuwe consumentenervaring, zonder gebruik van onnodige materialen. Het product gaat ongeveer een maand mee, afhankelijk van het gebruik. De verpakking is zo ontworpen dat het product zeker 100 keer nagevuld kan worden. Dit betekent dat de verwachte economische levensduur van iedere verpakking ongeveer acht jaar zal zijn. Hierdoor worden er dus mogelijk wel 100 verpakkingen minder weggegooid.

man delivering loop cargo

Mondverzorgingsmerk Signal onthulde een nieuw productconcept met nieuwe navulbare tandpastatabletten, Tooth Tabs genaamd. Door deze innovatie hoeven consumenten minder water te gebruiken als ze hun tanden poetsen. Gewoon kauwen, poetsen, spoelen en lachen maar. Zonder afval, zonder gedoe en het is ook nog eens heel goed voor het milieu.

Unilever’s deelname in Loop™ is een aanvulling op de bestaande inspanningen van het bedrijf gericht op de ontwikkeling van een circulaire plastic economie die functioneert en op de ontwikkeling van verpakkingen die daadwerkelijk circulair zijn door de manier waarop ze zijn ontworpen. In 2017 deed Unilever de belofte dat tegen 2025 al haar plastic verpakkingen herbruikbaar, recyclebaar en composteerbaar zullen zijn. Er is al veel vooruitgang geboekt met betrekking tot deze toezegging.

De verpakkingsvolumes zijn in absolute zin gelijk gebleven sinds 2010, ondanks de aanzienlijke groei die het bedrijf sindsdien heeft doorgemaakt. Unilever is echter vastbesloten om het gebruik van wegwerpplastic binnen het bedrijf nog verder terug te brengen.

Alan Jope, CEO Unilever: "We willen een einde maken aan de huidige "take-make-dispose" cultuur en richten ons daarom op het ontwerpen van herbruikbare producten. We zijn er trots op een partner van Loop te zijn, dat ervoor zal zorgen dat onze merken zullen worden verpakt in verpakkingen die echt circulair van ontwerp zijn.”

Noot voor redactie - De Unilever merken die deelnemen in Loop:

Innovatie

New deodorants 2019 Hellmann's 2019 product Seventh Generation 2019 REN clean Skincare 2019 Love Home and Planet new product 2019 Love Beauty and Planet product 2019 Signal-LOOP

Gezamenlijk worden de producten van Rexona, Dove en AXE jaarlijks door meer dan een miljard mensen gebruikt. De kleinste verandering in ons product kan echt het verschil maken. Daarom hebben we de handen ineengeslagen en minim™ ontwikkeld. Onze eerste deodorant die circulair is door de manier waarop hij is ontworpen. Gemaakt van roestvrijstaal en zo ontwikkeld dat hij nooit kapot gaat.

Onze bijdrage aan deze generatie bestaat uit het helpen bij de afschaffing van wegwerpplastic en het creëren van zo min mogelijk afval, maar dit alles met de grootst mogelijke zorgvuldigheid en veiligheid. Je kunt minim™ een hele maand gebruiken, maar in plaats van de stick daarna weg te gooien, zal onze partner Loop hem voor jou navullen, zonder afval en zonder gedoe, maar met heel veel voordelen voor het milieu. Dit betekent dat voor iedere minim™ die wordt gekocht, mogelijk 96 verpakkingen minder worden weggegooid.

Ontdek onze milieuvriendelijke revolutie op het gebied van mondverzorging met de nieuwe Signal Integral 8 Tandpastatabletten. Al het goede van onze Signal Integral 8 tandpasta in tabletvorm. Te gebruiken zonder water. Voor tweemaal daags gebruik net zoals de gewone tandpasta.

Gewoon kauwen, poetsen zoals je gewend bent, spoelen en lachen maar. Verkrijgbaar in een volledig recyclebare en navulbare pot, zodat er geen verpakkings- of productafval gegenereerd wordt. Minder water, minder afval. Voor een duurzame keuze op het gebied van mondverzorging.

Love Beauty and Planet is een cosmeticamerk dat gelooft dat we met een klein beetje liefde onze aarde een beetje schoner, groener en nog mooier kunnen maken. Love Beauty and Planet maakt producten die heel goed zijn voor lichaam en haar. Daarnaast evalueren wij iedere stap van de levenscyclus van onze producten zorgvuldig om ervoor te zorgen dat we de wereld een beetje mooier achter kunnen laten. Van het creëren van volume tot het verzachten, hydrateren en verfrissen, Love Beauty and Planet biedt producten die inspelen op de vele verschillende haar- en huidtypes en de gewenste resultaten.

We nemen het effect dat onze producten hebben op het milieu heel serieus. Daarom nemen we onze verantwoordelijkheid en meten en publiceren we de hoeveelheid broeikasgassen en afval die we genereren en de hoeveelheid water die we verbruiken bij de productie en distributie van onze cosmetische producten. In het kader van onze samenwerking met Loop™, verkopen wij shampoos, conditioners, doucheschuim en handzeep via het platform.

Love Home and Planet is een merk gericht op huishoudelijke verzorging dat onlangs op de markt is gebracht. Duurzaamheid stond centraal bij de ontwikkeling van dit merk. Geïnspireerd door het succes van zustermerk Love Beauty and Planet van Unilever, richt het merk zich op mensen die de voorkeur geven aan producten die ongekend effectief zijn, die een weldaad zijn voor de zintuigen en die een dieper doel nastreven dat naadloos aansluit bij deze producten. Wij bieden veganistische producten die zijn samengesteld met plantaardige reinigingsmiddelen en verzachters en zonder kleurstoffen, optische witmakers of parabenen.

Al onze geuren bevatten een essentiële, ethisch ingekochte olie en de meerderheid van onze verpakkingen is gemaakt van gerecycled plastic en is recyclebaar. Het merk Love Home and Planet maakt al meteen een sterke ontwikkeling door, maar we staan nog aan het begin. We hanteren een holistische benadering die de gehele levenscyclus van een product en voorts omvat. Daarom zijn we er trots op dat we deel uit mogen maken van het Loop pilotproject in de komende maanden.

Sinds 2000, maakt Ren Clean Skincare voortdurend gebruik van hoogwaardige ingrediënten die de balans van jouw huid en van onze planeet respecteren en beschermen. We zien het als onze missie en hebben de ambitieuze toezegging gedaan dat we tegen 2021 AFVALVRIJ zijn*. Door samen te werken met Loop™ zetten we de laatste stap in de realisatie van onze belofte om toe te werken naar een afvalvrije toekomst. Zes van onze bestverkopende lichaamsverzorgingsproducten en reinigers voor dagelijks gebruik zijn nu te koop in navulflessen. Hiermee verminderen we het aantal verpakking dat in omloop is.

  • Rosa Centifolia Cleansing Gel
  • Moroccan Rose Otto Body Wash
  • Moroccan Rose Otto Body Lotion
  • Atlantic Kelp and Magnesium Anti-fatigue Body Cream
  • Atlantic Kelp and Magnesium Anti-fatigue Body Wash
  • Atlantic Kelp and Magnesium Anti-fatigue Hand Wash

Elke glazen fles die wordt teruggestuurd, wordt gereinigd, geherconditioneerd en nagevuld om het hergebruik door de klant te maximaliseren. Daarnaast hebben we in 2018 maatregelen genomen om de huidige afvalcrisis aan te pakken en blijven we samenwerken met The Surfrider Foundation, een stichting die wereldwijd actief is, om de stranden, oceanen en waterwegen wereldwijd schoon te maken.

* renskincare.com: voor meer informatie over onze toezegging om tegen 2021 Afvalvrij te zijn.

Seventh Generation is een toonaangevend groen merk in de Verenigde Staten, en binnenkort in Nederland, dat zich richt op producten voor de huishoudelijke verzorging. We weten dat plantaardige producten de efficiëntie kunnen bieden die u zoekt en dat producten die vervaardigd worden uit duurzame plantaardige ingrediënten ons minder afhankelijk maken van aardolie. Onze vloeibare (afwas)middelen en handzeep zijn allemaal plantaardige, biogebaseerde producten die gecertificeerd zijn door het ministerie van landbouw in de Verenigde Staten (USDA).

Deze formules zijn allemaal biologisch afbreekbaar en bevatten geen kleurstoffen en synthetische geurstoffen. Middels onze navulverpakkingen die we in samenwerking met het Loop™ programma verkopen, blijven we ons inzetten voor een afvalvrije toekomst.

Meer dan 100 jaar nadat Richard Hellmann zijn eerste delicatessenzaak opende in New York, maken we nog steeds gebruik van onze ‘Blue Ribbon Quality’ ingrediënten om de lekkerste mayonaises, sauzen en dressings te maken. Duurzaamheid staat bij ons hoog in het vaandel. We waren het eerste bedrijf dat 100% scharreleieren gebruikte, we streven ernaar onze oliën 100% duurzaam in te kopen en we maken de overstap naar verpakkingsmateriaal dat gemaakt is van plastic dat 100% gerecycled is na gebruik.

Hellmann’s Organic Mayonaise is zorgvuldig bereid met louter organische, niet genetisch gemanipuleerde ingrediënten en scharreleieren, en zonder kunstmatige conserveringsmiddelen, kleur- en smaakstoffen. Door onze samenwerking met LoopTM kunt u nu genieten van de fantastische smaak en textuur van Hellmann’s, terwijl u ondertussen bijdraagt aan een duurzamere toekomst.

Contact:

Unilever Media Relations
Freek Bracke +32 494 60 49 06 / +32 2 333 66 42
mediarelations.rotterdam@unilever.com

Over Unilever

Unilever is een van ‘s werelds belangrijkste leveranciers van voedingsmiddelen, frisdranken en producten voor huishoudelijke en persoonlijke verzorging, die in meer dan 190 landen worden verkocht en dagelijks rond de 2,5 miljard consumenten bereiken. Het bedrijf heeft wereldwijd 161.000 medewerkers in dienst en behaalden in 2017 een jaaromzet van € 53,7 miljard. Meer dan de helft (57%) van onze verkopen realiseren we in opkomende markten. Unilever heeft meer dan 400 merken die door mensen over de hele wereld worden gebruikt, zoals Persil, Dove, Knorr, Domestos, Hellman’s, Lipton, Wall’s, PG Tips, Ben & Jerry’s, Magnum en Lynx.

Het Unilever Sustainable Living Plan (USLP) ligt aan de basis van onze strategie en middels dit USLP willen wij:

  • Tegen 2020 meer dan één miljard mensen helpen in actie te komen om hun gezondheid en welzijn te verbeteren.
  • De milieu-impact van onze producten halveren tegen 2030.
  • Het bestaan van miljoenen mensen verbeteren tegen 2020.

Het USLP voegt waarde toe door groei en vertrouwen te bevorderen, kosten te elimineren en risico’s te verkleinen. Onze Sustainable Living merken groeien 46% sneller dan de rest van het bedrijf en zijn verantwoordelijk voor meer dan 70% van Unilever ’s groei in 2017.

In 2018 werd Unilever nummer één in zijn sector in de Dow Jones Sustainability Index. In de FTSE4Good Index bereikte Unilever de hoogste milieuscore van 5. Voor het zevende achtereenvolgende jaar voert Unilever de lijst van Global Corporate Sustainability Leiders aan in de jaarlijkse GlobeScan/SustainAbility enquête van 2017.

Verder heeft het bedrijf vier keer een A-score behaald voor zijn aanpak op het gebied van Klimaatverandering, Water, Bossen en Betrokkenheid van leveranciers in de rapportage van CDP over de internationale toeleveringsketen in 2018. Unilever heeft toegezegd dat tegen 2030 al haar activiteiten CO2-positief zijn en dat al haar plastic verpakkingen volledig herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar zijn tegen 2025. Meer informatie over Unilever en haar merken is te vinden op www.unilever.com. Voor meer informatie over het USLP: www.unilever.com/sustainable-living/

Meer over deze onderwerpen te weten komen
Terug naar top

VOLG ONS

We zijn altijd op zoek naar mensen die geïnteresseerd zijn in een duurzame toekomst.

CONTACT

Neem contact op met Unilever en onze teams.

CONTACTINFORMATIE