Rotterdam/Breda, 19 december 2018 – Unilever neemt De Vegetarische Slager over. Voor Unilever past de acquisitie naadloos in de strategie om het portfolio uit te breiden met plantaardige voedingsmiddelen die gezonder zijn en een lagere impact op het milieu hebben. Daarnaast speelt Unilever met de acquisitie in op de groeiende consumententrend om regelmatig een dagje geen vlees te eten.
Voor De Vegetarische Slager ligt de overname in lijn met de groeiambitie om ‘de grootste slager ter wereld te worden’ en hiermee de bio-industrie overbodig te maken. Oprichter Jaap Korteweg: “Het internationale netwerk van Unilever in 190 landen geeft ons hiervoor alle mogelijkheden”.
Jaap Korteweg, negende generatie boer en groot vleesliefhebber, werd vegetariër en richt De Vegetarische Slager in 2007 op vanuit zijn eigen behoefte aan lekker vlees waar geen dieren voor nodig zijn. De producten van De Vegetarische Slager liggen bij ruim 4.000 verkooppunten in 17 landen. De overname door Unilever komt volgens hem precies op het juiste moment. “We willen de volgende stap nemen, wereldwijd gaan. Onze missie is om plantaardig vleesch de standaard te maken. Het is geweldig dat deze ambities met Unilever in een stroomversnelling komen.”
Unilever en De Vegetarische Slager werken sinds 2016 samen. Ze brachten toen de ‘Vegetarische Gehacktballetjes in pinda- en tomatensaus’ in co-branding onder het merk Unox op de markt.
Met de vandaag aangekondigde acquisitie neemt Unilever een volgende stap naar een portfolio met meer vegetarische producten. Unilever telt op dit moment in Europa bijna 700 producten met het vegetarische productkeurmerk. In Nederland zijn dit producten van onder meer de merken Unox, Knorr, Hellmann’s, Conimex en Ben & Jerry’s.
Nitin Paranjpe, President Foods & Refreshment Unilever: ”Wij zien dat onze ‘brands with a purpose’ harder groeien, beter aansluiten bij wat consumenten willen en zorgen voor maatschappelijke impact. De Vegetarische Slager heeft een duidelijke missie, veel trouwe ambassadeurs en een sterke positie in de markt en op social media. Met deze samenwerking laten we het merk De Vegetarische Slager en zijn missie wereldwijd groeien en versnellen we tevens onze strategische koers richting meer plantaardig eten.’’
De overname betreft de fabriek in Breda, de marketing & sales organisatie in Utrecht en het restaurant in Den Haag. Bij De Vegetarische Slager werken 90 mensen die allemaal in dienst blijven.
De acquisitie is naar verwachting voor het einde van 2018 afgerond. Er worden geen financiële details bekend gemaakt.
Unilever in Nederland
Unilever heeft in Nederland een sterke merkenportefeuille met bekende merken als Andrélon, Axe, Ben & Jerry’s, Bertolli, Calvé, Conimex, Dove, Glorix, Knorr, Lipton, Neutral, OLA, OMO, Prodent, Pukka, Rexona, Robijn, Sun, Unox en Zwitsal. Bij Unilever in Nederland, inclusief het Corporate Centre, deBrug (kantoor Unilever Benelux), Unilever Research & Development Vlaardingen en de Ben & Jerry's fabriek in Hellendoorn, werken in totaal circa 2.700 mensen. De fabriek produceert zowel voor de Nederlandse als Europese markt. Meer informatie over Unilever en haar merken is te vinden op www.unilever.nl.
Over De Vegetarische Slager
De Vegetarische Slager heeft de ambitie de grootste slager ter wereld te worden, met vegetarisch vleesch dat in smaak, structuur, beleving en voedingswaarde wedijvert met dierlijk vlees. Oprichter Jaap Korteweg werd twee keer Ondernemer van het Jaar en noteerde in afgelopen 3 jaar driemaal een top-5 positie in de Duurzame 100 van Trouw. Meer informatie over De Vegetarische Slager is te vinden op www.devegetarischeslager.nl
Contact:
De Vegetarische Slager
+31 (0)30 2660417
pr@devegetarischeslager.nl
Unilever Media Relations
Fleur van Bruggen
+31 (0)10 2174844 / +31 (0)6 15008293
mediarelations.rotterdam@unilever.com
SAFE HARBOUR STATEMENT
This announcement may contain forward-looking statements, including ‘forward-looking statements’ within the meaning of the United States Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Words such as ‘will’, ‘aim’, ‘expects’, ‘anticipates’, ‘intends’, ‘looks’, ‘believes’, ‘vision’, or the negative of these terms and other similar expressions of future performance or results, and their negatives, are intended to identify such forward-looking statements. These forward-looking statements are based upon current expectations and assumptions regarding anticipated developments and other factors affecting the Unilever Group (the ‘Group’). They are not historical facts, nor are they guarantees of future performance.
Because these forward-looking statements involve risks and uncertainties, there are important factors that could cause actual results to differ materially from those expressed or implied by these forward-looking statements. Among other risks and uncertainties, the material or principal factors which could cause actual results to differ materially are:
Unilever’s global brands not meeting consumer preferences; Unilever’s ability to innovate and remain competitive; Unilever’s investment choices in its portfolio management; inability to find sustainable solutions to support long-term growth; the effect of climate change on Unilever’s business; customer relationships; the recruitment and retention of talented employees; disruptions in our supply chain; the cost of raw materials and commodities; the production of safe and high quality products; secure and reliable IT infrastructure; successful execution of acquisitions, divestitures and business transformation projects; economic and political risks and natural disasters; financial risks; failure to meet high and ethical standards; and managing regulatory, tax and legal matters.
These forward-looking statements speak only as of the date of this announcement. Except as required by any applicable law or regulation, the Group expressly disclaims any obligation or undertaking to release publicly any updates or revisions to any forward-looking statements contained herein to reflect any change in the Group’s expectations with regard thereto or any change in events, conditions or circumstances on which any such statement is based.
Further details of potential risks and uncertainties affecting the Group are described in the Group’s filings with the London Stock Exchange, Euronext Amsterdam and the US Securities and Exchange Commission, including in the Annual Report on Form 20-F 2017 and the Unilever Annual Report and Accounts 2017.