De transitie naar circulaire verpakkingen
Verpakkingen zijn cruciaal om producten veilig te houden door de inhoud te beschermen tegen verontreiniging, en te kunnen vervoeren. Bovendien verlengen verpakkingen de houdbaarheid een producten en wordt (voedsel)verspilling voorkomen. Er zijn verschillende verpakkingsmaterialen, zoals glas, papier / karton, plastic en metaal. Elk materiaal kent eigen voor- en nadelen. Opvallend is dat plastic veelal het verpakkingsmateriaal is met de laagste milieu-impact in vergelijking met andere verpakkingsmaterialen, door de veelzijdige eigenschappen en lichtgewicht materiaal, bijvoorbeeld ten opzichte van glas.
In de praktijk belandt er echter nog te vaak te veel plastic in het milieu. Onderzoek heeft aangetoond dat de stroom van plastic in de wereldwijde oceanen elk jaar kan verdrievoudigen tegen 2040. Dit moet stoppen en vereist directe actie van bedrijven, overheden, maatschappelijke organisaties, kennisinstellingen én consumenten.
Binnen Unilever verbeteren we de wijze waarop productverpakkingen worden ontworpen, met als doelstelling dat nieuwe plastic verpakkingen binnen een circulair systeem gehouden worden. Dit doen we onder andere door het materiaal met partners in te zamelen, te verwerken en te gebruiken voor nieuwe producten, plastic kan daardoor keer op keer worden hergebruikt.
Doelen om het plastic probleem aan te pakken
Als Unilever hebben we een aantal ambitieuze doelen gesteld, zoals de totale hoeveelheid nieuw plastic met 50% te verminderen, het gebruik van gerecycled plastic te vergroten en alleen herbruikbare, recyclebare of composteerbare plastic verpakkingen te gebruiken. Daarbij ondersteunen we ook het opzetten en verbeteren van een infrastructuur voor inzameling en verwerking, zowel in Nederland als in landen waar op dit moment nog geen robuust systeem voor collectie bestaat.
Unilever doelstellingen op het gebied van plastic tegen 2025:
- De hoeveelheid nieuw plastic die we in verpakkingen gebruiken halveren, met een absolute reductie van ruim 100.000 ton plastic, en het inzetten van gerecycled of hernieuwbaar plastic;
- Bijdragen aan de inzameling en verwerking van meer plastic verpakkingen dan we op de markt brengen;
- Ervoor zorgen dat 100% van onze plastic verpakkingen volledig herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar zijn ontworpen, middels circulair design.
Innovaties & voorbeelden
Als Unilever geloven we dat we keuzes kunnen maken die goed zijn voor de het milieu, de consument en ons bedrijf. Als er een kwalitatief goed alternatief beschikbaar is, gebruiken we geen plastic. Daarnaast gebruiken we minder plastic, middels gewichtsreductie of nieuwe verpakkingsoplossingen, of beter plastic, zoals hernieuwbaar plastic van plantaardige grondstoffen of gerecycled plastic.
GEEN PLASTIC (5 items)
Love Beauty & Planet plasticvrije tandpastatube van aluminium (2 van 5 )
Deze tandpasta wordt verpakt in een aluminium tube. Dit zorgt voor een optimale productbescherming, daarnaast is de aluminium verpakking hoogwaardig, oneindig recyclebaar. Lees meer over Love Beauty and Planet’s vijf doelen voor een betere toekomst.
De ‘Perfect serve’ van Lipton Ice Tea zonder stamper: (4 van 5 )
De ‘Perfect serve’ van Lipton Ice Tea in het iconische bolglas is al 25 jaar een begrip. Vanaf 2019 zal deze perfect serve er echter iets anders uit gaan zien; namelijk zonder een stamper. Door het stoppen met stampers, besparen we 4.050 kilo plastic per jaar dat neerkomt op een gewicht gelijk aan 5 volwassen giraffes.
B-Better (5 van 5 )
De verpakking bestaat grotendeels uit FSC®-gecertificeerd papier – een hernieuwbaar materiaal gemaakt van bomen uit duurzaam beheerde bossen. De plastic dop is gemaakt van tallolie, een plantaardig restproduct van de productie van karton. De CO2-uitstoot van een verpakking B-Better is tijdens de levenscyclus - van productie, gebruik tot recycling - 66% lager dan een reguliere plastic fles (PET). Het resultaat is een verpakking van ruim 90% plantaardige oorsprong met een aanzienlijk kleinere CO2-afdruk dan die van een gemiddelde plastic waterfles. Daarnaast steunt B-Better gecertificeerde klimaatprojecten ter compensatie van de CO2-voetafdruk en is daardoor volledig CO2-neutraal.
MINDER PLASTIC (5 items)
Robijn Klein en Krachtig heeft 20 miljoen kilo plastic bespaard (2 van 5 )
In 2008 is Robijn Klein en Krachtig gelanceerd: een meer geconcentreerd wasmiddel. Deze wasmiddelen gebruiken tot 70% minder plastic. Sinds de lancering hebben we 20 miljoen kilo plastic bespaard én de CO2 impact met 50% verlaagd.
Dove Douchecrème en handzeep pomp met luchtbelletjes (3 van 5 )
In 2014 lanceerden we een verpakkingstechnologie waarbij we luchtbelletjes in de wanden van de fles blazen, waardoor er 15% minder plastic nodig is. Deze MuCell®-technologie wordt toegepast op alle flacons Dove Douchecrème en handzeep pomp. Daarnaast worden de flessen van 100% gerecycled plastic gemaakt en zijn ze 100% recyclebaar. Kom meer te weten over deze verpakkingstechnologie.
BETER PLASTIC (19 items)
Hellmann's en Calvé mayonaise knijpflessen van 100% gerecycled PET (1 van 19 )
Hellmann's en Calvé mayonaise knijpflessen worden vanaf 2021 gemaakt van 100% gerecycled PET (99% gerecycled plastic en 1% UV beschermlaag). De baanbrekende technologie van onze partner Ioniqa maakt het mogelijk om PET te maken dat geschikt is voor voedingsmiddelen én keer op keer gerecycled kan worden. Lees hier hoe Ioniqa eindeloos PET recyclet.
Lipton flessen van 100% gerecycled plastic & volledig recyclebaar (2 van 19 )
Jaarlijks gebruikt Lipton 1.400 ton aan plastic voor 60 miljoen flesjes. Door gebruik te maken van gerecycled materiaal (rPET), zorgen we dat er geen nieuw plastic bij komt in de wereld. Bovendien verminderen we hierdoor de uitstoot van CO2 met meer dan 40%. En door onze flesjes recyclebaar te maken, eindigen lege flesjes niet meer als afval maar als grondstof voor nieuwe flesjes.
Dove in verpakking van 100 % gerecycled plastic & 100 % recyclebaar (3 van 19 )
Dove en Dove Men + Care is overgegaan op 100% recyclebare verpakkingen gemaakt van 100% gerecycled plastic. Dove realiseert structurele impact, door het gebruik van nieuw plastic met meer dan 20.000 ton per jaar te reduceren.
Love Beauty and Planet in 100% gerecycled plastic & recyclebaar (4 van 19 )
Love Beauty and Planet flessen zijn gemaakt van 100% gerecycled plastic en worden geleverd door de Nederlandse partner Berry | PET Power. De pomp is waar mogelijk vervangen, omdat deze lastig recyclebaar is. Daarnaast is de kleur van de dop aangepast van zwart naar grijs omdat deze kleur beter herkenbaar is voor de sortering in de recyclingfaciliteiten.
Neutral wasmiddelfles van 97% gerecycled plastic (5 van 19 )
De Neutral wasmiddelen in fles worden verpakt in 97% gerecycled plastic. Samen met onze partners werken we hard aan technologie om over te gaan naar 100%. Neutral afwasmiddel en Neutral cleaners hebben een verpakking met 50% gerecycled plastic.
Seventh Generation verpakt in 100% gerecycled en 100% recyclebaar plastic (6 van 19 )
Bij Seventh Generation worden wasmiddelen, sprays en afwasmiddelen verpakt in 100% gerecycled plastic en zijn de verpakkingen 100% recyclebaar. Dit is onder andere mogelijk gemaakt door het metalen veertje in de pomp van de spray aan te passen.
Ben & Jerry’s over op BIO PE (8 van 19 )
Ben & Jerry’s heeft haar verpakking duurzamer gemaakt door over te schakelen op een materiaal dat BIO PE heet. De bron van het verpakkingsmateriaal is suikerriet en dus plantaardig. In Nederland moet de verpakking helaas nog even bij het restafval, maar ondertussen werkt Ben & Jerry's aan een route om de verpakkingen te kunnen recyclen.
AXE detecteerbare zwarte verpakkingen 100% sorteer- en recyclebaar (9 van 19 )
AXE gebruikt een nieuw pigment in de zwarte flessen waardoor de verpakkingen detecteerbaar wordt in de sorteerstap, waarbij scan apparatuur zwart niet kon sorteren, waardoor de flessen te vaak in de verkeerde stroom terecht kwamen. Door samen te werken met partners zijn de flessen ogenschijnlijk onveranderd, maar in realiteit nu herkenbaar in de sorteerstep en daardoor 100% recyclebaar. Bovendien is de kleur zwart extra geschikt om gerecycled plastic te gebruiken.
UNOX Rookworst- & soepverpakking recyclebaar (11 van 19 )
De Unox Rookworst folieverpakkingen zullen vanaf 2022 volledig recyclebaar zijn. Dat is een uitkomst van een Fieldlab voor Circulaire Verpakkingen waarin we hebben samengewerkt met recyclaars en producenten om te komen tot een recyclebare verpakking.
Momenteel wordt voor Unox soep in zak, een nieuwe 300ml recyclebare verpakking getest van één plastic soort met het doel om deze over 2 jaar te introduceren. Vervolgens wordt dan ook gekeken naar de verpakkingen van soep in zak 570ml.
De Vegetarische Slager over op verpakkingen van 100% gerecycled plastic (12 van 19 )
Alle plastic verpakkingen zullen halverwege dit jaar gemaakt worden van 100% gerecycled PET, wat een impact heeft van het recyclen van minimaal 210 ton gebruikt plastic per jaar. De papieren verpakking gaat van 100% nieuw karton naar 60% post-consumer gerecycled karton, hiermee starten we de implementatie vanaf mei 2021. Dit zorgt voor een jaarlijkse reductie van 130 ton nieuw karton.
Zendium & Prodent van recyclebaar plastic (18 van 19 )
De Zendium tandpastatubes worden gemaakt met meer dan 60% plant-based bioplastic, afkomstig van plantaardige grondstoffen zoals suikerriet. Zo zijn we minder afhankelijk van plastic dat afkomstig is van fossiele brandstoffen. De Zendium mondwaterflessen zijn gemaakt van 96% gerecycled plastic. Daarnaast heeft Zendium tandpasta het kartonnen doosje in 2020 verwijderd, hiermee besparen we 30% verpakkingsmateriaal.
De Zendium tandpastatubes en steeds meer van onze Prodent tandpastatubes zijn bovendien gemaakt van recyclebaar plastic. Dit was traditioneel gezien een probleem, doordat deze plastic laminaten een aluminium laag bevatten. Ze zijn nu gemaakt van HDPE én recyclebaar.
Graze (19 van 19 )
Alle Graze snackbakjes zijn gemaakt van minimaal 50% gerecycled plastic. Al het papier en karton in de verpakkingen krijgt het FSC-keurmerk en kan natuurlijk volledig gerecycled worden. Tot nu toe hebben we nog geen betere manier gevonden om deze snacks zo vers en zo goed mogelijk beschermd te houden als in de plastic bakjes. Desondanks probeert Graze allerlei ideeën uit om de hoeveelheid plastic te verminderen.
Circulair ontwerpen: plastic verpakkingen maken met oog op een nieuw leven
We passen het ontwerp van onze producten aan zodat plastic verpakkingen goed verwerkt kunnen worden en een nieuwe secundaire grondstof kunnen worden. We zorgen er bijvoorbeeld voor dat verpakkingsmateriaal makkelijk losgemaakt kan worden om sortering en recycling van plastic te vereenvoudigen, of door extra informatie toe te voegen waardoor materialen weer hoogwaardig gerecycled kunnen worden na gebruik.
- We werken samen met overheden om betere inzamelsystemen op te zetten. We willen ervoor zorgen dat de markten waarin we onze producten aanbieden robuust én circulair worden.
- We ondersteunen progressief beleid en regelingen voor uitgebreide producentenverantwoordelijkheid, waarbij we als bedrijf betalen voor de inzameling en verwerking van onze verpakkingen.
- We investeren rechtstreeks in projecten voor afvalverwerking en capaciteitsuitbreiding voor hoge kwaliteit plastic recyclen. Bijvoorbeeld in onze samenwerking met Obbotec gericht op het recyclen van HDPE en flexibele verpakkingen. Ook werkt Magnum samen SABIC en leveren zij dit jaar 7 miljoen ijs-verpakkingen gemaakt van gecertificeerd gerecycled plastic voor het veilig verpakken van voedingsmiddelen.
- We werken samen met honderden bedrijven en andere organisaties via verschillende initiatieven om verandering teweeg te brengen. Het Europese Plastic Pact brengt regeringen, NGO's en het bedrijfsleven samen om de vooruitgang naar een circulaire economie waarin plastic wordt hergebruikt en hergebruikt in plaats van gewoonweg te worden weggegooid, te versnellen. Platform Accelerating Circular Economy (PACE) - geïnitieerd door het World Economic Forum - biedt leiders de connecties, het inzicht en de mogelijkheden om best practices te testen en snel op te schalen om zo de transitie naar een circulaire economie te versnellen.
- We verkennen innovatieve strategieën om de circulaire economie vorm te geven middels nieuwe bedrijfsmodellen, waaronder hervulbare-verpakkingen thuis, zoals Cif Eco-Refill en navulverpakkingen voor handzeep en schoonmaakmiddelen.
Samenwerken om problemen rondom plastic op te lossen
Het plasticprobleem is te groot om alleen op te lossen. Een overgang naar een circulaire economie voor plastic vereist verandering van het complete systeem en daarom samenwerking met overheden, kennisinstellingen, maatschappelijke organisaties, bedrijven én consumenten.
De transitie naar een circulaire economie voor verpakkingen is een verandering op grote schaal en gaat daarom gepaard met een aantal uitdagingen, die we samen met partners in de gehele waarde keten moeten aanpakken, evenals acties vanuit overheden en internationale instituties.
- Technische belemmeringen - zoals sorteer- en recyclingtechnieken - vragen om innovatie, door samenwerking met kennisinstellingen, partners in de keten, van leveranciers, tot sorteerders, recyclers en de chemische sector.
- Wettelijke barrières - zoals toepassingen van gerecycled plastic - vragen om actie bij overheden en Europese instituties, om te werken aan een nieuwe wettelijk kader met effectieve prikkels om de transitie te versnellen.
- Organisatorische uitdagingen - zoals afstemmingen en kwaliteit in de keten - vragen om samenwerking, partnerschappen en centrale coördinatie, waardoor nieuwe innovaties tot stand komen en oplossingen op grote schaal gerealiseerd kunnen worden.