1900 - 1909: Nieuwe focus op grondstoffen
In het begin van de 20ste eeuw, begonnen bedrijven die zeep en margarine produceerden steeds meer in elkaars vaarwater terecht te komen.
an het begin van de 20e eeuw komen de margarine- en zeepproducerende bedrijven steeds meer op elkaars markten terecht. Concurrentie en plotselinge sterke stijgingen van grondstoffenkosten brengen veel bedrijven ertoe samenwerkingsverbanden te sluiten om hun belangen zeker te stellen en zich tegen monopolies van leveranciers teweer te stellen.
Doordat de leveranties van olie en vet moeite hebben te voldoen aan de door de snel groeiende productie van zeep en margarine gecreëerde vraag, richten de bedrijven waaruit later Unilever zal ontstaan, zich op het veiligstellen van stabiele bronnen van grondstoffen.
Hoogtepunten
1904
In het Verenigd Koninkrijk, lanceert Lever Brothers nog een product om het huishouden makkelijker te maken - Vim, een van de eerste schuurpoeders.
Het bedrijf richt een naamloze vennootschap op in Zuid-Afrika.
1906
Tegen deze tijd heeft Lever Brothers een goed lopende exporthandel en fabrieken in drie Europese landen en ook een in Canada, Australië en de Verenigde Staten. Ook start de onderneming bedrijven op in het gebied rond de Stille Oceaan.
In hetzelfde jaar komt Lever Brothers met drie andere fabrikanten overeen om de concurrentie voor grondstoffen te beperken, maar de groep wordt aangevallen door de pers, die hen de bijnaam ‘Het Zeepkartel’ geeft en hen ervan beschuldigt de prijzen op te drijven. Als gevolg hiervan daagt Lever Brothers de Daily Mail voor de rechter en krijgt in 1907 een schadevergoeding van £50 000 toegewezen – een enorme schikking voor de normen van die tijd.
1908
Jurgens en Van den Bergh creëren gezamenlijk een associatie en delen de winsten terwijl ze elkaar blijven concurreren.
1909
Lever Brothers ontwikkeld een plantage op de Britse Salomonseilanden en tegelijkertijd creëerden Jurgens en Van den Bergh een joint venture in de vorm van een palmplantage op in Duits Afrika.