Doorgaan naar Inhoud
Verpakkingsexpert van Unilever test gerecycled plastic bij ons Advanced Manufacturing Centre in Port Sunlight om veiligheid en kwaliteit te waarborgen.

Transitie naar circulaire economie voor plastic verpakkingen versnellen

Verpakkingen essentieel

Verpakkingen zijn van groot belang om producten te beschermen tijdens de reis van productie tot consumentengebruik. Het verlengen van de houdbaarheid van producten is grotendeels te danken aan verpakkingen, waardoor (voedsel)verspilling kan worden voorkomen.

Verschillende materialen zoals glas, papier/karton, plastic en metaal hebben elk hun eigen voor- en nadelen. Plastic is vaak het materiaal met de laagste milieu-impact vanwege zijn veelzijdigheid en lichtgewicht eigenschappen, maar het belandt nog te vaak in het milieu.

Het is dan ook belangrijk om enerzijds het ontwerp te verbeteren en anderzijds het gehele systeem te veranderen om de milieu-impact te reduceren en ervoor te zorgen dat waardevolle materialen in de keten behouden blijven.

Voortgang & Focus

In de afgelopen jaren is er voortgang geboekt door het ontwerp van verpakkingen te verbeteren, met een focus op hergebruik en design for recycling. Er wordt minder nieuw plastic op basis van fossiele grondstoffen gebruikt, meer gerecycled materiaal ingezet en bijgedragen aan het verbeteren van infrastructuur wereldwijd.

In de komende periode ligt de focus op thema’s waar we de grootste impact kunnen maken, waaronder het ontwikkelen van oplossingen voor verpakkingen die moeilijk recyclebaar zijn, zoals flexibele verpakkingen gemaakt van meerdere materialen.

Infographic over Unilever's proces om zwarte plastic flessen recyclebaar te maken.

Doelstellingen & rapportage

Unilever heeft concrete en bovenwettelijke doelen gesteld om de hoeveelheid nieuw plastic te verminderen, het gebruik van gerecycled plastic te vergroten en 100% herbruikbare, recyclebare of composteerbare verpakkingen te ontwerpen.

  • Gebruik van nieuw plastic verminderen: met 30% tegen 2026 en 40% tegen 2028

    • Voortgang: 18% vermindering ten opzichte van 2019
  • 100% van onze plastic verpakkingen herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar ontwerpen – tegen 2030 voor vormvaste verpakkingen en 2035 voor flexibele verpakkingen (waarbij rekening wordt gehouden met infrastructuur op schaal in betreffende markt)

    • Voortgang: 53% wereldwijd, in NL 74% (door betere infrastructuur)
  • Inzetten van minimaal 25% gerecycled plastic in verpakkingen tegen 2025

    • Voortgang: 22% in 2023, ca. 146.000 ton wereldwijd
  • Meer plastic verpakkingen inzamelen en verwerken dan op de markt gebracht tegen 2025

    • Voortgang: 61% in 2023

Om nieuwe oplossingen te ontwikkelen, werken we aan innovatieprojecten samen met ketenpartners zoals toeleveranciers en klanten, kennisinstellingen zoals expertisecentra en universiteiten, en zelfs (semi-)concurrenten. Voor het verbeteren van de infrastructuur zoeken we ook samenwerking met overheden en internationale instituties.

Meer informatie: Unilever boosts investment in packaging R&D to cut virgin plastic

Percentage van de totale plastic verpakkingen naar gewicht

Unilever gebruikt diverse verpakkingsmaterialen, waaronder papier, glas, plastic en metalen. Elk materiaal heeft specifieke eigenschappen die het meer of minder geschikt maken voor het verpakken van diverse producten, zoals soep, shampoo, wasmiddel, frisdrank en kruidenmix.

Verpakkingen zijn verantwoordelijk voor ongeveer 10% van de CO2-uitstoot in scope 3, terwijl de inkoop van ingrediënten een veel groter deel uitmaakt. Verduurzaming gaat daarom hand in hand met het voorkomen en reduceren van (voedsel)verspilling.

Unilever rapporteert vrijwillig de hoeveelheid plastic verpakkingsmaterialen, inclusief nieuw en gerecycled plastic. Het grootste deel, ongeveer 69%, bestaat uit vormvaste verpakkingen, zoals flessen voor wasmiddel, shampoo en body wash. Flexibele verpakkingen vormen 29% van het totaal, zoals stazakken voor soep, vaatwasblokjes en zakjes voor wasmiddelen. De resterende 2% bestaat uit tubes, bijvoorbeeld voor tandpasta.

Het ontwerp van verpakkingen wordt structureel verbeterd, met meerdere doelen voor ogen, waaronder het reduceren van verpakkingsmaterialen, het verbeteren van eigenschappen (zoals barrière-eigenschappen voor langere houdbaarheid) en het verbeteren van recyclebaarheid.

Charts require JavaScript to be enabled.

Percentages are calculated from our plastic packaging (tonnes) during the reporting period (1 October 2022 – 30 September 2023) and cover 27 countries. This represents around 82% of our turnover.

Systeemverandering

Het realiseren van de Unilever-doelstellingen, zoals het herontwerp van verpakkingen, is essentieel om de transitie naar een circulaire economie te versnellen. Echter, om een echte systeemverandering teweeg te brengen, is meer nodig. Dit vereist grote inspanningen van zowel overheden als het bedrijfsleven door de gehele keten heen. Actie op drie niveaus is daarbij cruciaal:

  • Koplopers: Initiatieven van individuele bedrijven om bovenwettelijke doelen te stellen en innovatieve oplossingen te ontwikkelen samen met partners.

  • Sectorniveau: Afspraken op sectorniveau om samen te werken aan systeemverandering op grote schaal en gehele categorieën te verduurzamen.

  • Beleid en wetgeving: Ambitieuze, gecoördineerde beleidsmaatregelen, inclusief wetgeving. Alleen vrijwillige acties van een select aantal bedrijven zijn niet voldoende om het tij van de plasticvervuiling te keren.

Prioriteiten 2024-2025

  • Circulair design en minder nieuw plastic, reductie en extra inzet gerecycled en biobased plastic.
  • Ketensamenwerking om waardevolle materialen in een hoogwaardige keten te houden.
  • Ontwikkelen en testen van oplossingen voor moeilijk te recyclen flexibele verpakkingen.
  • Opschaling van technologie: slimme sortering en innovatieve recycling.
  • Bindende afspraken wereldwijd, oa. via het UN Global Plastic Treaty.
Koplopers - Nieuwe oplossingen door innovatie:

Unilever heeft zelf bovengenoemde doelstellingen opgesteld en rapporteert jaarlijks publiekelijk over de voortgang. Om progressie te maken op alle doelstellingen worden onder andere nieuwe materialen en technologieën onderzocht en ontwikkeld samen met partners, waaronder:

  • ‘Future Flexibles’; een Unilever onderzoekprogramma waarin R&D-teams voortdurend nieuwe materialen en technologieën testen. Tot nu toe zijn meer dan 3000 technologieën geëvalueerd, inclusief technologieën uit andere industriesectoren - zoals farmaceutica en elektronica - die nog niet worden gebruikt in verpakkingen.

Meer informatie: Unilever boosts investment in packaging R&D to cut virgin plastic

  • Promising Plastic Pilots; een nieuwe samenwerking met scale-up OBBOTEC, om complexe verpakkingsmaterialen te verwerken met een innovatieve ‘dissolutie’ technologie’, geschikt voor alle verpakkingen gemaakt van polyolefinen. In de praktijk zijn dit zowel vormvaste- als flexibele verpakkingen, veruit de meeste verpakkingen zijn van dit type plastic gemaakt, waardoor de potentiële impact groot is.

Meer informatie: Doorbraak in veelbelovende plastic pilots

Sectorinitiatieven:
  • A.I.S.E.; Op Europees zijn door een aantal bedrijven afspraken gemaakt om wasmiddelen te in stappen steeds verder te concentreren, waardoor er minder water vervoerd hoeft te worden en minder plastic nodig door kleinere verpakkingen. De impact door gezamenlijke afspraken is significant groter, waardoor uiteindelijk de gehele categorie stap voor stap kan verduurzamen en consumenten meegenomen worden.

Meer Informatie: A.I.S.E. Charter for Sustainable Cleaning.

  • Flexible Packaging Initiative; Samenwerking gericht op het verbeteren van de regels & afspraken voor inzameling, sortering, recycling & hergebruik van flexibele verpakkingen.

Meer informatie: Flexible Packaging Initiative.

Beleid & wetgeving - minimale duurzaamheidseisen

Unilever ondersteunt progressief beleid en wetgeving, waaronder Europese regelgeving met eisen voor ontwerp, verplichtingen om meer gerecycled materiaal toe te passen en de invoering van uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (wereldwijd):

  • Producentenverantwoordelijkheid (UPV) is een systeem waarbij bedrijven die verpakte producten op de markt brengen, financieel bijdragen aan de inzameling en verwerking van verpakkingsmaterialen. In diverse landen waar dergelijke systemen zijn ingevoerd, wordt nog onvoldoende op kwaliteit gefocust om materialen daadwerkelijk te kunnen hergebruiken. Ook zijn er landen waar de infrastructuur voor inzameling nog onvoldoende functioneert of nog moet worden opgezet. Systemen op basis van uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid kunnen hier zowel financieel als organisatorisch aan bijdragen.

Meer informatie: Using our voice to build a circular plastic economy .

  • Global Plastics Treaty: Unilever is een uitgesproken voorstander van een nieuw VN-verdrag over plasticvervuiling met juridisch bindende, wereldwijde regels. Via de Business Coalition for a Global Plastics Treaty pleit Unilever voor deze internationale afspraken om plasticvervuiling aan te pakken (zie kader).

Innovatieve Recycling Technologie ‘Dissolutie’

Unilever werkt een aantal jaar samen met scale-up genaamd OBBOTEC, naar uitvinder van de SPEX-technologie Obbo Hazenwinkel. Afgelopen periode zijn er diverse testen uitgevoerd om nieuwe technologie in de praktijk te toetsen om twee voornaamste uitdagingen op te lossen:

  1. Recyclen i.p.v. verbranden: SPEX-technologie van OBBOTEC is mogelijk geschikt om meerlaagse flexibel plastic verpakkingsmateriaal te verwerken, dat momenteel veelal wordt verbrand.
  2. Upcycling i.p.v. downcycling: Het recyclaat is van hoge kwaliteit, waardoor het geschikt is voor verpakkingen (shampoo, wasmiddel, schoonmaakmiddel) en op termijn zelfs als verpakkingen voor voeding.

Meer informatie: Doorbraak in veelbelovende plastic pilots

FlexForward:

Vanwege het potentieel van de technologie wordt in breder verband samen gewerkt om op termijn recclaat ook te kunnen toepassen in verpakkingen voro voedingsmiddelen. Deze EU-goedkeuring is belangrijk om zeker te zijn recyclaat afkomstig van dissolutie (zoals SPEX) veilig ingezet kan worden in verpakkingen voor voedingsmiddelen.

Onder leiding van Wageningen University & Research wordt oa. samengewerkt me Wageningen Food & Biobased Research Wageningen Food Safety Research, Verpact, Obbotec/SPEX Technology, Braskem, PreZero, Oerlemans Plastics, Delo, What’s Cooking, Vergeer Holland, Pepsico en Mars.

Meer informatie: FlexForward

Global Plastic Treaty

Unilever CEO Hein Schumacher is medevoorzitter van de Business Coalition for a Global Plastics Treaty, die pleit voor een bindend VN-verdrag om plasticvervuiling te adresseren en de transitie naar een circulaire economie voor plastic te versnellen.

Tijdens INC-5 (Intergovernmental Negotiating Committee) in november/december 2024 wordt in Busan (Korea) wordt getracht tot een finaal akkoord te komen.

Meer informatie: Are we on the brink of a landmark plastics treaty?

R-Ladder Strategieën voor een Circulaire Economie

Er zijn meerdere strategen om de doelstellingen te behalen, Unilever zet in op meerdere strategieën voor verschillende productgroepen.

Terug naar boven