1960 - 1969: Een tijd van groei
De Swinging Sixties brengen optimisme en nieuwe ideeën, terwijl de wereldeconomie zich uitbreidt en de levensstandaard steeds verder stijgt.
Het gevolg is dat Unilever uitbreidt en dankzij innovatie en acquisitie gevarieerder van opzet wordt, en reclamebureaus, marktonderzoeksbureaus, en verpakkingsbedrijven opricht. In 1968 probeert Unilever Allied Breweries aan te kopen via een hoogst ambitieus bod. Maar het is moeilijk de winst stabiel te houden, naarmate de kloof tussen de best- en de slechtstpresterende werkmaatschappijen groter wordt en financiële middelen worden geïnvesteerd om bedrijven met een lage opbrengst te kunnen onderhouden.
Halverwege de jaren zestig nemen de kansen om merken internationaal te laten groeien toe als gevolg van een herstructurering. Het beheer en de verantwoordelijkheid over de Europese winsten voor de grootste merken worden als gevolg daarvan overgeheveld van alleenstaande bedrijven naar op categorie gefocuste teams met de naam Coördinaties.
Hoogtepunten
1960
Alle aan wassen gerelateerde merken worden onder het beheer van een enkel bedrijf geplaatst, Lever Brothers and Associates. Nadat de medische gemeenschap aan Unilever heeft gevraagd om een cholesterolverlagend voedselproduct te ontwikkelen, wordt Becel, de eerste gezondheidsmargarine gelanceerd. In de eerste instantie is het alleen verkrijgbaar bij de apotheek.
Unox deelt 2,9 miljoen blikken soep uit in Nederland.
Het schoonmaakmiddel Andy wordt in Nederland geïntroduceerd.
1961
Good Humor ijs wordt overgenomen in de VS.
1965
Unilever vormt een gespecialiseerd verpakkingsbedrijf, de 4P Groep, waarmee een interne dienstverlener wordt omgevormd tot een winstgevende onderneming. In Frankrijk wordt Cif gelanceerd.
1967
Captain Birds Eye/Iglo/Frudesa verschijnen voor het eerst in reclamespotjes op televisie.
1968
Unilever probeert samen te gaan met Allied Breweries, een van de grootste brouwerijen in het VK. De poging mislukt.
1969
Unilever zend in het Verenigd Koninkrijk het eerste reclamespotje in kleur uit op de televisie. Het is een spotje voor erwten van Birds Eye.
Era (later Linera) wordt in Nederland geïntroduceerd, de eerste halvarine van Unilever.