1980 - 1989: Richten op de kerntaken
Begin jaren tachtig staat Unilever op de 26ste plek van de grootste bedrijven ter wereld.
Unilevers belangen omvatten kunststoffen, verpakkingen, tropische plantages en een scheepvaartmaatschappij, alsmede een breed assortiment voedingsmiddelen en producten voor huishoudelijke en persoonlijke verzorging.
Aan het begin van het decennium vindt er een drastische verandering van strategie plaats waarbij Unilever zich weer gaat concentreren op kernproductgroepen met sterke markten en een even sterk groeipotentieel. De nodige rationalisatie leidt tot grote acquisities en even grote verkopen, waaronder de verkoop van diervoeder-, verpakkings-, transportbedrijven en viskwekerijen .
Maar tegen 1989 is het resultaat, groei van kernactiviteiten, duidelijk zichtbaar.
Hoogtepunten
1982
Viennetta ijstaart wordt voor het eerst in het Verenigd Koninkrijk als kerstspecialiteit gelanceerd.
1983
Axe body spray for men (Lynx in het Verenigd Koninkrijk) wordt gelanceerd. Het begint in Frankrijk.
1984
Unilever kondigt haar Core Business Strategy aan en in het decennium daarop volgen grote acquisities en verkopen van bedrijven.
Brooke Bond wordt aangekocht in Unilevers eerste vijandige overname.
1985
Unipath introduceert een thuiszwangerschapstest, Clearblue, die in Groot-Brittannië via apotheken wordt verkocht.
1986
Met de acquisitie van Naarden verdubbelt Unilever haar activiteiten in geuren en smaakstoffen voor voedingsmiddelen. Chesebrough-Pond's, eigenaar van Pond's en Vaseline, wordt aangekocht in de VS.
1987
Dove wordt opnieuw gelanceerd in Europa. Het begint in Italië.
1989
Calvin Klein en Elizabeth Arden/Fabergé worden overgenomen terwijl Magnum ijs in Duitsland wordt gelanceerd.