Unilever Foundation-partners in Nederland

Unilever staat midden in de maatschappij en werkt op vele gebieden samen met anderen om deze duurzamer en gezonder te maken.

Samen voor een duurzame samenleving

Of het nu gaat om onze samenwerking met de Johan Cruyff Foundation, de samenwerking met de KNVB via ons merk Lipton, het samen strijden tegen de honger met het World Food Programme of het hoofdsponsorschap van het Koninklijk Concertgebouworkest, op vele fronten zijn wij in vele samenwerkingsvormen actief om een bijdrage te leveren aan een duurzamere samenleving. 

Het Unilever Sustainable Living Plan is daarbij wereldwijd onze leidraad. Groei mag nooit ten koste gaan van onze omgeving, vinden we. Daarom helpen we mensen in actie te komen om hun gezondheid en welzijn te verbeteren, willen we onze milieu-impact verkleinen en de levensstandaard van honderdduizenden mensen verhogen. Dat kunnen we niet alleen. Onze partnerships en sponsoractiviteiten spelen daarbij een belangrijke rol. In veel gevallen betreft het langlopende samenwerkingsvormen waarmee we op tal van manieren invulling geven aan onze maatschappelijke missie.

Jeugd stimuleren om te sporten

Johan Cruyff Foundation

Vooral onder kinderen vraagt voldoende beweging extra aandacht. Daarom zetten we ons de komende jaren samen met de Johan Cruyff Foundation in om kinderen – met en zonder beperking – te stimuleren in beweging te komen en te sporten. Zo kan het belang van sport voor de jeugd nog breder worden uitgedragen en dicht bij huis worden aangeboden.

Dit jaar wordt de Johan Cruyff Foundation door middel van een actie bij Coop Supermarkten onder de aandacht gebracht: de Doekoe-actie, die loopt van 6 april t/m 24 mei 2015. Klanten kunnen sparen voor sport- en spelmaterialen voor scholen uit de buurt. Coop Supermarkten heeft een lokaal bereik en omarmt Unilever Foundation-partner Johan Cruyff Foundation en Schoolplein14. Samen kunnen we verschil maken en kinderen stimuleren én inspireren tot een gezondere leefstijl.

Op 24 maart 2016 bereikte ons het intens verdrietige nieuws dat Johan Cruijff is overleden. Sinds 2012 is Unilever partner van de Johan Cruyff Foundation. Wij verliezen in Johan een man met een immer positieve mindset en een prachtige focus op de wereld om hem heen. We zullen hem herinneren als een man die stond voor de mensen die het minder makkelijk hadden en we zullen de impact die hij op zo velen heeft gemaakt nooit vergeten.

Onze gedachte en intens medeleven gaan uit naar zijn vrouw en kinderen.

Meer informatie over de Johan Cruyff Foundation

Minder warm water gebruiken

Unilever Nederland, het Wereld Natuur Fonds (WNF) en de Missing Chapter Foundation (MSF) hebben samen met leerkrachten en kinderen het WaterSpaarders-initiatief gestart. Inmiddels zijn drinkwaterbedrijf Vitens en energiebedrijf Eneco aangehaakt als partners. Doel is consumenten te stimuleren energie te besparen, heel concreet via het voor kinderen tastbare haakje van korter douchen. 

Meer informatie over WaterSpaarders

Genieten van kunst én talent

Logo RCO en Unilever

Unilever staat met beide benen in de samenleving. Ook de ontwikkeling van kunst en cultuur kan daarom op onze steun rekenen. Een goed voorbeeld is ons hoofdsponsorschap van het Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam (RCO), ook wel bekend als ‘het beste orkest van de wereld’. Een overeenkomst waar muziek in zit en die tot 2026 loopt. Paul Polman CEO van Unilever zegt over dit partnership: "Het voelt alsof we van nature partners zijn. We delen een internationale mind-set en we verbinden ons allebei aan talent binnen ons vakgebied.”

Meer informatie over het Royal Concertgebouw Orchestra

Samen bewustwording vergroten

Diergaarde Blijdorp

Ook op het gebied van natuur en milieu nemen we onze verantwoordelijkheid. We willen het belang van een gezonde natuur op een zo breed mogelijk publiek overdragen. Sinds 2001 zijn we sponsor van de Rotterdamse Diergaarde Blijdorp en samen ontplooien we initiatieven om bezoekers te informeren over duurzaamheid en zo de bewustwording te vergroten. 

Meer informatie over Rotterdamse Diergaarde Blijdorp

JOGG: samen voor een gezonde jeugd

Overgewicht is een groeiend probleem bij jongeren; één op de zeven jongens en één op de zes meisjes heeft er last van. Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) is een succesvol initiatief dat lokaal en met verschillende partners de handen ineenslaat om gezond eten en bewegen voor jongeren aantrekkelijk en gemakkelijk te maken. Overheid, gezondheidsprofessionals, bedrijven (zoals Albert Heijn, Albron, FrieslandCampina, Nutricia en Zilveren Kruis Achmea) en scholen: iedereen doet mee. Unilever is fan én partner van JOGG en gelooft in het bundelen van de krachten. De inzet? De Nederlandse jeugd de gezondste van Europa maken, en niks minder. 

Meer informatie over JOGG

Voedselbanken Nederland

Voedselbanken Nederland

Unilever ondersteunt al vele jaren de Voedselbank in Nederland door producten te doneren die we om welke reden dan ook niet in onze supermarkten kunnen verkopen. Wij hebben die bestaande samenwerking geformaliseerd en zullen in 2014 en 2015 niet alleen producten, maar ook faciliteiten en manuren beschikbaar stellen om Voedselbanken Nederland te ondersteunen.

Meer informatie over Voedselbanken Nederland

Betrokken bij de samenleving

Naast onze Unilever Foundation Partners en de partnerships van onze merken hebben wij gekozen voor ondersteuning van overkoepelende organisaties die voor een groot deel van onze samenleving van belang zijn. Hierdoor is het niet mogelijk andere projecten/activiteiten te ondersteunen. Verzoeken om donaties/sponsoring in welke vorm dan ook (financieel, met producten of anderszins) kunnen wij dan ook helaas niet in behandeling nemen.

Terug naar top