Save the Children: EVERY ONE-campagne

Als onderdeel van ons commitment op het gebied van duurzaam leven is de Unilever Foundation een samenwerking aangegaan met Save the Children om de levens van 2 miljoen kinderen en hun moeders tegen 2016 te verbeteren door te zorgen dat zij toegang krijgen tot gezondheidswerkers, basisvoeding en levensreddende interventies.

Vooruitgang boeken, levens redden

Het aantal kinderen dat jaarlijks sterft is sinds 1990 bijna gehalveerd van 12 miljoen naar 6,6 miljoen in 2012. Gedurende die periode werd het overlijden van 90 miljoen kinderen voorkomen.

Deze spectaculaire vooruitgang heeft ons op een omslagpunt in de geschiedenis van de mens gebracht. Wij zijn misschien de eerste generatie die ervoor kan zorgen dat geen enkel kind nog sterft aan diarree of longontsteking en dat geen enkel kind sterft van de honger of is veroordeeld tot levenslang honger lijden.

Toch sterven er elke dag nog 18.000 kinderen, de meeste aan aandoeningen die we kunnen behandelen of voorkomen of gewoon omdat ze niet genoeg te eten krijgen.

Toegang tot gezondheidswerkers

Om te helpen dit onrecht een halt toe te roepen, heeft de Unilever Foundation zich voor drie jaar en € 15 miljoen verbonden aan de ondersteuning van de grootste wereldwijde campagne van Save the Children ooit: EVERY ONE. Als een toonaangevende wereldwijde partner werkt Unilever samen met Save the Children om een eind te maken aan de onnodige sterfte van miljoenen kinderen en hun moeders.

Gezamenlijk hebben we vijf prioriteitslanden geselecteerd – Bangladesh, China, Kenia, Nigeria en Pakistan – waar we de toegang tot gezondheidswerkers willen verbeteren en ervoor willen zorgen dat kinderen in nood kunnen worden geholpen via gezondheids- en voedingsprogramma’s en door levensreddende interventies.

Het partnership biedt ook een platform om publieke en politieke steun te genereren. Samen zullen we ons inzetten om wereldwijd een doorbraak op gang te brengen op het gebied van de overlevingskansen voor kinderen en om te helpen de voortgang te versnellen, zodat miljoenen kinderen de kans krijgen op te groeien en tot volle ontplooiing te komen. We willen mensen overal ter wereld inspireren mee te doen om dit doel te bereiken.

De Unilever Foundation is niet alleen een belangrijke partner in de EVERY ONE-campagne van Save the Children, maar ondersteunt ook lokale programma's in Australië, Bolivia, Brazilië, de Dominicaanse Republiek, Egypte, Haïti, Italië, Japan, Mexico, Nieuw-Zeeland, Peru, Sri Lanka, Zweden, de Filippijnen en het Verenigd Koninkrijk. Dankzij deze samenwerkingsverbanden worden de nationale programma's van Save the Children ondersteund, waardoor belangrijke problemen in de gemeenschappen waarin Unilever werkt, worden aangepakt.

Hulp in noodsituaties

Maar daar houdt het niet op. De Unilever Foundation heeft zich ook verbonden aan de ondersteuning van het noodhulpprogramma van Save the Children om voor, tijdens en na het ontstaan van een noodsituatie ondersteuning te kunnen bieden. Wij ondersteunen Save the Children met name in Myanmar, de Filippijnen, Somalië, Zuid-Soedan en Syrië.

De Unilever Foundation heeft zich ook verbonden aan de ondersteuning van het Humanitarian Health Workers-programma van Save the Children om een aanzienlijke impuls te geven aan de capaciteit op het gebied van eerstelijns gezondheidszorg om ervoor te zorgen dat kinderen die in noodsituaties terechtkomen de hulp krijgen die zij nodig hebben. Door middel van deze ondersteuning hebben we het voor Save the Children mogelijk gemaakt in actie te komen bij de grootste noodsituaties en bij de situaties die niet in het nieuws komen.

Consumenten en werknemers erbij betrekken

Via Wall's Ice Cream, een van de grootste wereldwijde merken van Unilever, betrekken we ook onze consumenten en detailhandelaars. Samen met Save the Children hebben we een campagne gelanceerd om hun werk onder de aandacht te brengen en het publiek een mogelijkheid te bieden dit te ondersteunen. In 2013 is de campagne succesvol gelanceerd in het Verenigd Koninkrijk en Italië en in 2014 wordt deze gelanceerd in Zweden en de Filippijnen.

Ook onze medewerkers krijgen de kans nog sterker betrokken te raken bij dit partnership door een kijkje te nemen bij de uitvoering van programma’s in verschillende landen en op basis daarvan hun persoonlijke indrukken zowel intern als extern te delen.

Aan het eind van het eerste jaar van de werkzaamheden van het samenwerkingsprogramma streven we ernaar meer dan 1 miljoen mensen toegang geboden te hebben tot gezondheidswerkers, basisvoeding en levensreddende interventies. We verwachten dat er ongeveer 5.000 gezondheidswerkers zijn opgeleid en dat ongeveer 550.000 vrouwen en kinderen direct baat hebben gehad bij onze ondersteuning, zodat we een aanzienlijke bijdrage hebben geleverd aan het voorkomen van onnodige kindersterfte.

"De afgelopen jaren hebben we spectaculaire vooruitgang geboekt in het terugdringen van kindersterfte. Dat is enorm inspirerend. Wij zijn misschien de generatie die ervoor zorgt dat geen enkel kind nog sterft aan vermijdbare ziekten zoals diarree of longontsteking. De levensreddende samenwerking met Unilever kan de katalysator zijn om deze vooruitgang te stimuleren en te versnellen." – Justin Forsyth, Chief Executive, Save the Children UK.

Terug naar top