1930 - 1939: Uitdagingen overwinnen

De dertiger jaren zijn een moeilijke periode – ze beginnen met een grote economische crisis en eindigen met een nieuwe wereldoorlog.

Oude advertentie voor Lux Flakes - 'Undisolved Soap Ruins Undies', "Onopgeloste zeep verpest ondergoed".

Deze omstandigheden leggen nog meer druk op de nieuwe gefuseerde bedrijven om snel te rationaliseren. Dus in het Verenigd Koninkrijk sluit Unilever haar 50 bedrijven die zeep produceren om zich te richten op een kleiner aantal merken. Tegelijkertijd beschermen regeringen op het Europese vasteland hun lokale boterproductie door middel van belastingen, accijnsheffingen en productielimieten. Het eindresultaat is dat het aantal margarine- en vetfabrieken dalen van tien naar vijf.

Maar ondanks de recessie blijft het bedrijf uitbreiden: gedeeltelijk door de ontwikkeling van nieuwe producten in haar vaste markten en gedeeltelijk door bedrijven over te nemen om deel te nemen in opkomende categorieën zoals bevroren, en kant- en klare levensmiddelen.

Hoogtepunten

1930

Op 1 januari wordt Unilever officieel opgericht.

Procter & Gamble betreed de markt van het Verenigd Koninkrijk door de overname van Thomas Hedley Ltd van Newcastle en wordt een van de grootste rivalen van Unilever.

Halverwege de jaren dertig

De productie van zeep verschuift steeds meer van harde zepen in de richting van zeepvlokken en poeders ontworpen om het schoonmaakwerk te verlichten. Dit leidt tot een uitbreiding in de zeepmarkt.

1935

Vitaminen A en D werden toegevoegd aan margarine, op een niveau gelijk aan dat van boter.

1938

Na een campagne om het imago van margarine te verbeteren en de groei van met vitamines verrijkte merken, waaronder Stork in het Verenigd Koninkrijk en Blue Band in Nederland, nemen de verkopen toe tot niveaus die dicht bij de hoge omzetten in 1929 liggen.

De late jaren dertig

Met de komst van de Tweede wereldoorlog, zorgen bevroren valuta en deviezencontrole dat internationale handel steeds moeilijker wordt. In Duitsland is Unilever niet in staat om winst uit het land te halen en zij moet in plaats daarvan investeren in ondernemingen die geen relatie hebben met olie en vet, waaronder nutsbedrijven.

Terug naar top