1. Home
  2. ...
  3. Onze geschiedenis
  4. 1950 - 1959: De na-oorlogse groei

1950 - 1959: De na-oorlogse groei

Vanaf het einde van de veertiger jaren tot in de vijftiger jaren biedt de ontwikkeling van nieuwe massamarkten voor consumentenproducten – ook in Afrika en Azië – kansen voor uitbreiding.

Deel van een advertentie voor Blue Band in India.

Unilevers United Africa Company groeit snel door de productie van goederen voor verkoop in de pas onafhankelijk geworden Afrikaanse staten, waardoor het ontstaan van nieuwe lokale productiebedrijven wordt gestimuleerd. Intussen leidt de naoorlogse welvaart in Europa, bevorderd door de oprichting van de Europese Gemeenschap, tot een snelgroeiende consumptie en een stijgende levensstandaard.

Dankzij de onafgebroken stroom van wetenschappelijke ontwikkelingen, richt Unilever zich meer op technologie, en wordt Port Sunlight Research gebruikt als haar researchdivisie verantwoordelijk voor de Britse en Nederlandse laboratoria. Zij richt ook een researchgroep voor voedingsmiddelen in Nederland op, die vijftig jaar later het Unilever Health Institute zal worden – een ‘center of excellence’ op het gebied van voeding, gezondheid en vitaliteit.

Tijdens de vijftiger jaren worden nieuwe soorten voedingsmiddelen ontwikkeld, waarvan de visstick de beroemdste is, als directe reactie op de behoefte aan voedzame voedingsmiddelen met ingrediënten die beschikbaar komen in de nasleep van de rantsoenering na de oorlog. De marketing van sommige daarvan vindt plaats via een veelbelovend nieuw kanaal – commerciële televisie.

Hoogtepunten

1954

Sunsilk shampoo wordt gelanceerd in het Verenigd Koninkrijk en wordt ons belangrijkste shampoomerk. In 1959 is het in 18 landen wereldwijd verkrijgbaar.

1955

Op 22 september zendt Unilever het allereerste reclamespotje uit op de commerciële televisie in het Verenigd Koninkrijk; een reclamespotje voor Gibbs SR tandpasta.

Vissticks worden geïntroduceerd in het Verenigd Koninkrijk en binnen één decennium beslaan ze 10% van de Britse visconsumptie.

In de VS wordt zeep van het merk Dove gelanceerd.

1956

Unilever Research richt haar afdeling Biologie op, dat in de jaren tachtig zal veranderen in de BioScience, Nutrition and Safety unit.

De chimpansees van het theemerk PG Tips maken hun debuut op het nieuwe commerciële televisiestation in het Verenigd Koninkrijk. De reclamespot, die op eerste kerstdag wordt uitgezonden, is geïnspireerd door het theekransje van chimpansees in de dierentuin van Londen. Deze reclamespot zorgt ervoor dat PG Tips het best verkopende theemerk in het Verenigd Koninkrijk wordt.

De eerste Miss Pears wordt gekroond in de beroemde schoonheidswedstrijd van Pear’s Zeep, waarin de schoonheid van een natuurlijke, smetteloze huid wordt gehuldigd.

1957

Unox soep in blik wordt in Nederland geïntroduceerd.

1958

In Nederland breidt Unilever uit in bevroren voedingsmiddelen en ijsjes door de koop van Vita NV, dat later veranderd in de Iglo Mora Group.

1959

Unilever introduceert haar eerste margarine in een kuipje, dat het conventionele in vetvrij papier gewikkelde pakje vervangt, met Blauband in Duitsland, gevolgd door Flora in Groot-Brittannië.

Terug naar top

WE KOMEN GRAAG MET JE IN CONTACT

We zijn altijd op zoek naar mensen die geïnteresseerd zijn in een duurzame toekomst.

NEEM CONTACT OP MET ONS

Neem contact op met Unilever en onze teams.

CONTACTINFORMATIE