2010 - Heden: Duurzaam leven

We erkennen dat we op een keerpunt staan in de geschiedenis, wij ontwikkelen onze strategie van het loskoppelen van groei van onze impact op het milieu, en tegelijkertijd vergroten we de positieve maatschappelijke invloed van Unilever.

Duurzaam leven: de normaalste zaak van de wereld

Man die op een grasveld rust, uit de campagne om Dove Men+Care te lanceren.

Onderbouwd door een reeks specifieke doelen die duurzaamheid verankeren in iedere fase van de waardeketen, heeft de Compass als doel de omvang van de onderneming te verdubbelen en tegelijkertijd onze milieu-impact te verlagen.

Om deze strategie te ondersteunen, wordt in 2010 het Unilever Sustainable Living Plan gelanceerd, waarin de drie voornaamste doelstellingen worden vastgelegd die tegen 2020 moeten zijn gerealiseerd:

  • We zullen meer dan een miljard mensen helpen hun gezondheid en welzijn te verbeteren
  • We zullen de milieu-impact van de productie en het gebruik van onze producten halveren
  • We zullen de levensstandaard van duizenden mensen in onze toeleveringsketen verbeteren.

Na de lancering in 2010, wordt het Unilever Sustainable Living Plan door onafhankelijke commentatoren erkent als een van de meest ambitieuze plannen voor duurzaamheid dat ooit is gecreëerd door een internationaal bedrijf. Het plan blijft zich ontwikkelen, het drijft de groei van ons bedrijf aan en versterkt tegelijkertijd onze reikwijdte en expertise voor het creëren van veranderingen in de wereld.

Tegen 2014, groeien onze ‘merken voor duurzaam leven’ – merken met een duurzaam doel en die bijdragen aan een of meerdere van de doelen uit ons Unilever Sustainable Living Plan – twee keer zo snel als de rest van het bedrijf, en dragen ze significant bij aan de algehele groei.

Het bedrijf voorbij

De rol die bedrijven kunnen spelen in het creëren van een veiligere en eerlijkere toekomst blijft de hoogste prioriteit op de wereldwijde agenda, benadrukt door gebeurtenissen zoals de Klimaatovereenkomst van Parijs in 2015 en de start van de wereldwijde doelen (Global Goals) van de VN.

Unilever identificeert drie gebieden waar we kunnen bijdragen in het realiseren van een echte systeemverandering door samen te werken met andere bedrijven, de maatschappij, de overheid, en ngo’s: klimaatsverandering en ontbossing; water, sanitaire voorzieningen en hygiëne; en duurzame landbouw en voedselveiligheid.

Hoogtepunten

2010

Unilever wordt voor de 12de keer op rij leider in duurzaamheid in de Food & Beverage 'super sector' van de Dow Jones Sustainability Indexes genoemd.

Aandeelhouders van Alberto Culver stemmen voor onze acquisitie van het bedrijf, waardoor merken zoals TRESemmé, Alberto VO5, Nexxus, St Ives en Simple in de portfolio van Unilever komen.

Unilever heeft genoeg GreenPalm-certificaten voor duurzame palmolie verkregen om te voldoen aan de volledige behoefte aan palmolie voor zowel haar Europese als haar Australische en Nieuw-Zeelandse activiteiten. Dit maakt deel uit van Unilevers streven om vanaf 2015 alle benodigde palmolie te betrekken uit gecertificeerde duurzame bronnen.

Unilever stapt over op duurzame inkoop van haar papieren en kartonnen verpakkingen als onderdeel van Unilevers streven de omvang van de onderneming te verdubbelen en haar invloed op het milieu te verkleinen. Unilevers nieuwe inkoopbeleid beschrijft haar ambitieuze doel om in samenwerking met haar leveranciers tegen 2015 75% van haar papieren en kartonnen verpakkingsmateriaal te betrekken uit duurzaam geteelde bossen of van gerecycled materiaal en uiteindelijk 100% tegen 2020. Hiermee is Unilever de eerste FMCG-onderneming die zich hierop vastlegt én daaraan een tijdsdoel koppelt.

Unilever rondt de acquisitie van de divisie Persoonlijke Verzorging en Europese Wasmiddelen van Sara Lee af.

2011

Onze CEO, Paul Polman, belooft op het World Economic Forum in Davos dat Unilever steun zal bieden als de hele industrie zich gaat richten op duurzame landbouw.

Unilever Benelux maakt bekend dat zij overstapt op duurzame energie voor al haar vestigingen.

Unilever rondt de overname van Alberto Culver af.

Unilever koopt de eerste beschikbare certificaten voor duurzame sojaolie als onderdeel van haar doel om tegen 2020 alle sojaolie te betrekken uit duurzame bron.

2012

Unilevers omzet komt uit boven € 50 miljard; alle regio’s en categorieën dragen bij aan de groei. Er zijn nu 14 merken met elk een omzet van meer dan € 1 miljard per jaar.

Wij blijven goede vooruitgang boeken bij het behalen van de doelen van het Unilever Sustainable Living Plan. Meer dan een derde van de landbouwgrondstoffen worden duurzaam gewonnen en meer dan 50% van de fabrieken heeft het doel bereikt geen afval meer de sturen naar de vuilstort. Unilever bereikt tevens 224 miljoen mensen via haar programma’s gericht op het terugdringen van diarree door de handen te wassen met zeep, het zorgen voor veilig en schoon drinkwater, het stimuleren van de mondhygiëne en het vergroten van het zelfvertrouwen bij jonge mensen.

Tijdens het World Economic Forum in Davos lanceert Unilever de Unilever Foundation: een partnership met Oxfam, PSI, Save the Children, UNICEF en het World Food Programme om wereldwijd voor duurzame verandering te zorgen.

Unilever Nederland kondigt samenwerking met WNF in Nederland aan om consumenten te stimuleren tot milieuvriendelijker gedrag bij wassen en douchen.

Unilever Nederland gaat partnership aan met Johan Cruyff Foundation om kinderen – met en zonder beperking – te stimuleren meer te bewegen.

Unilever in Nederland wint de Lean and Green Award voor haar inspanningen om samen met strategische partners de supply chain te verduurzamen.

2013

Unilever wordt uitgeroepen tot winnaar van de prestigieuze 2013 Catalyst Award voor haar initiatieven om de kansen voor vrouwen in het bedrijfsleven te vergroten.

Het bedrijf keert terug op de markt van Myanmar dankzij de start van complete bedrijfsoperaties waaronder een nieuwe fabriek en nieuw hoofdkantoor in Yangon.

Unilever behaalt 44 awards op het 60ste Cannes Lions International Festival of Creativity.

Al in 18 landen, waaronder Nederland, heeft Unilever haar doel bereikt om geen afval meer naar de vuilstort te sturen. Unilever vervroegt haar doelstelling ‘geen afval naar vuilstort’ met vijf jaar naar 2015. Meer dan 1/3 van Unilevers landbouwgrondstoffen wordt nu betrokken uit duurzame bron en Unilever heeft de CO2-uitstoot van haar productie- en logistieke activiteiten sinds 2008 omlaag gebracht met meer dan 1 miljoen ton. Voorts maakt Unilever bekend dat zij tegen eind 2014 100% van haar palmolie zal betrekken uit traceerbare bronnen.

In Nederland ontvangt Unilever de Task Force Duurzame Palmolie Award.

Unilever tekent een overeenkomst voor een tweejarig partnership met Voedselbanken Nederland en verlengt de samenwerking met Diergaarde Blijdorp in Rotterdam. In september wordt in Nederland het WaterSpaarders-akkoord gelanceerd, een beweging waarbij kinderen in actie komen met hun gezin om korter te douchen en zo water te besparen. Unilever is een van de vijf ondersteunende organisaties.

2014

Unilever lanceert samen met het Cambridge Programme for Sustainability Leadership een nieuw internationaal programma dat prijzen toekent aan jonge mensen om hen te inspireren maatschappelijke, milieu- en gezondheidskwesties aan te pakken: de Unilever Sustainable Living Young Entrepreneurs Awards.

Ondanks moeilijke economische omstandigheden, blijft Unilever voor het vijfde achtereenvolgende jaar groeien. We blijven onze portfolio veranderen en doen enkele strategische acquisities in dat jaar waaronder het bedrijf Talenti super-premium ice cream in Noord-Amerika en het Qinyuan waterzuiveringsbedrijf in China.

Unilever wordt in 2014 in de Dow Jones Sustainability Indexes (DJSI) de leider van de Food, Beverage and Tobacco Industry Group genoemd.

Unilever lanceert een baanbrekende verpakkingstechnologie waardoor 15% minder plastic nodig is. De nieuwe MuCell®-technologie wordt als eerste toegepast op alle flacons Dove-douchecrème in Europa.

Unilever creëert de eerste toiletzeep met duurzame algenoliën. Unilever en Solazyme, een bedrijf in hernieuwbare olie en bioproducten, maken de introductie bekend van duurzame algenoliën voor Lux, een van Unilevers grootste zeepmerken. Lux wordt het eerste zeepmerk ter wereld met algenoliën.

Unilever lanceert een mondiaal mentorprogramma voor start-ups. Meer dan 200 Unilever-marketeers wereldwijd willen hun expertise en ervaring delen met innovatieve start-ups op het gebied van technologie.

Unilever lanceert haar grootste deodorantinnovatie van de afgelopen tien jaar: ‘compressed’ deo’s. Rexona, Dove en Axe hebben nu een kleiner formaat, maar ze gaan even lang mee en bieden net zoveel bescherming.

Palmolie voor Unilevers Europese voedingsactiviteiten is 100% traceerbaar en gecertificeerd duurzaam.

Unilever Benelux ontving als een van de koplopers in duurzame logistiek de tweede Lean and Green Star. De tweede ster is een erkenning voor bedrijven die hun inspanningen op het gebied van verduurzaming naar een volgend niveau hebben gebracht en die voldoen aan een aantal specifieke criteria.

Unilever kondigt een driejarig partnership aan met de Europese Federatie van Voedselbanken (European Federation of Food Banks) om te helpen voedselverspilling en honger in Europa aan te pakken.

2015

Unilever blijft een winstgevende groei houden in onstabiele markten terwijl de duurzaamheid van onze portefeuille wordt versterkt.

Voor de 15de keer in zestien jaar wordt Unilever als de leider van de Food, Beverage and Tobacco Industry Group genoemd, met een score van 92 uit 100. Tevens werden we geselecteerd als indexonderdeel van de Dow Jones Sustainability Indexes (DJSI) als gevolg van onze deelname aan de RobecoSAM Corporate Sustainability Assessment in 2015.

In januari kondigden we aan dat we ons doel van het verzenden van nul ton aan niet-gevaarlijk afval naar vuilstortplaatsen vanuit ons uitgebreide netwerk van fabrieken hadden bereikt. In juni kondigden we aan dat we sinds 2008 1 miljoen ton aan CO2-uitstoot hadden bespaard.

‘Sustainable Living-merken’ vertegenwoordigen nu de helft van onze groei én groeien twee keer zo snel als onze andere merken. Een groeiend aantal van onze belangrijkste merken hebben duurzaamheid geïntegreerd in de bijdrage die zij leveren aan de wereld – hun doel – en in de ingrediënten en levenscyclus van hun producten.

Wij dragen bij aan de start van de Sustainable Development Goals (SDGs) van de VN en doen mee met wereldwijde oproepen voor actie op de Klimaatconferentie van Parijs in 2015 (COP21). Wij kondigen aan dat tegen 2030 Unilever een positieve koolstofbalans zal hebben.

In ‘Mobilising Collective Action: USLP Summary of Progress 2015’, rapporteren we dat we op schema liggen in het bereiken van de meeste van onze USLP-doelen, en doen een nooit eerder gedane oproep voor collectieve actie op de grootste uitdagingen waar de wereld voor staat aan te pakken.

Terug naar top