Doorgaan naar Inhoud

Unilever tekent European Plastics Pact.

Gepubliceerd:

We hebben onze krachten gebundeld met meer dan 80 organisaties en hebben toegezegd om onze vooruitgang naar een circulaire economie voor plastic te versnellen.

We’ve joined forces with more than 80 organisations

Er is dringend actie nodig om de plasticverontreinigingscrisis aan te pakken. Daarom heeft Unilever op 6 maart het European Plastics Pact ondertekend - een initiatief dat regeringen, NGO's en het bedrijfsleven samenbrengt om de voortgang naar een circulaire economie te versnellen, waarin plastic wordt herbestemd en hergebruikt in plaats van weggegooid.

De publiek-private coalitie ziet dat 15 regeringen en meer dan 70 bedrijven en organisaties hun krachten bundelen in hun belofte om plastic afval in hun waardeketens te vermijden.

Alle deelnemers hebben toegezegd om tegen 2025 vier gewaagde doelen te halen en de voortgang zal jaarlijks worden gemonitord en gerapporteerd.

Hieronder meer informatie over die doelen en hoe ze zich verhouden tot de ambities die we al hebben bij Unilever:

1. Deelnemers zullen alle op de markt gebrachte plastic verpakkingen en plastic producten voor eenmalig gebruik waar mogelijk ontwerpen om herbruikbaar en in ieder geval recyclebaar te zijn.

In 2017 hebben we toegezegd ervoor te zorgen dat 100% van onze plastic verpakkingen tegen 2025 volledig herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar zijn, en we boeken gestage vooruitgang.

2. Deelnemers gaan over op een meer verantwoord gebruik van plastic verpakkingen en plastic producten voor eenmalig gebruik, met als doel het verminderen van nieuwe plastic producten en verpakkingen met ten minste 20 procent, waarbij de helft van deze vermindering afkomstig is van een absolute vermindering van plastic.

Bij Unilever hebben we al toegezegd de hoeveelheid nieuw plastic in onze verpakkingen tegen dezelfde deadline te halveren. Dit doen we door ons absoluut gebruik van plastic verpakkingen met meer dan 100.000 ton te verminderen en het gebruik van gerecycled plastic te versnellen.

3. Verhoog de inzamel-, sorteer- en recyclingcapaciteit met minimaal 25 procent en bereik een niveau dat overeenkomt met de marktvraag naar gerecycled plastic.

In 2019 hebben we toegezegd te helpen bij het inzamelen en verwerken van meer plastic verpakkingen dan we verkopen tegen 2025.

4. Verhoog het gebruik van gerecycled plastic in nieuwe producten en verpakkingen, waarbij gemiddeld ten minste 30% gerecycled plastic (in gewicht) wordt bereikt in product- en verpakkingsreeksen.

In 2017 hebben we toegezegd de hoeveelheid gerecycled plastic in onze verpakking tegen 2025 te hebben verhoogd tot ten minste 25%. We willen in de toekomst veel meer PCR-plastic gebruiken en onze eigen verpakking heroveren. We werken samen met partners in onze hele leveringsketen om dit te onderzoeken.

"De lancering van het European Plastics Pact is een duidelijk signaal van Unilever en andere ondertekenaars dat we klaar zijn om sneller te evolueren naar een circulaire economie voor plastic", zegt Hanneke Faber, President, Global Foods & Refreshment, Unilever.

“We zijn ervan overtuigd dat dit initiatief ons zal helpen nieuwe manieren te vinden om plastic verpakkingen te verminderen, hergebruiken en recyclen om aan onze ambitieuze Unilever-verplichtingen te voldoen. Laten we nu resultaat gaan leveren."

Terug naar boven