Doorgaan naar Inhoud

A purple background with a line-drawn rabbit and mouse in white.

Hoe jij cruelty-free cosmetica in Europa kunt helpen redden

Het Europees verbod op dierproeven voor cosmetica loopt gevaar. Maar Dove en The Body Shop scharen zich bij 's werelds vooraanstaande dierenbeschermingsorganisaties om het te verdedigen. En jij als inwoner van de EU kan hierbij helpen.

Bij Unilever geloven we in het gebruik van de wetenschap, niet van dieren, om de veiligheid van producten en hun bestanddelen te beoordelen. Wij werken samen met partners om wereldwijd een einde te maken aan dierproeven voor cosmetica in heel de wereld. Vandaag kondigen we met trots aan dat ons grootste beautymerk, Dove, samenwerkt met The Body Shop en vooraanstaande dierenbeschermingsorganisaties om stelling te nemen tegen nieuwe voorstellen die het einde van cruelty-free cosmetica in Europa zou kunnen betekenen.

Dove, The Body Shop, People for the Ethical Treatment of Animals (PETA), Cruelty Free Europe, Humane Society International (HSI), Eurogroup for Animals en de European Coalition to End Animal Experiments (ECEAE) dringen er samen bij EU-burgers op aan om de Europese Commissie te vragen haar langlopende verbod op dierproeven voor cosmetica in stand te houden. Het verbod loopt gevaar vanwege verzoeken door het Europees Agentschap voor Chemische stoffen (ECHA) tot dierproeven voor ca. 150 bestanddelen die in een breed scala aan consumentenproducten worden gebruikt die al vele jaren veilig worden geproduceerd.

Dove en The Body Shop ondersteunen dierenbeschermingsorganisaties bij hun Europese Burgerinitiatief (ECI) – een mechanisme voor EU-burgers om beleid vorm te geven door de Europese Commissie te vragen met nieuwe wetten te komen.

Handtekeningen van 1 miljoen EU-burgers zijn nodig totdat de Europese Commissie in actie komt en het verbod veilig stelt – dus als je in aanmerking komt, ga dan naar de link onderaan deze pagina om je steun kenbaar te maken.

Gebruik de wetenschap, niet dieren

Dierproeven voor cosmeticaproducten zijn in Europa sinds 2004 verboden, na decennialange campagnes door consumenten, bedrijven en dierenbeschermingsorganisaties. In 2009 werden dierproeven voor cosmeticabestanddelen verboden in de EU en in 2013 verbood de EU de verkoop van cosmetica die op dieren is getest.

Tot nog toe is de aanpak van de EU gezien als een baken voor progressief beleid in reactie op de eisen van consumenten en politieke druk, die in veel landen voor vergelijkbare wetgeving heeft gezorgd. Maar de recente eisen voor dierproeven van ECHA zijn een bedreiging voor het verbod en voor de vooruitgang die de wereld heeft geboekt jegens een internationaal verbod op dierproeven voor cosmetica. Vele duizenden dieren zouden aan wrede en onnodige tests kunnen worden onderworpen.

De moderne wetenschap en technologie bieden echter betrouwbare alternatieven voor dierproeven. Veiligheidswetenschappers ontwikkelen en gebruiken decennialang al niet-dierlijke methodes.

U kunt meer over onze werkzaamheden op dit gebied evenals uitgebreidere informatie over ECHA’s voorstellen lezen in dit interview met Julia Fentem, hoofd van Unilevers Safety and Environmental Assurance Centre en een vurig pleitbezorgster voor het gebruik van geavanceerde veiligheidswetenschap zonder dieren om mensen en onze planeet beter te beschermen.

Eén miljoen stemmen voor verandering

Wij staan achter Dove en haar partners. Het is tijd om het verbod te beschermen en tegelijkertijd talloze dieren tegen pijn te beschermen. Hier is hoe u kunt helpen.

Dove, The Body Shop en meer dan 100 dierenbeschermingsorganisaties streven ernaar sneller dan ooit 1 miljoen handtekeningen te verzamelen om zo een duidelijke boodschap af te geven dat consumenten in heel Europa gebroken beloftes zullen accepteren of regelgeving die betekent dat dieren lijden en sterven voor cosmetica.

Het ECI roept de Europese Commissie op om bestaande regelgeving voor cosmetica te beschermen en zich in te zetten voor het opstellen van een stappenplan om dierproeven in de EU geleidelijk uit te bannen.

"Geen rol voor dierproeven voor beautyproducten"

Volgens enquêtes¹ is drie kwart van volwassenen in de EU-lidstaten het ermee eens dat dierproeven voor cosmeticaproducten en hun bestanddelen onder alle omstandigheden onacceptabel is en 70% ondersteunt een plan om alle dierproeven uit te bannen.

"Bij Dove zijn we resoluut tegen wreedheid tegen dieren. We zijn er absoluut van overtuigd dat er geen rol voor dierproeven voor beautyproducten of hun bestanddelen is en we hebben jarenlang pionierswerk verricht op het gebied van veilige en humane alternatieven om de veiligheid van producten en bestanddelen te beoordelen", aldus Firdaous El Honsali, Senior Director of Global Communications and Sustainability bij Dove.

"Deze verplichting motiveert ons om dringend actie te ondernemen om het verbod op dierproeven in de EU te beschermen. Samen met onze partners moedigen we zowel collega's in de beautysector als het grote publiek aan hun stem te laten horen in de strijd om voor eens en altijd een einde te maken aan dierenproeven in de EU door dit Europese Burgerinitiatief te ondertekenen."

Christopher Davis, Global CSR and Activism Director, The Body Shop International, voegt daaraan toe: "Ons werk met onze campagnepartners Cruelty Free International heeft tot het oorspronkelijke verbod van de Europese Unie in 2013 geleid. Vandaag doen we een oproep aan de EU – thuisbasis van 's werelds grootste cosmeticamarkt – zich te houden aan de baanbrekende belofte die ze heeft gedaan. We zijn er trots op samen te werken met Dove en met één stem te spreken, samen met al diegenen die zich inzetten voor een wereldwijd einde aan dierproeven voor cosmetica, ter ondersteuning van dit Europees burgerinitiatief.”

[1]https://comresglobal.com/polls/cruelty-free-europe-animal-testing-in-the-eu/ Een Europese enquête onder het publiek om de percepties van dierproeven in de EU te meten.