In onze ‘Future Foods’ aankondiging hebben we toegezegd om de voedselverspilling in al onze activiteiten van fabriek tot schap te halveren tegen 2025. Dat is 5 jaar eerder dan de VN-doelstelling (SDG) in 2030. We bevinden ons niet alleen in een humanitaire crisis, maar ook in een ecologische en economische crisis. Daarom is het belangrijk om versneld actie te ondernemen. We kondigen hierbij aan hoe we ingrijpende veranderingen stimuleren buiten de grenzen van ons bedrijf en voedselverlies en -verspilling in de hele voedselketen aanpakken.
De komende jaren zullen we ons concentreren op de volgende vijf actiegebieden:
- Het halveren van de voedselverspilling in onze directe activiteiten, van fabriek tot schap, tegen 2025.
- Geen afval meer naar de vuilstort en ervoor zorgen dat er geen goed voedsel wordt vernietigd.
- Grote leveranciers betrekken en overtuigen om in onze voetsporen te treden en voedselverspilling in al hun activiteiten tegen te gaan.
- Chefs binnen de food service helpen om voedselverspilling te voorkomen en via kennis en samenwerking manieren vinden om het voedsel te herverdelen.
- Consumenten helpen minder voedsel te verspillen via onze merken
Werken aan het probleem, samen met onze partners
Met deze doelstellingen laten we zien wat er mogelijk is en bouwen we verder aan een duurzaam bedrijf.
Uiteraard zijn we ons ervan bewust dat wij als een van 's werelds grootste voedingsmiddelenproducenten een hele grote rol spelen, maar we kunnen het niet alleen. Om deze duurzame verandering op grote schaal te realiseren, hebben we hulp nodig van onze partners uit de hele voedselketen.
Enkele voorbeelden van onze samenwerkingen:
1. De overproductie helpen wegwerken
Bij voedselproductie kunnen overschotten ontstaan die vaak verspild worden. We werken hard aan processen die de verspilling van goed voedsel tegen kunnen gaan.
Het Duitse Cremissimo-ijsteam heeft een manier gevonden om ijs dat verloren gaat tijdens het productieproces te verzamelen. Het ijs wordt gemengd met heerlijke chocoladesaus en witte chocoladeschilftertjes en creëren zo ‘gered’ ijs!
Daardoor zijn al meer dan 1,2 miljoen Cremissimo Chocolate Hero-potten verkocht, wat voor een afvalvermindering zorgt van 160 ton – of 300.000 potten ijs per jaar.
2. ‘Too Good To Go’: win-win manier om voedselverspilling tegen te gaan
Door samen te werken met de app ‘Too Good To Go’, hebben onze klanten en consumenten een win-win manier gevonden om voedselverspilling tegen te gaan. Het concept is simpel: supermarkten, bakkers of horeca-ondernemers bieden overtollige producten aan in de ‘Too Good To Go’ app voor een veel lagere prijs. De consument kan vervolgens het eten bestellen en ophalen.
To Good To Go levert een hele effectieve herverkoopstrategie. Het zet een mogelijk inkomensverlies voor bedrijven om in inkomen en consumenten kunnen kwalitatief goede producten kopen tegen verlaagde prijzen. En voor ons als Unilever is het voordeel dat onze producten niet verspild worden.
In een recente pilot kregen consumenten bijvoorbeeld de mogelijkheid om een box met onze producten te bestellen voor een 70% lagere prijs dan de normale verkoopsprijs.
“We bieden de bedrijven en consumenten de unieke kans om iets goed te doen voor het milieu en tegelijkertijd er iets voor terug te krijgen”, zegt Mette Lykke, CEO van Too Good To Go.
3. De slimme afvalbakken van Orbisk
Voedselverspilling is een enorm probleem. Ook voor de winst van bijvoorbeeld horecabedrijven. Daarom is Unilever Food Solutions een samenwerking aangegaan met Orbisk, een Nederlandse scale up die een slimme voedselmonitor heeft ontwikkeld die precies vertelt welk voedsel wanneer wordt weggooit. Dat doen ze door foto's te maken van voedsel voor het in de kliko komt en dit voedsel te wegen.
Op basis van de verzamelde data, gebundeld in overzichtelijke online rapportages, kan vervolgens de bevoorrading, het inkoopproces of een menu geoptimaliseerd worden. Zo wordt voedselverspilling al snel met 50% verlaagd.