Doorgaan naar Inhoud

Too Good To Go en Unilever gaan met nieuwe labels op verpakkingen voedselverspilling tegen

Gepubliceerd:

Too Good To Go bundelt de krachten met diverse merken - waaronder Unox, Knorr, Conimex & Hellmann’s - evenals andere merken van voedingsmiddelen, in de strijd tegen voedselverspilling. Als onderdeel van de samenwerking wordt een nieuw label geintroduceerd op verpakkingen: ‘kijk, ruik, proef - voor je verspilt’. Het label is bewezen effectief blijkt uit onderzoek van de Wageningen Universiteit en laat consumenten vaker op hun zintuigen vertrouwen, in plaats van enkel op de ‘Ten minste Houdbaar Tot-datum' (THT). Wereldwijd wordt meer dan 30 procent van alle voeding weggegooid. Grofweg 50% wordt verloren voordat het de consument bereikt (vanaf de oogst / landbouw) en de overige 50% bij consumenten thuis. Ruim 10% van de voedselverspilling is te herleiden naar een onjuiste interpretatie van de huidige houdbaarheidsinformatie.

Niet blindstaren op houdbaarheidsdatum

Een verkeerde interpretatie van houdbaarheidsdata leidt onvermijdelijk tot voedselverspilling. Onderzoek van Too Good To Go (PDF 8 MB), bekend van de app tegen voedselverspilling, toont aan dat één op de 10 Nederlanders denkt dat voeding niet veilig is om te consumeren na de THT-datum. Dit terwijl producten met een THT, in tegenstelling tot producten met een TGT-datum, niet snel kunnen bederven en doorgaans nog veilig eetbaar zijn.

Geertje Zeegers, Country Manager Too Good To Go: “We moeten af van het idee dat voedsel niet meer eetbaar zou zijn als de houdbaarheidsdatum is verstreken. Ons onderzoek laat zien dat één op de vier Nederlanders het moeilijk vindt om te bepalen of iets nog veilig eetbaar is en de helft wel eens eten weggooit, puur gebaseerd op de THT-datum. Door ons daarop blind te staren, wordt eten verspild dat nog veilig eetbaar én heel lekker is.”

Esther van Spronsen, marketing director foods bij Unilever: “We hebben als doel gesteld tegen 2025 voedselverspilling te halveren, vanaf de productie tot aan het supermarktschap. Door de toevoeging van het nieuwe logo op diverse verpakkingen hopen we verwarring rondom houdbaarheidsdata aan te pakken en voedselverspilling thuis te verminderen.”

Het nieuwe verpakkingslabel vraagt consumenten op hun zintuigen te vertrouwen. Zijn de textuur, geur en smaak in orde maar de THT-datum verstreken? Dan is het helemaal veilig om te consumeren.

Nederlandse schappen aan de beurt

Het nieuwe ‘kijk, ruik, proef – voor je verspilt’ label werd al eerder succesvol geïntroduceerd in 12 Europese landen, waaronder België, Engeland en Italië. Sinds 2018 staat het op 4.209 product ranges in Europa en nu is het Nederlandse schap aan de beurt. Het label wordt in Nederland gebruikt op de producten van Hellmann’s, Knorr, Unox, Calvé en Conimex, maar ook op andere merken zoals La Vache qui rit, St Môret, Nesquik, Bertolli en Jean Batôn.

Op 5 juli 2022 tekenden deelnemende bedrijven een pledge waarin ze zich committeren aan het terugdringen van voedselverspilling. Ook stichting Samen Tegen Voedselverspilling was aanwezig om het initiatief te steunen.

Wat is het verschil tussen THT en TGT?

  • THT (Ten minste Houdbaar Tot) - Een THT-datum staat op producten die niet snel bederven. Na de THT-datum kan de kwaliteit van het product achteruit gaan, maar smaakt het meestal nog goed. Je kunt het dan nog wel veilig eten.
  • TGT (Te Gebruiken Tot) - Een TGT-datum staat op zeer bederfelijke producten. De TGT-datum is de laatste dag waarop het nog veilig is om het product te eten.

Nieuw ‘kijk, ruik, proef- voor je verspilt’ label op producten van Hellmann’s, Knorr, Unox, Calvé en Conimex.

Resultaten uit onderzoek van de Wageningen Universiteit in 2022:

  • 70% van consumenten kijken naar de houdbaarheidsdatum en combineren dit met eigen (impliciete) kennis over producten en/of via zintuigen om de houdbaarheid van een product te bepalen.
  • 21% van de respondenten geeft aan dat meer informatie over veiligheid van een product na THT-datum, helpt om voedselverspilling tegen te gaan.
  • Inmiddels is gemiddeld 16% van de mensen in de deelnemende landen bekend met het ‘kijk, ruik, proef- voor je verspilt’ label. Twee op de drie Europeanen zijn door het label hun zintuigen meer gaan gebruiken.
  • Dat een product na een TGT-datum niet meer veilig is, terwijl dit de gezondheid in gevaar kan brengen, is bij slechts 44% van de Nederlanders bekend.

Unilever wil voedselverspilling halveren tegen 2025

In onze Unilever ‘Future Foods’ strategie hebben we toegezegd om de voedselverspilling in al onze activiteiten van fabriek tot schap te halveren tegen 2025. Dat is 5 jaar eerder dan de VN-doelstelling (SDG) in 2030. Onze missie om voedsel te beschermen en te behouden, kunnen we niet alleen bereiken. Daarom werken we samen met partners, zoals Too Good To Go, in de volledige voedselketen, om het systeem te veranderen en te helpen een einde te maken aan de voedselverspilling.

Terug naar boven