Knorr is Unilevers laatste merk dat een waarde van € 5 miljard heeft bereikt, dankzij drie jaar van opmerkelijke groei.
En met 600 blokjes die elke minuut over de hele wereld worden verkocht, vormen bouillons een belangrijk ingrediënt van het toenemende succes van het merk.
Bijna twee eeuwen na de baanbrekende introductie van de eerste gedroogde soepen van het merk, kunnen de bouillonpoeders, -geleien en -blokjes van Knorr nu in ongeveer 60% van 's werelds huiskeukens worden aangetroffen, en ook in de voorraadkasten van professionele chef-koks.
Wat maakt de bouillon tot een wereldwijde bestseller? Voor Frank Haresnape, Global VP Knorr, draait het erom gelijke tred te houden met voedingstrends en met de behoeften en smaken van de consument.
Een 'glokale' benadering
Het assortiment bouillonproducten van Knorr is vandaag de dag verkrijgbaar in meer dan 90 landen, terwijl het professionele assortiment in meer dan 65 landen voor een gestage groei zorgt.
En als leider in de mondiale bouillonmarkt met een waarde van $ 13 miljard[a] is Knorr er trots op een wereldwijd merk met een lokaal tintje te zijn.
"We zijn een wereldwijd merk dat zit verankerd in regionale topgerechten", vertelt Frank. "Dankzij deze grondige lokale kennis kunnen we producten ontwerpen die voldoen aan de behoeften van mensen over heel de wereld."
Superieure producten die aansluiten bij de smaak van de consument
En deze 'glokale' benadering levert groei op.
In Latijns-Amerika, waar Knorrs innovatie en marketing zijn gericht op populaire lokale gerechten, zoals rode rijst, is het merk in de eerste helft van dit jaar met dubbele cijfers gegroeid.
Op vergelijkbare wijze is op de Filipijnen de superieure smaak van Knorrs kippenbouillon het optimale ingrediënt voor kip tinola - een van de favoriete gerechten van het land.
In gebieden waar veelal sprake is van een tekort aan lokale microvoedingsstoffen, krijgen de bouillons van Knorr een extra voedingsinjectie doordat ze worden verrijkt met specifieke vitaminen en mineralen.
In Ethiopië bijvoorbeeld, waar een op de twee mensen lijdt aan een tekort aan zink, heeft Knorr met zink verrijkte bouillonblokjes geïntroduceerd. Bovendien hebben we een product op de markt gebracht dat is verrijkt met vitamine A en perfect is voor het maken van shiro wat, een stoofpot met kikkererwten die een nationaal basisgerecht is.
Voorheen duurde het maanden of zelfs jaren voor deze innovaties om op de markt te komen, maar door kunstmatige intelligentie verloopt dit proces exponentieel sneller. "Toen het merk bezig was de Knorr Zero Salt Cube te maken, konden wetenschappers met behulp van digitale modellen in enkele dagen miljoenen smaakcombinaties analyseren in plaats van maanden", licht Frank toe.
Dit vermogen om onze kernwaarden trouw te blijven en tegelijkertijd te kunnen innoveren om op mondiaal en lokaal niveau aan nieuwe klantenbehoeften te voldoen, heeft Knorr tot een merk gemaakt met een waarde van € 5 miljard dat een belangrijke plaats inneemt in dagelijkse gerechten over heel de wereld.
Frank Haresnape, Global VP Knorr
Gemak, consistentie en uitmuntendheid
Bij al deze innovaties staat gemak beslist centraal. Thuiskoks over heel de wereld staan te popelen om authentieke smaken te krijgen die normaal gesproken uren zouden kosten om te maken, en Knorr levert deze in een kwestie van minuten.
Dit gemak heeft zich ook bewezen in professionele keukens waar Knorrs professionele bouillon- en smaakmakercategorie in 2023 een onderliggende omzetgroei van 15% beleefde.
Weliswaar gaat het om een klein deel van de totale kosten van het gerecht voor chef-koks, maar het is de betrouwbaarheid van Knorrs bouillons, zowel qua smaak als prestaties, die ze tot een favoriet maakt onder voedingsprofessionals. 55% zegt dat een consistente kwaliteit van ingrediënten, bereidingstijd en authentieke smaken de grootste uitdagingen zijn waar ze vandaag mee te maken heeft.[b]
"De bouillons van Knorr bieden chef-koks die met uitdagingen op het gebied van arbeidskosten en inflatie te maken hebben een oplossing waarmee ze gedurfde, kenmerkende smaken kunnen maken en ervoor kunnen zorgen dat elk gerecht op het menu een toonbeeld is van uitzonderlijke smaak", aldus Frank.
Gelijke tred houden met veranderende smaken en trends
Ze bieden een gemakkelijke manier voor toegang tot moeilijk te realiseren smaakcombinaties en nieuwe culinaire trends.
Het assortiment Intense Flavours van het merk is bijvoorbeeld een eenvoudige manier om complexe aroma's te bereiken zoals gekarameliseerde umami of Deep Smoke. Gemaakt met behulp van authentieke culinaire processen zoals roken, fermenteren en roosteren, kunnen deze bouillons worden gebruikt tijdens het hele kookproces, van marineren tot kruiden.
Knorrs bouillons spelen ook een hoofdrol in het verslag van Unilever Food Solutions Toekomstige menutrends dat de afgelopen twee jaar heeft laten zien hoe deze gebruikt kunnen worden om trendy recepten te creëren.
Bouillon in een nieuw jasje voor een nieuwe generatie
De belofte van Knorr-bouillon om direct smaak te geven, speelt ook een belangrijke rol bij het relevant houden van het merk voor een nieuwe generatie.
"Als smaakkrachtpatser is het onze taak om een nieuwe generatie thuiskoks te werven met kookrecepten die lekker, voedzaam en toegankelijk zijn", zegt Frank.
"De bouillons van Knorr zijn de perfecte smaakhack, waarmee zelfs beginners snelle en voedingsrijke maaltijden kunnen maken die de culinaire trends weerspiegelen die worden aangestuurd door de huidige, entertainment-gedreven eetcultuur", voegt hij eraan toe, verwijzend naar recent onderzoek waaruit blijkt dat 67% van de jonge consumenten op zoek gaat naar ideeën voor eten op sociale media.[c]
Daarvoor heeft het merk zijn Taste Combo-campagne in de VS gelanceerd waarin met de steun van celebrity's de voordelen van lekker thuis koken worden benadrukt.
Vorig jaar leverde de voedzame en meer betaalbare hack van de Amerikaanse rapper Cardi B op het virale gerecht Marry Me Chicken het merk 2,6 miljard verdiende vertoningen en het hoogste dollaraandeel in drie jaar op.
Het lijkt erop dat de campagne van dit jaar het nog beter gaat doen; de gezonde variant van Lemon Pepper Chicken door rapper en acteur Ludacris is al 2,3 miljard keer bekeken en dit aantal zal nog verder toenemen.
"Van een essentieel ingrediënt in de keukenkast tot een onmisbare smaakhack, gieten we het imago van bouillon in een nieuw jasje voor deze nieuwe generatie consumenten", vertelt Frank.
"Dit vermogen om onze kernwaarden trouw te blijven en tegelijkertijd te kunnen innoveren om op mondiaal en lokaal niveau aan nieuwe klantenbehoeften te voldoen, heeft Knorr tot een merk gemaakt met een waarde van € 5 miljard dat een belangrijke plaats inneemt in dagelijkse gerechten over heel de wereld."