Doorgaan naar Inhoud

Hoe AI bijdraagt aan ‘Desire at Scale’ binnen Unilever

Gepubliceerd:

Contentcreatie met behulp van AI zorgt voor een marketingtransformatie die groei en bereik oplevert voor onze merken. Hier zijn vier succesvolle Unilever AI-case studies.

Een scala aan producten van Unilever, waaronder Hellmann’s Mayo, Comfort-wasverzachter, Dove-douchegel en TRESemmé-shampoo.

AI is een gamechanger geworden voor effectieve marketing.

Dankzij de snel evoluerende creatieve tools duurt het maken van content, die voorheen maanden in beslag nam, weken of zelfs slechts uren.

Maar snelheid is nog maar het begin van de voordelen die AI biedt.

Geavanceerde technologie helpt onze marketingteams ook de relevantie, consistentie en impact van onze content te verbeteren, zodat deze zich vertaalt in tastbare voordelen voor de business.

Beter nog, dit gebeurt zonder afbreuk te doen aan merkintegriteit, dankzij slimme frameworks en systemen zoals Digital Product Twins en een ‘Brand Safe’ AI trainingsbibliotheek genaamd Brand DNAi. Deze zorgt ervoor dat AI-modellen alleen informatie halen uit een databron met goedgekeurde merkstemmen, -waarden, -strategieën en visuele identiteiten.

"AI en technologie veranderen de manier waarop we onze sales- en marketingmachine bouwen en stimuleren groei in al onze businessgroepen”, zegt Morgan Vawter, Chief Digital Information Officer, Personal Care, Home Care & Foods.

Maar AI is geen 'one size fits all'-oplossing. De sleutel tot het vinden van succesvolle AI-marketingoplossingen ligt in het ondersteunen van content-ecosystemen met de juiste tools.

Versnelling van contentcreatie, kwaliteit en impact

Een goed voorbeeld van versnelling van contentcreatie, is het gebruik door Closeup van SuperShoots snelle productiemodel tijdens de lancering van de White Now whitening-tandpasta.

Het door AI aangedreven systeem hielp Closeup om in slechts drie dagen meer dan 100 campagnebeelden te produceren, gemaakt in tien verschillende modulaire set-ups.

"Snelheid was voor ons van cruciaal belang omdat we ons richtten op Gen Z die content snel consumeert en van merken verwacht dat ze mee gaan met de trends", zegt Gem Laforteza, Global Brand Director, Closeup.

"Het betekende ook dat we tegelijkertijd content konden maken voor India, Indonesië, Vietnam en de Filipijnen, wat essentieel was om momentum en consistentie te behouden."

Naast snelheid werd de door SuperShoots geproduceerde content afgestemd op de behoeften van specifieke touchpoints. Van social media tot verkooppunten, het productiemodel leverde content die impact maakt op elk kanaal en in elke markt.

Twee tubes Closeup White Now-tandpasta worden weergegeven op een pastelkleurig oppervlak naast een roze tandenborstel. De kop luidt: 'Bye Bye Stains, Hello White' in witte tekst op een helderpaarse achtergrond.

Desire at Scale stimuleren door in te spelen op cultuur en trends

AI helpt teams ook om de aard van deze impact vorm te geven, nu Unilever overgaat naar een Desire at Scale-strategie die zich focust op emotionele connectie met consumenten.

Dit is een belangrijke verschuiving voor onze merken voor huishoudelijke verzorging, die tot nu toe traditioneel gericht waren op functionele in plaats van emotionele productvoordelen.

Ondersteuning in deze transitie komt van interne grafische ontwerpstudio’s genaamd Sketch Pro, die binnen de merkteams werken en de meest efficiente AI-tools identificeren en toepassen.

De teams produceren nu hoogwaardige content in drastisch kortere tijdlijnen, waardoor ze effectief kunnen inspelen op trends in real-time.

In Indonesië bijvoorbeeld ging content waarbij gebruik werd gemaakt van een lip-synctrend tijdens Ramadan binnen enkele uren live, wat meer dan 6 miljoen organische views opleverde en de TikTok-zichtbaarheid voor merken als Rinso en Sunlight met 22,5% verhoogde.

En dit is niet het enige voorbeeld. Teams in Londen, São Paulo, Mumbai, Jakarta, Durban, Shanghai en Istanbul maken nu allemaal content die relevanter, vrolijker en aantrekkelijker aanvoelt, dankzij de gestroomlijnde flexibiliteit van Sketch Pro.

"Sketch Pro is een strategische investering die ons de mogelijkheid geeft om ons aan te passen aan de toekomstige eisen van design en communicatie", zegt Mario Dughi, Unilever Home Care Digital, Design & Media Director.

Een fles Comfort-wasverzachter met roze kersenbloesem gemaakt met Sketch AI-contentcreatie.

Content die presteert op belangrijke indicatoren

Indrukwekkende resultaten zijn ook te zien in Beauty & Wellbeing, waar het AI-aangedreven Beauty AI Studio-systeem de creativiteit en efficiëntie versnelt binnen alle Beauty & Wellbeing-powermerken, waaronder Dove, Vaseline, Pond’s Skin Institute en Clear.

Met dit AI-systeem, dat elke fase van concept tot eindresultaat ondersteunt, kunnen we content tot wel 30% sneller creëren dan voorheen. Bovendien heeft deze innovatie belangrijke statistieken, zoals het videoafkijkpercentage (VCR) en het doorklikpercentage (CTR), meer dan verdubbeld.

Ook stelt de Beauty AI Studio de teams in staat om meer in te zetten op wat werkt door middel van flexibele werkmethoden, holistische training en datagedreven optimalisatie. Hierdoor kunnen ze assets in real-time verbeteren, geleid door de best presterende creaties.

Uiteindelijk helpt AI bij het opbouwen van Desire at Scale en levert het emotioneel aansprekende, merkauthentieke verhalen met meer snelheid, precisie en culturele relevantie.

Een collage met afbeeldingen van TRESemmé-productflessen en -modellen.

Vertrouwen van klanten opbouwen met gepersonaliseerde oplossingen

Het inspelen op culturele relevantie is ook van groot belang geweest bij Unilever Food Solutions (UFS), waar de introductie van de Recipe Intelligence AI-tool heeft bijgedragen aan het opbouwen van vertrouwen en loyaliteit bij consumenten.

“Deze AI-tool ondersteunt chefs met inspiratie voor recepten, technieken, ingrediënten en geoptimaliseerde bereidingswijzen, afgestemd op het type restaurant, de keuken en specifieke dieetwensen om hun keukenprocessen efficiënter te maken.” legt Angela Klute, Chief Marketing Officer van UFS Global, uit.

In tegenstelling tot andere generatieve AI-systemen, gebruikt Recipe Intelligence exclusieve gegevens die worden gegenereerd door de uitgebreide culinaire expertise van het interne team van UFS van 250 professionele chefs.

Dit omvat meer dan 30.000 recepten, producttoepassingen en inzichten in trends en eetgedrag, verzameld door het jaarlijkse toonaangevende Future Menu Trends-onderzoek van UFS.

Recipe Intelligence biedt ook extra diensten voor consumenten, waaronder een unieke Gen Z-compatibiliteitstest die bestaande online menu’s optimaliseert om een jongere doelgroep aan te trekken.

Tot nu toe heeft het systeem een tevredenheidspercentage van 96% opgeleverd, waarbij 30% van de gebruikers terugkeert voor herhaalbezoeken. Ook is de gebruikersbetrokkenheid sterk toegenomen, met een verdrievoudiging van de chatduur tot 13 minuten.

Een afbeelding van een smartphone met een pagina van de AI-app Recipe Intelligence.

"Dit is het menselijke gezicht van AI", concludeert Morgan. "En een schitterend voorbeeld van de kracht van menselijke creativiteit, versterkt door AI, wat resultaten oplevert in al onze business groups.”

Terug naar boven