Duurzaamheid is een strategische noodzaak voor Unilever en vormt een cruciaal onderdeel van ons Growth Action Plan 2030.
In mei vorig jaar hebben we onze vernieuwde aanpak gepresenteerd om de voortgang op vier prioriteitsgebieden te versnellen: klimaat, natuur, plastic en levensonderhoud.
Sindsdien hebben we de basis gelegd voor gerichtere uitvoering en hebben we onze systemen voor data, monitoring en rapportage verbeterd.
Er is nog veel te doen, maar de vooruitgang op korte- en middellange termijn doelen is bemoedigend.
Klimaatkansen benutten om emissies in de waardeketen te verlagen
Ons Climate Transition Action Plan (CTAP) omvat drie passende, wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen voor operationele emissies (scope 1 en 2) en emissies in de waardeketen (scope 3).
Ten opzichte van ons doel om in 2030 een absolute reductie van 100% in scope 1- en 2-broeikasgasemissies te realiseren, hebben we in 2024 een reductie van 72% gerealiseerd ten opzichte van onze basislijn in 2015.[a] Het verlagen van Scope 3 emissies van grondstoffen en ingrediënten (onze grootste emissiebron) is daarnaast een onmiddellijk prioriteit. Belangrijke factoren om deze emissies te verlagen zijn onder andere ons Supplier Climate Programme en de transformatie van onze palmolieleveringsketen.
Dit is een enorme uitdaging en we beseffen dat de route naar onze doelen niet lineair zal zijn. Toch hebben we onze scope 3-emissies uit bos, land en landbouw (FLAG) met 14% verminderd ten opzichte van 2021. Onze scope 3-emissies uit energie en industrie zijn met 8% gedaald.
Belangenhartiging vormt een cruciaal onderdeel van het CTAP. We versterken onze inspanningen en betrekken brancheorganisaties om zich uit te spreken over klimaatdoelen. Wereldwijd beleid dat de transitie naar netto nul ondersteunt, is nodig om onze doelen te kunnen halen.
Lees meer over Unilevers maatregelen op het gebied van klimaat

Bescherming van natuur, herstel en regeneratieve landbouw opschalen
In 2024 hebben we nieuwe doelen gesteld om regeneratieve landbouw te implementeren op 1 miljoen hectare landbouwgrond en om 1 miljoen hectare natuurlijke ecosystemen te beschermen en te herstellen tegen 2030.
We hebben inmiddels 23 projecten voor regeneratieve landbouw en 13 programma’s voor natuurbehoud en -herstel in uitvoering. Deze projecten beslaan respectievelijk bijna 130.000 en 425.000 hectare.
Een belangrijke pijler van onze aanpak is het handhaven van ontbossingsvrije inkoop van essentiële grondstoffen. Dankzij voortdurende investeringen in infrastructuur, leveranciersverificatie en ondersteuning van kleinschalige boeren was in 2024 97% van ons volume aan palmolie, papier en karton, thee, soja en cacao ontbossingsvrij.
Daarnaast is 79% van onze belangrijkste gewassen duurzaam ingekocht en zijn er 21 waterbeheerprogramma’s actief in gebieden met waterschaarste, die we dit jaar verder willen uitbreiden.
Ook werken we samen met andere bedrijven die dezelfde leveranciers hebben, zoals PepsiCo in Iowa, om regeneratieve landbouw collectief te stimuleren. Bovendien intensiveren we onze pleitbezorging binnen industriële coalities voor krachtiger beleid tegen natuurverlies.
Lees meer over Unilevers maatregelen op het gebied van natuur

Plastic: reductie, circulairiteit en samenwerking voor versnelling
We streven ernaar om onze voetafdruk van nieuw plastic tegen 2026 met 30% en tegen 2028 met 40% te verminderen ten opzichte van 2019. Tot nu toe hebben we ons gebruik van nieuw plastic met 23% verminderd door lichtere verpakkingen te ontwerpen en meer gerecycled plastic te gebruiken, dat nu 21% van ons wereldwijde portfolio uitmaakt.[b]
We streven er ook naar dat 100% van onze plastic verpakkingen herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar zijn tegen 2030 voor vormvaste verpakkingen en 2035 voor flexibele verpakkingen. 57% van onze plastic verpakkingen valt momenteel in deze categorieën (76% vormvast, 13% flexibel).
Hoewel innovatie in vormvaste verpakkingen vooruitgang boekt, ligt onze focus nu op het ontwikkelen van alternatieven voor moeilijk te recyclen flexibele verpakkingen, zoals sachets. We verhogen onze R&D-investeringen in oplossingen gebaseerd op papier, nieuwe formaten en herbruikbare modellen.
Het opschalen van deze innovaties vereist een ingrijpende transformatie van infrastructuur, regelgeving en samenwerking in de gehele verpakkingswaardeketen. Als medevoorzitter van de Business Coalition for a Global Plastics Treaty pleiten wij voor een wettelijk bindend mondiaal verdrag met duidelijke regels voor o.a. producentenverantwoordelijkheid.
Lees meer over Unilevers maatregelen op het gebied van plastic

Levensonderhoud verbeteren in de wereldwijde waardeketen
Onze doelen voor 2026 richten zich op positieve verandering voor mensen in onze waardeketen – van kleinschalige boeren tot werknemers van leveranciers en het mkb in onze retailketen.
In 2024 hebben we meer dan 80.000 kleinschalige boeren geholpen via levensonderhoudprogramma’s en 2,58 miljoen kleine en middelgrote bedrijven ondersteund via onze digitale bestelplatformen.
We vragen leveranciers onze Living Wage Promise te ondertekenen: een toezegging om tekorten in leefbaar loon in kaart te brengen en aan te pakken. Inmiddels vertegenwoordigen geregistreerde leveranciers 32% van onze inkoopuitgaven. Samen met het Sustainable Trade Initiative bouwen we aan ondersteuning en capaciteitsopbouw.
We pleiten voor actie vanuit de industrie en verschuivingen in het overheidsbeleid die fatsoenlijke bestaansmiddelen ondersteunen en wereldwijde vooruitgang mogelijk maken, en we steunen de WageIndicator Foundation, die gegevens over leefbare lonen in meer dan 170 landen publiceert.
Lees meer over Unilevers maatregelen op het gebied van levensonderhoud

Duurzaamheidsprioriteiten voor 2025
Onze focus voor dit jaar ligt op het opschalen van innovaties en partnerschappen, het betrekken van leveranciers en het stimuleren van systeem brede beleidsinterventies.
Onze klimaatprestaties weerspiegelen de veranderingen die we in 2024 hebben doorgevoerd om de emissies die binnen de scope van onze basislijn vallen uit te breiden. Zie [pagina 243] van ons jaarverslag en jaarrekening 2024 voor meer informatie.
Onze prestaties op het gebied van plastic weerspiegelen de veranderingen die we in 2024 hebben doorgevoerd om de nauwkeurigheid van onze rapportage over verpakkingen van nieuw en gerecycled plastic te verbeteren. Zie [pagina 259] van ons jaarverslag en jaarrekening 2024 voor meer informatie.