Wereldwijd gebruik van 100% hernieuwbare elektriciteit | Nieuws & Media | Unilever Nederland

Kan het bedrijfsleven dingen écht ten goede veranderen?

Hebben merken de kracht om een positief verschil te maken in het leven van mensen?

Wij zijn ervan overtuigd dat het antwoord op beide vragen ‘ja’ is – en nu we als Unilever onze 90e verjaardag vieren, geloven we dat de successen uit ons verleden een belangrijke basis vormen voor het creëren van een betere wereld.

Een betere morgen, gebouwd op een beter bedrijf

Vandaag de dag, in 2020, wordt Unilever gedreven door onze ambitie om ’s werelds meest duurzame onderneming te zijn. In 190 landen over de hele wereld ondersteunen onze merken en activiteiten de grote doelstellingen van ons Unilever Sustainable Living Plan: meer dan een miljard mensen helpen hun gezondheid en welzijn te verbeteren, de milieu-impact van het gebruik van onze producten halveren en het levensonderhoud van miljoenen mensen in onze toeleveringsketen verbeteren.

Deze doelen zijn uitdagend, en we hebben een krachtig gevoel van purpose nodig om ze te bereiken. Maar purpose is niet nieuw voor ons. Het was er al bij onze oprichting in 1930.


De meest echte en hoogste vorm van verlicht eigenbelang vereist dat we de grootste aandacht en interesse besteden aan onze medemens, wiens welzijn wij moeten verbinden met het onze en met wie we onze rijkdom moeten delen.

William Hesketh Lever, medeoprichter, 1900

Opgericht met een sociale missie. Gedreven door purpose.

Toen de Britse zeepmaker Lever Brothers en het Nederlandse bedrijf Margarine Unie hun activiteiten samenvoegden tot Unilever, brachten beide bedrijven een sterk gevoel van sociale missie met zich mee. Lever Brothers, dat gevierd werd voor het bieden van betere huisvesting, opleiding en arbeidsomstandigheden voor medewerkers, creëerde Sunlight Soap met een expliciet doel: 'goede hygiëne tot gemeengoed maken'.

Margarine Unie creëerde, naast het bieden van toegankelijke gezondheidszorg voor werknemers, merken die variatie aanbrachten in het dieet van werknemers die in die tijd afhankelijk waren van droog brood. Wij geloven dat het dat gevoel van purpose is dat ons succes sinds 1930 heeft aangedreven – en dat zal ons de komende 90 jaar blijven inspireren.


Merken zonder een maatschappelijk doel hebben op de lange termijn geen toekomst bij Unilever.

Alan Jope, Unilever CEO, 2019

Veranderende tijden. Constante ambitie.

Kwaliteitsproducten betaalbaar maken voor werkende mensen. Ondersteuning van gezondheid, hygiëne en voeding. Betere voorwaarden voor werknemers. De ambities die onze oprichters hebben gemotiveerd, zijn nog steeds zichtbaar in de manier waarop onze merken vandaag de dag werken aan positieve verandering.

Natuurlijk zijn de tijden sinds 1930 veranderd. En als bedrijf hebben we nog steeds een enorme hoeveelheid werk te verrichten ‘duurzaam leven tot gemeengoed te maken’. Maar we denken dat onze oprichters de geest achter onze duurzaamheidsambities zouden herkennen en toejuichen. En we zijn er zeker van dat ze samen met ons de successen van ons bedrijf en onze merken zullen vieren. Zij wisten, net als wij, dat bedrijven met purpose bestaansrecht hebben.

Ter gelegenheid van onze 90e verjaardag delen we enkele van onze favoriete verhalen uit onze negen decennia lange geschiedenis. Beginnend met onze mensen, die de kern van ons succes vormen. Een aantal van hen zien we in onze verjaardagsfilm – waaronder Elma Jones, die in 1934 bij Unilever kwam werken, Keerthana Kasi, die in 1996 in dienst trad en Samantha Thian, die in 2018 hier kwam werken.

Hier vind je een paar verhalen van enkele van onze bekendste merken die laten zien dat onze oprichters gelijk hadden: bedrijven die goed doen, doen het goed.

Terug naar top

VOLG ONS

We zijn altijd op zoek naar mensen die geïnteresseerd zijn in een duurzame toekomst.

CONTACT

Neem contact op met Unilever en onze teams.

CONTACTINFORMATIE