Hoe we voeding maken die goed is voor jezelf en de planeet | Nieuws & Media | Unilever Nederland

Iedereen, overal, moet toegang hebben tot goed en betaalbaar voedsel dat niet ten koste gaat van de aarde. Maar wat maakt voedsel goed of slecht? Voedingswaarde? Smaak? De impact die het heeft op onze planeet? Of hoe het is verbouwd en door wie?

Al deze elementen zijn factoren in de voedingskeuzes die we elke dag weer maken. We weten dat een gevarieerd , plantaardig dieet beter is voor je gezondheid en de gezondheid van de planeet. Maar we denken niet vaak na over de impact die deze keuzes hebben op mensen over de hele wereld, of op de planeet zelf.

Waarom ons wereldwijde voedselsysteem niet werkt

Natuurlijk is er meer nodig dan plantaardige voedingsmiddelen om het niet-functionerende wereldwijde voedselsysteem te herstellen. De complexe, onderling verbonden processen die ons voedsel van veld naar vork brengen, laten duidelijk veel mensen in de steek. Er is te veel verspilling en verwoesting van onze natuurlijke bronnen.

We leven in een wereld waarin 2 miljard mensen overgewicht heeft terwijl 1 miljard honger lijdt. Waarin meer dan 20% van alle broeikasgassen wordt geproduceerd door de voedselindustrie en een derde van dat voedsel wordt weggegooid.

Als een van ’s werelds grootste voedingsmiddelenproducenten, hebben we een verantwoordelijkheid om de toekomst van voedsel zo vorm te geven dat deze eerlijk is voor iedereen. Daarom presenteren we 'Future Foods' – ons plan om mensen te helpen met de transitie naar gezondere voedingspatronen en om de milieu-impact van de voedselketen te verminderen. Daarin beloven we:

  • Een jaarlijkse omzetdoelstelling van € 1 miljard voor plantaardige vleesvervangers en zuivelalternatieven binnen vijf tot zeven jaar
  • Het halveren van voedselverspilling bij onze directe wereldwijde activiteiten van fabriek tot schap tegen 2025
  • Het wereldwijd verdubbelen van het aantal producten dat voedzame voeding levert tegen 2025
  • Doorgaan met het verlagen van het aantal calorieën en het zout en suiker-gehalte in onze producten.

Deze nieuwe doelen ondersteunen ook onze huidige toezeggingen, zoals het behalen van een ontbossingsvrije supplychain, het halveren van ons gebruik van nieuw plastic tegen 2025 en tegen 2039 0% netto CO2-emissies te genereren met onze producten.

Waarom plantaardig?

Van de veehouderij is bekend dat het de op een na grootste veroorzaker is van de uitstoot van broeikasgassen, na fossiele brandstoffen. Het is tevens een veroorzaker van ontbossing, water- en luchtvervuiling en het verlies van biodiversiteit. Het reduceren van onze vleesconsumptie is cruciaal.

Uit nieuw onderzoek blijkt dat het overstappen naar een plantaardig eetpatroon, onze individuele CO2-voetafdruk kan verminderen met maar liefst 35%.

We weten dat een gevarieerd, plantaardig dieet beter is voor je gezondheid en de gezondheid van de planeet.

Met een nieuw omzetdoel van € 1 miljard voor plantaardige alternatieven, zien consumenten meer vegan of vegetarische opties van onze merken.

Het is niet aan ons om te bepalen wat mensen eten, maar het is wel aan ons om gezondere en plantaardige opties toegankelijk te maken voor iedereen

zegt Hanneke Faber, van Unilevers divisie Foods & Refreshment.

Maak plantaardig voedsel het nieuwe normaal

Deze aanpak is niet alleen goed voor de planeet, maar ook voor het bedrijf. Twee jaar na de aankoop van De Vegetarische Slager, hebben we dit toonaangevende plantaardige vleesmerk in 30 landen geïntroduceerd. Unox heeft inmiddels een vegetarisch portfolio om een dagje zonder vlees makkelijk te maken. Hellmann’s vegan mayonaise is nu verkrijgbaar in 33 landen en Ben & Jerry’s heeft op het moment zeven alternatieven die geen zuivel bevatten. En Magnums eerste vegan ijs werd in 2019 bekroond met de Best Vegan Ice Cream Award van PETA.

“Het dagelijkse eetpatroon van de gemiddelde persoon moet gedurende de komende drie decennia drastisch veranderen als we iedereen willen voeden zonder de planeet uit te putten. Door ons eetpatroon te transformeren, voedselproductie te verbeteren en voedselverspilling te verminderen, beginnen we met het oplossen van deze problemen”, zegt Jessica Fanzo, Bloomberg Distinguished Associate Professor Global Food & Agricultural Policy and Ethics bij Johns Hopkins University.

Jessica: “De beloftes van Unilever zijn esssentieel om mensen te helpen hun eetpatroon aan te passen met geliefde producten die ze kennen.”

Voedselverspilling halveren

Het opnieuw in balans brengen van het wereldwijde voedselsysteem, vereist niet alleen een verandering in de manier waarop we eten, maar ook een vermindering van voedselverspilling . Momenteel wordt een derde van het voedsel dat wereldwijd wordt geproduceerd, weggegooid en 40-45% daarvan gooien we thuis weg.

In Nederland zijn we recent een pilot gestart met de anti-voedselverspillings app Too Good To Go, waarbij consumenten een box met Unilever-producten konden bestellen. Daarnaast werken we samen met de Voedselbank in Nederland, waar we jaarlijks zo’n 1 miljoen producten aan doneren die om wat voor reden niet meer in de reguliere kanalen verkocht kunnen worden. Ook werken we vanuit Unilever Food Solutions samen met chefs om hen te helpen zo efficient mogelijk in te kopen op basis van slimme afvalbakken, die het afval analyseren.

De consequenties die de voedselverspilling heeft op de economie en het milieu zijn enorm, legt Liz Goodwin, Senior Fellow en Director van het World Resources Institute uit: “Voedselverlies en -verspilling hebben wat betreft kosten een enorme impact op de wereldwijde economie, het milieu en de maatschappij. We weten dat voedselverlies en -verspilling ongeveer 8% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen veroorzaakt en daarnaast een onnodige verspilling van land en water” Als ondertekenaar van het 10x20x30 initiatief van Champions 12.3 hadden we ons al verbonden aan het halveren van voedselverspilling tegen 2030. We vervroegen die deadline en brengen hem naar 2025.”

“Het is belangrijk dat zoveel mogelijk bedrijven het probleem van voedselverlies en -verspilling als prioriteit gaan zien en actie ondernemen om het te verminderen”, zegt Liz.

Opnieuw in balans brengen van ons voedsel met meer gezonde opties

De overgang naar gezonderere voeding vereist ook dat we onze bestaande voedingsmiddelen herformuleren om aan de hoogste voedingsnormen te voldoen.

Het verlagen van het aantal calorieën en de zout- en suikergehaltes in onze producten is centraal in deze belofte. We hebben al een maximum ingevoerd van 110 calorieën op onze kinderijsjes, en in een toenemend aantal producten zout, suiker en calorieën verlaagd, waaronder 30% minder suiker in onze Lipton-ijsthee.

Onze Future Foods-strategie heeft als doel deze reducties uit te breiden, zodat 85% van onze voedingsproducten tegen 2022 een maximale dagelijkse inname van 5 g zout zullen ondersteunen, en 95% van onze ijsproducten tegen 2025 niet meer dan 22 g suiker en 250 kcal per portie zullen bevatten.

Meer voedzame voeding en verrijkt voedsel

Daarnaast zetten we ons ook in voor de productie van meer verrijkte voedingsmiddelen. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) hebben nog steeds 2 miljard mensen te kampen met een tekort aan micronutriënten, maar het verrijken van voedingsmiddelen met kleine, veilige doses essentiële micronutriënten zoals vitamine A en D, jodium, ijzer en zink is een eenvoudige manier om dit tekort tegen te gaan. Daarom zijn we van plan het aantal producten dat voedzame voeding levert te verdubbelen tegen 2025. Dit zijn producten met een ruime hoeveelheid groenten, fruit, eiwitten of micronutriënten zoals zink, ijzer, omega-3 en jodium.

Een goed voorbeeld zijn de producten van Horlicks Classic, verrijkt met 21 micronutriënten en al generaties lang niet weg te denken is uit Zuid-Aziatische huishoudens.

Daarnaast zijn in Nederland de Knorr Wereldgerechten varianten vernieuwd met minimaal 200 gram groente p.p. en maximaal 75 gram vlees p.p. in het met lekker veel groente recept en heeft Knorr groentewraps geintroduceerd, kleurrijke wraps gemaakt met 35 procent groente in de varianten bieten en wortel. Unox Puur Soep is koelverse soep stampvol groente. Elke soep bevat minimaal 240 gram groente en de soepen zijn bovendien vegetarisch of veganistisch.

Hive test kitchen

Het ontwikkelen van voedsel voor de toekomst

Innovaties is essentieel om deze nieuwe gezondheidsdoelen te kunnen behalen zonder in te leveren op smaak.

Meer dan 500 experts in ons Food Innovation Centre, The Hive, op de campus in Wageningen werken aan het ontwikkelen van een nieuwe generatie voedzame producten voor de toekomst. Dit is waar biotech startup Algenuity met ons Foods and Refreshment R&D-team samenwerkt om nieuwe manieren te ontdekken om voedsel op de markt te brengen dat is gemaakt met microalgen.

Dit soort samenwerkingen is cruciaal als we onze ambitieuze doelen willen behalen. Daarom doen we ook een beroep op landbouwbedrijven, ngo's, universiteiten en start-ups om met ons samen te werken zodat we de duurzame verandering tot stand kunnen brengen die het wereldwijde voedselsysteem zo hard nodig heeft.

Of het gaat om Ben & Jerry’s Caring Dairy-programma - waarbij een premium wordt betaald aan boeren die duurzame methodes toepassen. Of Knorr die samen met het WNF het Future 50 Foods-rapport heeft samengesteld, waarin wordt aangegeven van welke voedingsmiddelen we allemaal meer zouden moeten eten. Het doel is hetzelfde: ons voedselsysteem helpen te herstellen zodat het eerlijk is voor iedereen.

Een positieve bijdrage leveren

Onze Future Foods-strategie markeert niet alleen onze toezegging om ons foods portfolio te verbeteren, het is ook onze belofte om te helpen om het wereldwijde voedselsysteem te transformeren. Alleen dan heeft iedereen, overal, toegang tot gezond en betaalbaar voedsel dat goed is voor de planeet.

Meer over deze onderwerpen te weten komen
Terug naar top

VOLG ONS

We zijn altijd op zoek naar mensen die geïnteresseerd zijn in een duurzame toekomst.

CONTACT

Neem contact op met Unilever en onze teams.

CONTACTINFORMATIE