We geven de toekomst van het schoonmaken opnieuw vorm | Nieuws & Media | Unilever Nederland

De meeste schoonmaakproducten die nu op de markt zijn, worden gemaakt op basis van chemische stoffen afkomstig van fossiele brandstoffen. Dat is al jaren het geval.

Maar wij hadden een idee.

Er bestaan al veel koolstofbronnen op en boven de grond - zoals planten, plastic afval en zelfs de koolstofdioxide in de lucht. Als we die duurzaam zouden kunnen benutten, op een schaal die groot genoeg is, zouden we geen koolstof uit niet-hernieuwbare bronnen onder de grond vandaan hoeven te halen.

Zo kunnen we stoppen met het gebruik van nieuwe fossiele brandstoffen in onze schoonmaak- en wasproducten.

Dat is beter voor de planeet. Beter voor de consument. En beter voor ons bedrijf.

En we hebben een manier bedacht om ons idee uit te voeren.

Een belangrijke stap op het gebied van duurzaamheid voor wereldwijde merken

‘Clean Future’ is een baanbrekend innovatieprogramma dat is ontworpen om de manier waarop onze schoonmaak- en wasmiddelen worden ontwikkeld, geproduceerd en verpakt fundamenteel te veranderen.

De ambitie van het Clean Future programma is uniek, aangezien het de grondbeginselen van de circulaire economie wil integreren in verpakkingen en productformuleringen. Dat betekent minderen-hergebruiken-recyclen in plaats van kopen-gebruiken-weggooien.

Centraal in deze strategie staat een nieuwe ambitie: tegen 2030 willen we 100% van de koolstof in onze productformuleringen voor schoonmaak- en wasmiddelen, die afkomstig is van fossiele brandstoffen, betrekken uit hernieuwbare of gerecyclede koolstof.

Het Clean Future programma betekent een grote stap op het gebied van duurzaamheid voor wereldwijde merken zoals OMO (Persil), Sunlight, Cif en Domestos [Markets to update as relevant]. Daarnaast is het een belangrijke stap voor Unilever in de realisatie van onze belofte om tegen 2039 0% netto CO2-emissies te genereren met onze producten.

Een radicale herziening van ons bedrijf

De chemicaliën die worden gebruikt in onze schoonmaak- en wasmiddelen genereren gedurende hun hele levenscyclus het grootse deel van de koolstofvoetafdruk. Door over te gaan op hernieuwbare of gerecyclede ingrediënten in productformuleringen, kunnen we nieuwe manieren ontwikkelen om die koolstofvoetafdruk te reduceren.

"Het Clean Future programma omvat onze visie voor een radicale herziening van Unilever", zegt Peter ter Kulve, directeur van onze Home Care divisie. "We moeten er als industrie voor zorgen dat we niet meer afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen. Zodat we ze ook niet meer nodig hebben als grondstof voor onze producten. We moeten stoppen met het uit de grond pompen van koolstof, aangezien er meer dan voldoende koolstof op en boven de grond te vinden is als we leren het op industriële schaal toe te passen.

"De vraag naar onze schoonmaakproducten is de afgelopen maanden ongekend geweest en we zijn er ongelooflijk trots op dat we een bijdrage kunnen leveren en mensen veiligheid kunnen bieden in de strijd tegen het coronavirus. Maar dat mag geen reden zijn om ongestoord achterover te leunen. We mogen ook de milieucrisis waar onze wereld - ons thuis - mee te kampen heeft, niet uit het oog verliezen. Vervuiling. Verwoesting van natuurlijke leefomgevingen. De grote gevolgen van de klimaatverandering. We maken samen gebruik van ons thuis en het is onze plicht om het te beschermen.”

CF product tech

Superieur, betaalbaar, groener

We hebben € 1 miljard apart gezet voor ons Clean Future programma. Dit is een aanvulling op ons nieuwe Klimaat- en Natuurfonds dat € 1 miljard bedraagt. Hiermee financieren we biotechnologisch onderzoek, de toepassing van CO2, koolstofarme chemicaliën, biologisch afbreekbare en waterefficiënte productformuleringen, en verminderen we het gebruik van nieuw vervaardigd plastic.

In wezen zullen we het gebruiken om betaalbare producten te creëren die op onovertroffen wijze schoonmaken, zoals mensen van onze producten verwachten, maar die beduidend minder impact hebben op het milieu.

In feite ondersteunen we met ons Clean Future programma nu al toonaangevende projecten over de hele wereld.

Zo is natriumcarbonaat een belangrijk ingrediënt in wasmiddelen, maar het wordt momenteel gemaakt op basis van veel energie uit fossiele brandstoffen. Daarom werken we samen met Tuticorin Alkali Chemicals (TAC) in het zuiden van India en Carbon Clean Solutions (CCSL). Ze hebben een baanbrekende methode ontwikkeld om CO2 af te vangen uit hun eigen productieprocessen voordat het de atmosfeer bereikt, en de afgevangen CO2 te gebruiken als grondstof, zodat ze zelf natriumcarbonaat kunnen maken.

In Slowakije werken we samen met Evonik Industries, marktleider op het gebied van biotechnologie, om rhamnolipiden te ontwikkelen, een hernieuwbare en biologisch afbreekbare surfactant die al wordt gebruikt in ons Sunlight (Quix) afwasmiddel in Chili en Vietnam. We hopen beide technologieën verder op te kunnen schalen en uit te bouwen.

Het herschrijven van de regels

Terwijl we voorbereidingen treffen om onze formuleringen koolstofarmer te maken, moeten we de koolstofbronnen die we gebruiken, diversifiëren.

We noemen dit de Carbon Rainbow™.

We zullen niet-hernieuwbare bronnen (zwarte koolstof) vervangen door afgevangen CO2 (paars), plantaardige en biologische bronnen (groen), mariene bronnen zoals algen (blauw) en koolstof die wordt teruggewonnen uit afvalmateriaal zoals plastic (grijs).

Het is belangrijk dat koolstofdiversificatie aan de basis staat van ons Clean Future programma. Koolstof zal vanaf nu ingekocht worden op basis van milieueffectrapportages. Deze methode zal er samen met onze toonaangevende duurzame inkoopprogramma’s voor zorgen dat er geen onbedoelde druk wordt gelegd op de ecosystemen.

Mensen willen betaalbare, duurzame producten die net zo goed zijn als conventionele producten. Door de snelle ontwikkelingen op het gebied van wetenschap en technologie zijn wij in staat deze producten te produceren en kunnen we spannende nieuwe voordelen bieden, van ultramilde ingrediënten tot zelfreinigende kleding en oppervlakken.

"Een nieuwe bio- en circulaire economie stijgt op uit de as van de fossiele brandstoffen en zorgt ervoor dat de regels van onze industrie worden herschreven”, zegt Peter. "Diversificatie van koolstofbronnen is essentieel om te kunnen groeien binnen de grenzen van onze planeet. Door ons Carbon Rainbow™-model te delen, roepen we op tot een economiebrede transformatie van de manier waarop we allemaal gebruik maken van koolstof."

Terug naar top

VOLG ONS

We zijn altijd op zoek naar mensen die geïnteresseerd zijn in een duurzame toekomst.

CONTACT

Neem contact op met Unilever en onze teams.

CONTACTINFORMATIE