Unilever koopt 10% in van de totale hoeveelheid thee die op de wereld verbouwd wordt. Dat is voldoende voor het zetten van 272.000 koppen thee per minuut. En om meer dan 1 miljoen mensen in 21 verschillende landen (waaronder India, Kenia, Rwanda, Japan, Argentinië, Vietnam en Australië) van werk te voorzien.
Het initiatief om de theesector nog transparanter te maken heeft betrekking op alle soorten zwarte en groene thee (Camellia Sinensis) die door Unilever wordt ingekocht. Hiermee worden de theemelanges van meer dan 30 merken over de hele wereld vervaardigd, waaronder Lipton, Brooke Bond Red Label en Pure Leaf.
Mick Van Ettinger, Unilever Executive Vice President Tea: “Door middel van transparantie brengen we een transformatie teweeg. Door onze toeleveringsketens tegen het licht te houden, kunnen we effectiever samenwerken met onze partners en toeleveranciers en een positieve verandering teweegbrengen voor mens en planeet. Consumenten kunnen hierdoor zien waar hun thee vandaan komt en op welke wijze we de gemeenschappen waar we mee samenwerken ondersteunen. We zijn vastbesloten om onze toeleveringsketen voor thee nog duurzamer te maken op sociaal en ecologisch gebied, van theeplantage tot theepot. Dit is een eerste grote stap om dat streven waar te maken”.
Sarah Roberts, Executive Director van het Ethical Tea Partnership waar Unilever lid van is: “We geven prioriteit aan benaderingen gericht op de aanpak van de problemen waar de arbeiders op de theeplantages en hun gemeenschappen mee te maken krijgen. We zijn dan ook zeer verheugd dat Unilever, als belangrijke speler op de wereldwijde theemarkt en toegewijd lid van het Ethical Tea Partnership, nu volledig openheid van zaken geeft over de herkomst van haar thee en zich op strategisch niveau inzet voor de aanpak van de sociale en ecologische uitdagingen waar de theesector mee blijft kampen.”
De lijst met theeleveranciers (PDF 493.34 KB) zal jaarlijks worden aangepast. Daarnaast heeft Unilever een interactieve kaart gepubliceerd waar mensen op kunnen zien waar hun thee vandaan komt. De kaart bevat ook verhalen over de sociale en ecologische programma’s die Unilever samen met Ngo’s en partners uit de toeleveringsketen heeft opgezet om de levensstandaard en het welzijn van de lokale arbeiders en hun families te verbeteren.
MEDIACONTACT
Unilever Media Relations
Freek Bracke +32 494 60 49 06 / +32 2 333 66 42